Ideje i trendovi
2 28.5K

73 vrste turizma i turističkih niša u kojima svatko može pronaći svoje goste

Nišni turizam je proizašao iz pojma nišni marketing. Za razliku od masovnog, nišni marketing razvija strategiju za mali homogeni dio tržišta. Analogno, nišni turizam razvija i promovira specifične turističke proizvode namijenjene turistima posebnih interesa pa su iz takve prakse proizašle brojne vrste turizma. Izbrojili smo ih čak 73!

Svako toliko čujemo za neku novu vrstu turizma pa je sasvim logično pitanje koliko tih podjela zapravo ima. Jesu li svi ti turizmi zbilja posebni oblici i čemu to segmentiranje turističkog tržišta?

Osnovna podjela obuhvaća tri vrste turizma - domaći turizam kod kojeg građani putuju unutar granica svoje zemlje, međunarodni odlazni turizam (outbound) koji broji putnike iz neke zemlje u inozemstvo i međunarodni ulazni turizam (inbound) kod kojeg pratimo turističke dolaske iz inozemstva.

Osim te podjele, niz je drugih podjela koje se onda opet dijele na uže segmente prema tržišnoj niši kojoj se obraćaju, odnosno prema osnovnom motivu dolaska turista u neku destinaciju. Te uske podjele služe da bismo ciljanim marketingom lakše pronašli turiste koji su zainteresirani baš za određenu turističku ponudu. Ciljane marketinške aktivnosti ostvaruju uštede na oglašavanju uz maksimalan učinak i daju rezultate koje mjerimo odazivom gostiju i brojem rezervacija.
 

Nišni turizam je budućnost, a potražnja za specifičnim turističkim proizvodima sve više raste

Neke od oblika turizma koje ćemo nabrojiti nećemo pronaći u stručnoj literaturi, skovali su ih mediji i marketinške agencije. Neki su odavno poznati, a neki su trend koji sve lakše pronalazi svoje goste. Prepoznamo li se u nekoj od niže navedenih niša poredanih po abecedi, ta spoznaja može biti vrijedna u brendiranju smještaja i ciljanoj promociji.

 

Koje sve vrste turizma postoje?

 

1. Aktivni turizam

Aktivni turizam je, po definiciji, vrsta turizma kod kojeg je glavni motiv za putovanje rekreacija. Nastao je kao odgovor na monotoni ritam svakodnevice, aktivni turisti konzumiraju različite aktivnosti u destinaciji. Za razliku od avanturizma, cikloturizma i sličnih svojih podvrsta, aktivni turizam u širem smislu ima i intelektualnu komponentu pa može uključivati i različite proizvode kulturnog turizma.
 

2. Agroturizam

Agroturizam je podvrsta seoskog turizma a koji spada pod puno širi pojam ruralnog turizma. Agroturizam obuhvaća turističke aktivnosti na farmi - seoskom gospodarstvu, pri čemu turisti imaju priliku doživjeti život na selu i kušati lokalno uzgojenu hranu.

Magarac domaćin agroturizma

Nenametljivi i fotogenični domaćin agroturizma u zaleđu Dalmacije


3. Alkoholno krstarenje

Krstarenje alkohola ili booze cruise se odnosi na već čuvena putovanja iz zemalja s visokim cijenama alkohola u susjedne države u kojima su iste povoljnije. Najpoznatiji su trajekti iz Švedske u Belgiju ili putovanja brodom iz Britanije u Francusku. Naoružavanje alkoholom u susjednim zemljama nije krijumčarenje, a boose cruiseom smatraju putovanja brodom na kojima se mnogo pije pa se takvim krstarenjima smatraju i boat partyji koji isplovljavaju s popularne plaže Zrće na Pagu.


4. Alternativni turizam

Alternativni turizam se još naziva i turizam posebnih interesa. Za razliku od putovanja s motivom da se nešto samo “vidi”, ovdje se turist uključuje u lokalna zbivanja. Primjerice, mnogi turisti vole prirodu i žele sudjelovati u njenom očuvanju. Na svojim putovanjima se povezuju s lokalnim vlastima i domaćinima pa sudjeluju u različitim akcijama za dobrobit lokalne zajednice i čuvanje prirodne baštine destinacije. Alternativni turizam može biti segment ekoturizma, pustolovnog turizma, ruralnog turizma, održivog turizma, i sl.


5. Atomski turizam

Ovo je novotarija u svijetu putovanja, a obuhvaća vrlo usku nišu ljudi zainteresiranih za atomsko oružje i energiju. Neke od najposjećenijih destinacija atomskog turizma su, naravno, Černobil i Pripjat, Hirošima, Bikini atol, Doom Town u Nevadi gdje su se provodili nuklearni pokusi, i slična (radioaktivna) mjesta. 

Bikini atol

Bikini atol na Marshallovim otocima je poznat po pokusima nuklearne energije - stanovništvo je iseljeno radi pokusa, rečeno im je da će se za par dana moći vratiti kući, ali to se još nije dogodilo zbog visoke razine radioaktivnosti u okolišu


6. Avanturistički turizam

Kao podvrsta aktivnog turizma, avanturistički turizam, pustolovni turizam ili avanturizam nije nepoznat pojam. Takva putovanja uključuju brojne aktivnosti na otvorenom poput planinarenja, raftinga, bicikliranja po nepristupačnijim terenima, skijanja, boardanja, zip line, padobranstva i slično. Nazivano ga još i adrenalinskim turizmom pa svi oni sadržaji zbog kojih krv kola brže u žilama, mogu biti dio ponude pustolovnog turizma. 


7. Boat sharing

Dijeljenje broda je još jedan od oblika sharing ekonomije koji se zavukao i u domenu nautičkog turizma. Diljem svijeta, ljudi se povezuju kako bi krenuli brodom iz jednog mjesta na isto odredište zajedno i tako uštedjeli, upoznali nove osobe i jedrili.


8. Cikloturizam

Cikloturizam ili biciklistički turizam se obraća turistima koji obožavaju otkrivati nove destinacije na dva kotača. Kod nas je cikloturizam dio strategije razvoja održivog turizma. Izgrađene su brojne biciklističke staze, a potiče se i opremanje smještaja za cikloturiste sa spremištima za bicikle, alatnicama i sličnim biciklistima korisnim sadržajima. 

Ližnjan
Općina Ližnjan u Istri se može pohvaliti sa 70 kilometara obilježenih biciklističkih staza i šetnica


9. Dentalni turizam

Dentalni turisti putuju u inozemstvo zbog niže cijene, kao i zbog kvalitetnije i dostupnije usluge stomatologa. Primjerice, u Hrvatsku stiže dosta Talijana dentalnih turista, dok Hrvati često putuju u susjednu BiH po svoje nove osmijehe. 


10. Domaći turizam

Domaći turizam je kad putujemo sami kod sebe... Zapravo, otkrivamo čari svoje zemlje i zadržavamo se na putovanjima unutar granica svoje države. Iako je ovo jedna od osnovnih podjela turizma, smještamo ju i na ovu listu jer za domaće turiste imamo posebne ponude. Oni najčešće borave kraće, ali vrijeme provode aktivnije i intenzivnije. 


11. Enoturizam

Enoturizam je za strastvene, redovite i povremene konzumente vina. Vinski turizam obuhvaća posjet vinarijama, kušanje i kupovinu vina, a najpoznatije su destinacije Francuska, Portugal, Grčka, Italija, Španjolska, Argentina, Australija, Moldavija, Čile, Novi Zeland i Južna Afrika. Vinske ceste su vrlo popularne, a možemo slobodno reći da su i neke naše sve poznatije, posebno u Međimurju i Istri. 

Mađerkin breg

Mađerkin breg kod Štrigove u Međimurju - slikovito eno  odredište


12. Eksperimentalni turizam

Ova vrsta turizma ne uključuje uobičajeno planiranje putovanja, već putnik računa na faktor iznenađenja i slučajnosti. Putovanje naslijepo, noćni letovi, odabir destinacija po abecedi i vacilando. Vacilando bismo na hrvatski mogli prevesti kao vagabund, španjolska je to riječ za lutanje, odnosno, putovanje u kojem je čin putovanja važniji od destinacije


13. Ekstremni turizam

Ekstremni turizam se još naziva i šok turizmom jer se putuje na opasna mjesta. Za razliku od adrenalinskog gdje je rizik ograničen, šok turisti šokiraju samom pogledom na njihove aktivnosti - probijaju se džunglama, šetaju po rubovima litica, skaču bungeejem u grotla vulkana… 
 

Ekstremni turizam

Najduži zip line kroz prašumu na Borneu

 

14. Ekoturizam

Evo nas u pitomijoj vrsti turizma koja vodi u predjele netaknute prirode tako da naš boravak pomaže općem blagostanju lokalnog stanovništva, a putovanje ne ostavi ekoloških otisaka. Eko turizam nazivamo još i zeleni turizam, a u trendu je i prilagođavanje ponude smještaja zelenom turizmu.


15. Gastro turizam

Gastronomski, gastro ili kulinarski turizam nam je dobro poznat. Namijenjen je svim onima koji obožavaju hranu (a takvih nas je mnogo) i koji vole nepcem kušati nove destinacije. Većina zemalja na svijetu pokušava izgraditi turističku prepoznatljivost nacionalne kuhinje i gastronomije, ali još uvijek su najčuvenije ona talijanska, francuska, španjolska, tajlandska, kineska i vijetnamska.

Mediteranska kuhinja

Izuzetno cijenjena je i mediteranska kuhinja tipična za naša primorska mjesta


16. Genealoški turizam

Genealoški turizam ili turizam korijena je nešto što je u Hrvatskoj dobro poznato i uopće u zemljama s velikom stopom iseljavanja. Turisti posjećuju zemlje svojih predaka i otkrivaju korijenje svojih rodnih stabala kako bi pronašli sebe i povezali se sa svojima. 


17. Geoturizam

Geoturizam otkriva i posjećuje mjesta na svijetu osebujnog geografskog karaktera. Posebnost takvim destinacijama daju prirodna obilježja, kulturno nasljeđe, estetika, kultura i običaji lokalnog naroda. Neke od najpoznatijih destinacija su doline rijeka Tennessee i Delaware ili Bahami.
 

Dolina rijeke Tennessee

Slapovi na rijeci Tennessee


18. Halal turizam

Malezija, UAE, Indonezija, Saudijska Arabija, Maroko, Katar, Jordan i Turska su najpoznatije destinacije u kojima se mogu pronaći sadržaji i smještaj koji odgovaraju tradicionalnim muslimanskim pravilima, kao što su odvojeni bazeni za muškarce i žene, bezalkoholni restorani, i sl.


19. Industrijski turizam

Novijeg datuma, industrijski turizam nas vodi na mjesta poznata po industrijskoj proizvodnji i industrijskom nasljeđu. Jedno od najpopularnijih odredišta u Europi je München, ali i Hrvatska svoje adute ima poput industrijske kulture u Šibeniku, Rijeci ili Sisku, npr. park skulptura u sisačkom kvartu Željezara.
 

Sisačka Željezara

Jedna od skulptura u sisačkom kvartu Željezara koje su nastajale od 1971. do 1990. u sklopu Likovne kolonije umjetnika

 

20. Inkluzivni turizam

Turizam dostupan svima je namijenjen osobama s fizičkim poteškoćama. Inkluzivne destinacije prilagođavaju svoju infrastrukturu osobama s invaliditetima, osmišljavajući različite aktivnosti, izložbe i atrakcije bez prepreka. Inkluzivan smještaj je dosta tražen, a kod nas još nedovoljno razvijen segment, u velikoj mjeri i zbog naših gradova i mjesta koji su građeni na brdima s bezbroj stepenica i gdje se inkluzivna infrastruktura uvodi jako sporo. 


21. Iskustveni turizam

Iskustveni ili uranjajući turizam je jedan od oblika alternativnih putovanja na kojima se turisti upuštaju u različite aktivnosti unutar zajednice kako bi što bolje upoznali ljude, kulturu, povijest i običaje neke regije ili zemlje. Kao primjer se može uzeti boravak s nomadskim stočarima ili plivanje s morskim kitopsinama u Meksiku.


22. Kampiranje

Kamperi su posebna vrsta turista, a kampiranje jedna od najpopularnijih aktivnosti na otvorenom. Iako se smatra povoljnijom opcijom smještaja, postoji i luksuzna varijanta - glamping. Glamping nije za ljetovanje s budžetom, već nudi smještaj u luksuzno opremljenim i dizajniranim šatorima s udobnošću kakve vile ili all-inclusive resorta. 
 

Glamping

Glamping je namijenjen kamperima dubljeg džepa


23. Književni turizam

Književni ili literalni turizam se obraća zaljubljenicima u pisanu riječ koji posjećuju mjesta u kojima su rođeni, živjeli ili stradali poznati književnici. Popularni gradovi su književni Lisabon, Paris, Dublin, London, San Francisco, Rim, Sankt Petersburg i Edinburgh. 


24. Kongresni turizam

Kao poseban segment poslovnog turizma, ponuda kongresnog turizma se temelji na logistici održavanja različitih poslovnih okupljanja - sajmova, konferencija i kongresa.
 

25. Kreativni turizam

Kreativni turizam je poseban oblik ponude kulturnog turizma. Uključuje različite radionice i edukacije s naglaskom na kreativno izražavanje i stvaralaštvo. Cilj kreativnog turizma je upoznavanje drugačije kulture i ljudi, stjecanje novih vještina i znanja, a često je povezan s interesima turista pa se ponekad naziva i hobi turizam, iako je hobi turizam širi pojam koji uključuje i neke outdoor aktivnosti izvan domene kreativne industrije. 

Slikanje
Sve su popularnije vine&paint radionice koje spajaju eno i kreativni turizam


26. Kulturni turizam

Kulturni turizam privlači zaljubljenike u kulturu, u širem smislu životni stil domaćina. Mnogi turisti kojima kultura nije primarni motiv, posjećuju i muzeje i druge kulturne ustanove na svom odmoru pa kulturni turizam ima široku publiku. 


27. LGTB turizam

Montreal, Mianmar, New York, Tajland, Chicago, Tel Aviv, Rio de Janeiro, Barcelona, Puerto Rico i Brno slove za odredišta s liberalnim domaćinima pa ih preferiraju osobe otvorenih seksualnih pogleda i različitih seksualnih orijentacija. 

Brno

Drugi najveći grad u Češkoj, Brno, je gostoljubiviji nego što izgleda


28. Lovni turizam

75 milijardi kuna je godišnji prihod lovnog turizma u EU. Lovni turizam je usko povezan s ruralnim turizmom i ekoturizmom. Prema propisima Zakona o lovstvu, odstrel je strogo reguliran, a lovačka etika stavlja brigu o životinjama prije lova. 


29. Luksuzni turizam

Tanzanija, Sejšeli, Kostarika, Japan, Burma neke su od luksuznih destinacija koje će mnogi smrtnici vidjeti samo na zaslonima televizora ili računala. No, možda smo nesvjesni da luksuz dolazi u mnogo oblika, a sve luksuzniji su predjeli djevičanske prirodne ljepote i privatnosti kakve još uvijek imamo u mnogim ruralnim krajevima Hrvatske. 

Sejšeli

Sejšeli, otočna država u Indijskom oceanu, zanosne ljepote prirode


30. Medicinski turizam

Medicinskim turizmom nazivamo putovanja u drugu državu zbog medicinskog tretmana. Popularne destinacije su Indija, Malezija, Brazil, Tajland, Meksiko, Kostarika, Tajvan, Južna Koreja i Singapur. Medicinski turizam nije sinonim zdravstvenog turizma (vidi točku 71.).


31. Modni turizam

Otkrivanje, proučavanje, isprobavanje i kupovina mode spaja kreativni, kulturni i šoping turizam. Prijestolnice mode su poznate: Pariz, Milano, New York, London, Rim, Berlin, Los Angeles, Toronto i Barcelona.


32. Motociklistički turizam

Za ovu vrstu turizma je nužno imati ili unajmiti motocikl opremljen za dugačke vožnje. Poznate motociklističke rute su od Istanbula do Anatolije, od Tibeta do Everesta i australijski Great Ocean Road.
 

Anatolija

Turska pokrajina Anatolija je poznato motorističko odredište

 

33. Muzički turizam

Muzički turizam je jedan od vrlo učestalih motiva za putovanje u inozemstvo, a prilika su najčešće razni festivali ili koncerti. Neki popularni turistički gradovi su i muzičke destinacije poput Berlina, Beča, Beiruta ili Liverpoola, a neke destinacije su poznate isključivo zbog festivala poput Booma u Belgiji gdje se održao čuveni Tomorrowland. 


34. Nautički turizam

Ova vrsta turizma je dobro poznata kod nas i prilično razvijena na našoj obali Jadrana. Nautički turizam podrazumijeva jedrenje i plovidbu s aktivnostima na odmoru. Širok je to pojam koji obuhvaća aktivnosti morskog turizma kao što se krstarenje, jahtarenje, ronjenje, sportove na moru, izložbe brodova, i sl.

Jedrilica u blizini Rovinja

Jedrilica uhvaćena u zlatnu mrežu sunčevih zraka kod Rovinja


35. Obilazak uz pratnju

Ovakav turizam podrazumijeva vođene ture, uz pratnju turističkog vodiča ili u organizaciji agencije. Turisti koji planiranje boravka potpuno prepuštaju vodstvu, a njihovo je samo mozak na pašu, odnosno, opuštanje i uživanje, su ciljna skupina ove vrste turizma.


36. Održivi turizam

Održivi turizam ili odgovorno putovanje cilja na pozitivne učinke turizam za okoliš, društvo i gospodarstvo destinacije. Jedna od popularnih destinacija održivog turizma je susjedna Ljubljana.

Ljubljana

Lonely Planet je svrstao Ljubljanu među 8 najodrživijih destinacija na svijetu u 2021., a predviđa i da će slovenski glavni grad prvi postići "zero waste" (bez otpada) cilj u Europi


37. Opskurni turizam

O, da, ima turista kojih, zapravo, najviše zanima posjet grobljima, nadgrobnim spomenicima, mjestima smrti poznatih osoba. Da ne bismo pomislili nešto loše, najčešće ih zanima povijesni aspekt takvih odredišta. Njih to golica, a tko smo mi da tuđe interese propitkujemo. 


38. Politički turizam

Za razliku od turizma solidarnosti (točka 55.) koji cilja generiranje prihoda i razmjenu iskustava s lokalnim stanovništvom u područjima sukoba, politički turist putuje s ciljem proučavanja i razumijevanja sukobljenih strana, lokalne povijesti i okolnosti koje su dovele do nesuglasica. Palestina, Izrael ili neke afričke zemlje česte su destinacije političkih turista. 


39. Porođajni turizam

Eto, i toga ima. Putovanje u drugu zemlju kako bi se tamo porodilo dijete. Najčešći motiv za takvu “turističku” aktivnost je ostvarivanje nekih prava za dijete ili korištenje boljih zdravstvenih usluga. Zemlje koje dodjeljuju državljanstvo odmah po rođenju su SAD, Kanada, Meksiko, Argentina, Brazil, Bolivija, Jamajka i Urugvaj.

Ljame Argentina

Rasprava ljama rođenih u Argentini znači li to da su Argentinke


40. Poslovni turizam

Turističke migracije zbog posla su ogroman segment turističkog tržišta, usporen u pandemiji. Očekuje se oporavak u idućim godinama, a najčešće se putuje zbog konferencija i sajmova, poslovnih sastanaka i korporativnih događanja, team buildinga i sl. 


41. Promatranje ptica i kitova

Promatranje ptica u njihovom prirodnom okruženju zanima mnoge. Jednako tako i promatranje kitova. To su dva posebna oblika turizma, slična po tome što takve aktivnosti umiruju duh i donose mnoge zdravstvene benefite kao, uostalom, i sam boravak u prirodi. Po čitavom svijetu se rasute destinacije za birdwatchere (engl. bird watching = promatranje ptica), a najpoznatije su u Brazilu, Australiji, Indiji, Ekvadoru i Južnoj Africi. I u Hrvatskoj imamo takva mjesta - Lonjsko polje gdje se odlazimo diviti rodama, Kopački rit ili Vransko jezero. Kitove možemo promatrati kod Seattlea u SAD-u, na Novom Zelandu, na Havajima, u Big Suru u Kaliforniji, na Šri Lanci, u Husaviku na Islandu, Quebecu u Kanadi, na Azorima.

Lonjsko polje

U Lonjskom polju je primijećeno čak 250 vrsta ptica


42. Ratni turizam

Putovanja u ratne zone nisu rijetkost. I to ona turističke prirode. Ljudi putuju na takva mjesta da bi promatrali i proučavali sadašnjost kad dio povijesti u nastanku. Svjedočili smo takvim posjetima na našem tlu, znamo da se putuje u Damask, Bagdad, Kabul, Gazu i druge gradove zaraćenih zemalja, kao što se danas stiže i u ratom zahvaćenu Ukrajinu.


43. Religijski turizam

Religijski ili vjerski turizam je jedna od najstarijih vrsta turističkih kretanja jer su prve migracije bila hodočašća na sveta mjesta  ili na mjesta koja se kulturološki i povijesno povezuju s određenom religijom. Na takva putovanja ne idu samo vjernici, religija je i kulturološko obilježje pa su najpoznatija odredišta popularna među turistima svih vjerskih opredjeljenja: Vatikan, Petra u Jordanu, Jeruzalem, Aja Sofia, Shwedagon Pagoda, Španjolska sinagoga, itd. 

Vatikan

Vatikan oduzima dah poviješću, arhitekturom, kulturom i ljepotom


44. Ribolovni turizam

Ribolovni turizam obožava oko 9 milijuna Europljana koji su spremni potrošiti novac i vrijeme na ribolov na različitim mjestima. Ribolovni turizam može biti slatkovodni ili morski, a održivi ribolov podrazumijeva tradicionalne alate, očuvanje biološke raznolikosti i dodatan izvor prihoda ribarima. 


45. Riječni kruzing

Krstarenja plovnim rijekama se tipičan oblik turizma u kontinentalnim predjelima. To je izvrstan način za upoznavanje velikih rijeka kao što su rijeke Nil, Dunav, Amazona, Volga, Mississippi, Yangtze, Mekong. Putovanje traje dulje od tjedna s povremenim izlascima u lukama duž riječnog toka.

Dunav

Na lijepom plavom Dunavu
 


46. Romantični turizam

Ne, nema veze s turizmom medenog mjeseca (točka 60.). Ovdje se radi o ciljanim putovanjima u svrhu upoznavanja osoba suprotnog spola (ili spola od interesa) pri čemu se računa na mogućnost ostvarivanja romantične veze. Destinacije za romantična putovanja su u Južnoj Americi i u Aziji.


47. Ruralni turizam

Sva turistička aktivnost u ruralnom prostoru spada u ruralni turizam koji onda opet ima mnogo podvrsta i oblika, od čega smo mnoge već nabrojili. Zanimljivo je da se na nekim stranim web stranicama kao jedno od popularnih odredišta ruralnog turizma, uz neka talijanska i austrijska mjesta, navodi i Sveti Martin na Muri. 


48. Safari

Safari turizam ne podrazumijeva lov na životinje, kao što je to nekada bio slučaj, već se radi o civiliziranijoj vrsti putovanja i foto safariju. Najpoznatija odredišta su nacionalni parkovi diljem Afrike, Amerike i Azije gdje je životinje dozvoljeno samo promatrati i nišaniti - objektivom fotoaparata. Doma se, kao suvenir, nose samo fotografije, a ne glave i rogovi.
 

Slon

Stanovnik Bornea kojeg nimalo ne zanima turizam ni safari


49. Seksualni turizam

Bali, Jamajka, Brazil, Gambija, Senegal, Tajland, Mikonos, Dubai, Amsterdam, Tunis… tako kruže glasine. 


50. Seoski turizam

Seoski turizam je uža specifikacija ruralnog turizma koja spaja poljoprivredu i turizam pa obuhvaća agroturizam, kušaonice, izletišta, ruralne objekte za smještaj, etnosela, etno zbirke i manifestacije na selu. 


51. Set-jetting 

Nije jet-setting, mada i takav oblik turizma vjerojatno postoji, već je set-jetting što se odnosi na posjećivanje mjesta na kojima su se snimali popularni filmovi i serije. Dubrovnik kao Kings Landing u The Game of Thrones, Novi Meksiko kao set za Breaking Bad ili Novi Zeland za fanove Gospodara prstenova, tek neke su od brojnih filmskih lokacija. 

Dubrovnik

Dubrovnik, omiljena destinacija set-jettera


52. Slam turizam

Ma koliko to moralno bilo upitno, činjenica je da ima ljudi koji vole posjećivati siromašne dijelove neke zemlje. Slam turizam im pruža priliku da vide mjesta koja nisu turistička, ali možda i da nekome na takvom putovanju pomognu. Poznata su odredišta u Nigeriji, Južnoj Africi, Brazilu, Keniji, na Filipinima - i u Poljskoj. 


53. Solo turizam

“Najbolje se putuje kad putuješ sam”, naslov je pjesme Partibrejkersa, a to solo turisti najbolje znaju. Ne obvezuje ih društvo niti itinerer agencije, eventualno red vožnji, ali ako se na ovu liniju ne stigne, stići će druga, i nema brige niti stresa jer najbolje se putuje kad putuješ sam. 


54. Sportski turizam

Kao i muzički turizam, sportski turizam je vrsta interesnog turizma koja se može odnositi na posjećivanje sportskih događanja, prvenstva, turnira, Olimpijskih igara ili može samo voditi do mjesta upečatljive sportske povijesti. Posebna poslastica za ljubitelje nogometa je posjećivanje stadiona velikih klubova, a ovaj segment turizma brzo raste i trenutno vrijedi više od 7,568 milijardi dolara. 

Camp Nou

Camp Nou, stadion popularne Barce


55. Solidarni turizam

Turizam pravde ili solidarnosti vodi na mjesta u kojima postoje etnički sukobi s ciljem pozitivnog utjecaja na zajednicu u ekonomskom, edukativnom ili kulturnom smislu. Kao primjer se može uzeti susjedna Bosna u nekom razdoblju ili još uvijek aktualna Palestina. 


56. Svemirski turizam

Iako nama običnim smrtnicima svemirski turizam zvuči svemirski, činjenica je da se on događa. Čak već ima i svoje podvrste - orbitalni, suborbitalni i lunarni. Idemo u svemir, tamo nam je najbolje.


57. Šoping turizam

Odlazak na putovanje kako bi se u odredištu nešto kupilo, tradicija je na ovim prostorima. Nekada se odlazilo u Trst, kasnije u Mađarsku i Bosnu. Međutim, nije samo kod nas taj običaj prisutan - mnogi putuju puno dalje kako bi nabavili bolje proizvode po pristupačnijim cijenama. Nekad najpopularnije shopping destinacije London, New York i Madrid, danas potiskuju Dubai, Hong Kong i Bangkok.

Dubai

Dubai - spoj modernog i tradicije sve popularnije turističke i šoping destinacije


58. Turizam fenomena

Fenomenski turizam nas vodi na mjesta na kojima se zbiva nekakav astronomski ili prirodni fenomen. Takvo nešto se može dogoditi sada i nikada više na tom istom mjestu, poput pada meteorita ili mjesta najboljeg za promatranje pomrčine, a može se odnositi i fenomene koji se periodično ponavljaju poput promatranja polarne svjetlosti na Islandu ili cvjetanja trešanja u japanskom gradu Yoshino. 


59. Turizam katastrofe

Atomski turizam bi bio podvrsta turizma katastrofe ili mračnog turizma koji znatiželjnike vodi na mjesta gdje je došlo do neke prirodne ili ljudskom nepažnjom izazvane tragedije. Nažalost, ljudska vrsta voli tragedije, izazivaju znatiželju i strahopoštovanje. Najpopularnije su destinacije one koje je poharao uragan, poplava ili vulkan. 


60. Turizam ljepote

Turizam ljepote bi mogao biti podvrsta wellness turizma, s uskom nišom koja putuje da bi se doma vratila ljepša. Turisti su svih spolova i rodova, a jedna od destinacija s najjačom kozmetičkom industrijom i najčuvenijim tretmanima uljepšavanja je Južna Koreja. 

Seul Južna Koreja

Ljepota je u Koreji važna


61. Turizam medenog mjeseca

Iako bilo koja destinacija može biti odredište za putovanje novovjenčanih, neke su popularnije od drugih pa nude posebne pakete za mladence - od smještaja s romantičnim dodacima ponudi do izleta i aktivnosti za parove. 


62. Turizam militarističkog nasljeđa

Kako se ljubav često pretvori u rat, zanimljiv je ovaj abecedni slijed. Turizam vojnog nasljeđa vodi zainteresirane do nekadašnjih vojnih baza ili drugih mjesta povezanih s vojnom poviješću. Tu su brojna odredišta s bitkama iz 1. i 2. svjetskog rata, sjećanja na holokaust, američku revoluciju, i sl.


63. Turizam posljednje šanse

Turizam posljednje šanse je također novijeg datuma. S klimatskim promjenama, mnoga mjesta na zemlji nestaju ili se preobražavaju pa nas ova vrsta turizma vodi na ugrožena mjesta koja možda vidimo posljednji put. Nažalost, primjera je sve više, a najpoznatiji su Venecija, Veliki koraljni greben, Antarktika, Madagaskar, Mrtvo more, itd.

Venecija
Osim klimatskim promjenama, za negativne utjecaje koji dovode do postupnog razaranje kulturne baštine, Venecija može zahvaliti i masovnom turizmu


64. Turizam rekreacijskih droga

Lake droge, koje su zabranjene za rekreacijsko korištenje u mnogim državama, nisu nedostupne svugdje. Najpoznatija destinacija za rekreativno uzimanje lakih droga je Amsterdam, ali jaki konkurenti su i zemlje Južne Amerike, poput Perua, Kolumbije, Bolivije, kao i afrički Maroko ili azijski Laos. 


65. Turizam u džungli

Ovo je podvrsta avanturizma i ekstremnog turizma. Kiplingove džungle, Borneo, prašume Papua Nove Gvineje, Tarzanova Afrika imaju svoje obožavatelje, a netko skuplja džungle, jednako strastveno kao što netko drugi skuplja značke ili salvete.

Vijetnam

Skoro polovica teritorija Vijetnama je pod šumama


66. Virtualni turizam

3DTV ili 3D virtualni turizam je vrsta turizma kod koje fizički ostajemo doma, ali putujemo svijetom uz pomoć tehnologije. Iako je postojala određena bojazan da bi razvoj tehnologije mogao utjecati na smanjenje turističkih migracija, zasad ne postoji tehnologija koja može simulirati fizičko iskustvo u takvoj mjeri da poželimo ostati - kući.


67. Vodeni turizam

Svaka turistička aktivnost koja se odvija na vodi ili uz nju spada pod vodeni turizam. To je zapravo jako širok pojam jer preko 90% ljudi bira destinacije uz vodu i žele biti blizu vodi kad idu na svoje odmor. Turizam mora i sunca je vodeni turizam, jednako kao i morski pa su i destinacije vodenog turizam raznolike - od New Yorka do Nizozemske.

Utrecht

Kajakarenje usred grada u nizozemskom Utrechtu


68. Volonterski turizam

Volonterski turizam ili volonturizam ima dodirne točke s alternativnim i iskustvenim turizmom. Volunturist dolazi svojim radom doprinijeti razvoju lokalne zajednice, a nerijetko je takav turistički aranžman spreman i platiti. 


69. Vrtni turizam

Za neke od nas, vrtni turizam je izlazak u vlastiti vrt - ponekad si više od toga ne možemo priuštiti. Šalu na stranu, vrtni turizam ima svoju publiku, onu koja obilazi botaničke vrtove i one najpoznatije na svijetu, a najviše takvih je u Engleskoj, Francuskoj, Španjolskoj, Indiji i Japanu.

Shinjuku Gyoen nacionalni vrt Japan

Nacionalni vrt Shinjuku Gyoen u Japanu


70. Wellness turizam

Wellness turizam je poseban oblik zdravstvenog turizma koji uključuje fizičke, psihičke i duhovne aktivnosti čiji je cilj poboljšanja općeg stanja ljudskog organizma. Singapore, Bali, Havaji, Indija, Španjolska neke su od omiljenih wellness destinacija.


71. Zdravstveni turizam

Zdravstveni turizam obuhvaća sve aktivnosti na putovanju koje dovode do poboljšanja stanja duha i tijela putnika. Posebni segmenti su wellness, medicinski i dentalni turizam, ali i druge aktivnosti usmjerene ka izlječenju, iscjeljenju i podizanju forme organizma. 

Italia Terme di Saturnia

Terme Saturnia u talijanskoj Toskani


72. Zimski turizam

Zimski turizam je, kao što sam naziv kaže, posjet destinacijama u zimskim mjesecima. Čest motiv za takvo putovanje je bavljenje zimskim sportovima - skijanje, bordanje, klizanje, sanjkanje i slično, praćenje sportskih događanja u zimskim mjesecima ili wellness sadržaji, poput različitih SPA programa, korištenja sauna, kupelji, i sl.


73. Znanstveni turizam

Zaljubljenici u znanost će najčešće završiti u Teslinim laboratorijima, u razgledavanju velikog hadronskog sudarača, u SpaceX istraživačkom centru ili u Black Rocku u Nevadi, ali ne da bi prisustvovali čuvenom festivalu Burning Man, već da bi razgledali model solarnog sustava u pustinji. 
 



73! I vrlo vjerojatno nismo uspjeli nabrojati sve. Sjetite li se još koje turističke niše, dopišite u komentar i dopunite listu. Idemo do 100-tke!

Spremi

Službene preporuke za iznajmljivače: Kako organizirati prihvat gostiju u obiteljskom smještaju tijekom epidemije COVID-19

Channel manager Hrvatska: Što nudi domaće tržište softvera?

Učinkovitost oglašavanja smještaja: Spori u korištenju potencijala društvenih mreža, brzi u odgovaranju na poruke gosta

Gosta više smeta kad nema interneta u apartmanu, nego neljubaznost i neiskrenost domaćina

Kalendar sadnje povrća za jestivu i ukusnu okućnicu smještajnog objekta

World Travel Market 2022.: Nitko ne bi radio u turizmu

Turistička inspekcija - kada i kako podnijeti prijavu?

Laminat ili parket: Koje su prednosti i nedostaci ugradnje parketa ili laminata?

2 komentara Uključi se u raspravu
Vedran - Zagreb 15.04.2022 10:16
74. Island hopping - sve popularniji oblik turizma koi uključuje skakanje od otoka do otoka. Često jedrilicom ili organiziranim kruzerima. 75. Putovanja vlakom. - Indija, sibir, USA... Organizirane ture obilaska kompletnih država, kontinenata, pa čak i cijelog svijeta - Vlakom!
Cimerfraj.hr 20.04.2022 17:36
Veliki palac gore za Island hopping, a ni putovanja vlakom nam nisu mrska. Samo što su kod nas trenutno teško zamisliva... ;-
Odgovori
Slažeš se...ili ne? - uključi se u raspravu
Pročitajte još:

Kućni red - pouzdan saveznik kod neugodnih situacija s gostima

Svemirski turizam: Astronomskih 55 milijuna dolara za povratnu kartu leta i smještaj među zvijezdama

Popularno: