Aktualno
6 21.5K

Iznajmljivači i cikloturizam - prilagodba smještajne ponude za dulju sezonu

Razvoj cikloturizma je dobra vijest za iznajmljivače privatnog smještaja. Idealni vremenski uvjeti za cikloturiste su od veljače pa sve do studenog. Uz prilagodbe smještajne ponude, koje ne iziskuju velika financijska ulaganja, možemo biti puni i do devet mjeseci u godini

`Vozeći bicikl, najbolje upoznate obrise neke zemlje, budući da se morate preznojiti uzbrdo i sjuriti nizbrdo. Tako ih zapamtite onakve kakvi zaista jesu. Vozeći se automobilom, mogu vas impresionirati samo najveće uzbrdice i izostaje precizno sjećanje na krajobraz kojom ste se provezli, kao što vam to ostaje utisnuto u pamćenje ako ste na biciklu´, izjavio je svojedobno Ernest Hemingway, a svi oni koji voze bicikl zdušno kimnuše glavama i osjetiše toplinu oko srca.

Jer zna se što je vožnja bicikla. Neopisiva sloboda, sloboda da vozimo kuda želimo, da parkiramo gdje hoćemo i da, pri tom, pustimo misli kuda god žele. Dobro, ovo je možda malčice pretjerano, ali ničeg pretjeranog nema u činjenici da je cikloturizam sve popularniji i da sve više turista dolazi izvan sezone kako bi na dva kotača istraživali obrise Lijepe naše.


Cikloturizam u Europi i kod nas

Statistike pokazuju da je razvoj cikloturizma u punom zamahu te se predviđa porast putovanja ovakvom vrstom transporta za 10 posto u idućih deset godina na globalnoj razini. Bicikliranje puni europski proračun s oko 44 milijardi eura godišnje čime se ozbiljno približava sektoru cruisinga, odnosno kružnih putovanja brodovima u Europi. Oko pola milijuna ljudi radi u ovom sektoru, a aktivnih biciklista je preko 60 milijuna. Prema procjenama, cikloturisti prosječno troše 30 posto više od klasičnih turista.

Stoga ne iznenađuje činjenica da je domaći Institut za turizam je izradio Akcijski plan razvoja cikloturizma prošlu godinu, a Ministarstvo turizma RH zdušno podupire nacionalne biciklističke utrke i otvorenja biciklističkih staza kojih je po Hrvatskoj sve više.
 

U veljači ove godine, aktualni ministar turizma je osnovao Koordinacijsko tijelo za razvoj cikloturizma zbog velikog broja dionika koji su važni u ovom procesu: od Hrvatskih cesta, preko HGSS-a i regionalnih razvojnih agencija, do turističkih zajednica i iznajmljivača privatnog smještaja

Vrijednost cikloturizma je definirana glavnim obilježjima: 
 
  1. cikloturizam je segment turizma koji se odvija u ekološki očuvanom i atraktivnom prirodnom krajoliku
  2. cikloturizam je minimalno invazivan jer ne traži velike i nepopravljive intervencije u krajobrazu
  3. razvoj cikloturizma povezuje europske regije na ekološki i cjenovno prihvatljiv način
  4. bicikliranje popravlja zdravstveno stanje populacije
  5. razvoj cikloturizma podiže kvalitetu odmora turista i životni standard domaćina

Europska unija, također, ima svoj Akcijski plan razvoja cikloturizma kojeg je izradila Europska biciklistička federacija je u sklopu projekta `EuroVelo Central Coordination´. U članstvu Federacije se nalazi čak 80 organizacija, a među njima je i Sindikat biciklista iz Hrvatske. Glavni ciljevi razvoja su:
 
  1. Ekonomski rast i otvaranje radnih mjesta
  2. Manji negativni utjecaji prometa i turizma na okoliš
  3. Razvoj ruralnih sredina i nerazvijenih regija
  4. Povezivanje europskog teritorija i podizanje razumijevanja među europskim regijama
  5. Poboljšanje općeg zdravstvenog stanja populacije
  6. Dijeljenje iskustava s ciljem kvalitetnog razvoja cikloturizma

Razvoj cikloturizma u Hrvatskoj - Prednosti korištenja bicikla
* Cikloturisti putuju u manjim skupinama ili sami. Često se ne zadržavaju dugo na jednom mjestu, ali statistike pokazuju da dulje borave u jednoj zemlji, odnosno da uzimaju dulje odmore zbog specifičnog načina putovanja. Vrući ljetni mjeseci nisu idealni za vožnju biciklom pa radije biraju pred ili post sezonu za istraživanje prirodnih ljepota destinacije. Više o potencijalu cikloturizma možete pročitati ovdje. 

Koliko je kod nas cikloturizam još u povojima, dokazuje i činjenica da smo tek početkom travnja mogli saznati iz medija kako je konačno izašao Pravilnik o biciklističkoj infrastrukturi na temelju članka 17. stavka 7. Zakona o cestama (NN br. 84/2011, 22/2013, 54/2013, 148/2013 i 92/2014). Nacrt spomenutog Pravilnika je izrađen još 2014. godine, ali je ovaj posljednji ipak uvažio četrdesetak primjedbi korisnika biciklističke infrastrukture te biciklističkih udruga.
 

Unatoč sporom donošenju zakonskih regulativa, u Hrvatskoj postoji oko 13.000 kilometara aktivnih biciklističkih ruta

Na zagrebačkoj Medvednici je nedavno otvorena enduro biciklistička staza, srednje teška, prva takva koja spaja Sljeme i grad. Za razliku od novootvorene rute, većina staza je neodržavana i loše označena. Od regija s najvećim potencijalom i najviše uređenih staza, ističu se Istra, okolica Zagreba, Sjeverozapadna Hrvatska (Međimurje) te Istočna Hrvatska (Podunavlje). Među gradovima koji kontinuirano ulažu u biciklističku infrastrukuru, ističu se Koprivnica i Karlovac.

Međutim, smještajni kapaciteti ne prate rast ponude biciklističkih ruta, pogotovo u kontinentalnoj Hrvatskoj, gdje su mogućnosti smještaja skromne. U priobalju je situacija bitno različita pa se tako povećava i broj objekata koji za određenu naknadu ili besplatno nude vlastite bicikle.


Kako uvrstiti cikloturizam u svoju smještajnu ponudu?

Iznajmljivači su sve svjesniji važnosti segmentacije turizma te u cikloturizmu vide značajan potencijal, pogotovo u unutrašnjosti Hrvatske. Međutim, potražnja još uvijek nije dovoljno velika, niti postoje adekvatne marketinške akcije na regionalnoj razini, koje bi osigurale veću popunjenost.
 

Poticanje stvaranja bike&bed i bike friendly smještajne ponude, moglo bi utjecati na brži razvoj cikloturizma i adekvatnog smještaja za ovaj segment turističkog tržišta

Za ishođenje Bike frendly oznake, potrebno je zadovoljiti određene kriterije, no prije svega, važno je istaknuti da privatni iznajmljivači, pružatelji usluga u turizmu, ne smiju iznajmljivati bicikle. Obrtnicima je to dozvoljeno ako imaju registriranu djelatnost iznajmljivanja.
 

Fizičke osobe mogu posjedovati vlastite bicikle te ih ustupati gostima na korištenje bez naknade

Velik dio cikloturista dovozi vlastite bicikle na odmor, rjeđe putuju biciklima do odredišne destinacije. Stoga, bilo koji privatni iznajmljivač može koristiti bike&bed oznaku pod sljedećim uvjetima:
 
  1. omogućavati prihvat cikloturista i za samo jednu noć
  2. osigurati prostoriju koja se može zaključati za besplatno skladištenje bicikala preko noći
  3. imati prostor za sušenje odjeće i putne opreme
  4. nuditi uslugu prehrane ili barem mogućnost korištenja kuhinje
  5. prodavati ili dijeliti karte regije ili biciklističkih ruta
  6. nuditi mogućnost korištenja alata za jednostavnije popravke
  7. nuditi informacije o najbližim mehaničarskim radnjama za slučaj većih kvarova

Osim navedenih osnovnih zahtjeva, svaki iznajmljivač može razviti i vlastitu dodatnu ponudu, a neke od smjernica su:
 
  1. mogućnost prijevoza prtljage iz prijašnjeg smještajnog objekta u sljedeći
  2. iznajmljivanje ili informacije o iznajmljivačima bicikala u destinaciji
  3. ponuda dnevnih biciklističkih aranžmana (izleta)
  4. rezervacija noćenja u sljedećem bike&bed smještaju
  5. ponuda rezervnih dijelova za bicikle
  6. popis bike&bed smještajnih objekata u regiji

Dodjela oznake Bike friendly je trenutno prepuštena područnim turističkim zajednicama. Nedavna Javna rasprava o prijedlogu Pravilnika o razvrstavanju i kategorizaciji je donijela i primjedbu, upućenu od strane HGK, da se posebna ponuda za ciljane skupine turista, poput navedenih oznaka Bike friendly, ali i Hike friendly, Adults only, i sl., uvrsti u kategorizacijske postupke, jer bi takvo što bi trebala vrednovati struka.

S druge strane, struka prepoznaje važnost razvoja posebnih oblika turizma pa nisu rijetke financijske subvencije kao potpora razvoju cikloturizma.
 

Iz udruge Sindikat biciklista upozoravaju kako je korisnicima EU fondova iz Hrvatske na raspolaganju više od 1,2 milijarde kuna za poticanje cikloturizma u razdoblju od 2014. do 2020. godine

Tu su i nacionalni natječaji, poput prošlogodišnjeg natječaja Ministarstva turizma, Konkurentnost turističkog gospodarstva, koji je Mjerom B obuhvatio razvoj posebnih oblika turizma gdje je subvencionirana i bike&bed smještajna ponuda. Primorsko-goranska županija, u suradnji s Turističkom zajednicom Kvarnera i tri poslovne banke, omogućuje mikrokreditiranje poduzetnika za ispunjavanje standarda kvalitete brendova Kvarner family te podbrendova Pet friendly, Bike friendly i Hike friendly.

Poznata je izreka nepoznatog autora kako je bicikl jednostavno rješenje za neke od najkompliciranijih svjetskih problema. Bicikl bi lako mogao biti jednostavno rješenje za razvoj ruralnog i kontinentalnog turizma Hrvatske, kao i za produljenje sezone u priobalju. Pomozimo domaćoj turističkoj ponudi da se pokrene na dva kotača i budimo jedan od važnih kotačića u motoru razvoja cikloturizma u Hrvatskoj. Cikloturizam - za zdravlje populacije, prirode i gospodarstva!

Cikloturizam za zdravlje gospodarstva, prirode i populacije
Spremi
6 komentara Uključi se u raspravu
Božo - Omiš 19.04.2016 11:31
Zanima me što ja kao iznajmljivač apartmana trebam uraditi da bi se ukliučio u takvu vrstu iznajmljivanja. Pozdrav. Bionda.
Ljerka - Vodice 19.04.2016 14:57
Kupili mi 2014 god. 5 komada bicikli, za probu, da vidimo ima li interesa... ima interesa, ali da cijena apartmana ostane ista, da im dajem bicikle bez naknade i popravljam ih i održavam, zaključak... sve smo ih prodali i pritom izgubili novce, jer novi u trgovini bicikl je novi, a ovi su voženi pa makar i jedanput, možda se nešto sada promijenilo... ali, ali!!!!!!!!
Gordana - Šibenik 22.04.2016 09:51
Zanima me što bi trebalo uraditi da bi u svoju ponudu kao iznajmljivač apartmana uključila i takvu vrstu iznajmljivanja
Cimerfraj.hr 25.04.2016 14:03
Poštovana gđo. Šabeder, u članku gore možete pročitati kako se uključiti u takvu vrstu iznajmljivanja. Tu su navedeni i detalji uvjeta, koje iznajmljivač mora ispuniti, kako bi dobio oznaku bike friendly. Ipak, preporučujem da se prije bilo kakve akcije, raspitate u lokalnoj turističkoj zajednici. Dodjela turističkih oznaka je njihova domena i sigurni smo da Vam oni mogu dati najrelevantnije informacije i naputke.
Odgovori
Vanja - Povljana 11.11.2017 15:59
Mene zanima jedno. Odlučili smo se baviti cikloturizmom na otoku Pagu tokom cijele godine. Sve uvijete imamo. Ali što? Uputio sam dopise na desetke adresa biciklističkih klubova s ponudom za tu vrstu turizma, koja je jako povoljna pošto imamo dosta smještajnih kapaciteta, restoran s domaćim jelima, prostor za spremanje i pranje bicikla, dajemo besplatno karte biciklističkih staza otoka. Na sve adrese na koje sam poslao ponude NITKO MI NIJE ODGOVORIO BAR IZ PRISTOJNOSTI. Pa čak niti biciklistički savez Hrvatske. Molim komentar i kako da propagiramo cikloturizam kod nas. Pozdrav
Cimerfraj.hr 15.11.2017 10:48
Poštovani g. Vanja, pohvalna je vaša inicijativa i napori koje ulažete kako biste proširili i podigli kvalitetu smještajne ponude. Brendiranje i promocija smještaja je dugotrajan proces i najčešće traži puno više angažmana i energije, nego financijskih sredstava. Iz vašeg komentara ne saznajem što ste sve poduzeli kako bi unaprijedili svoju ponudu, ali bez sinergije s ostalim subjektima u lokalnoj zajednici, teško je produljiti sezonu. To znači povezivanje s turističkom zajednicom vašeg mjesta, s tijelima lokalne samouprave, s iznajmljivačima koji imaju sličnu ponudu u mjestu i susjednim destinacijama, itd. Kratkotrajan uspjeh možete postići sami, a li dugoročan tek onda kada zajednica bude prepoznata kao destinacija cikloturizma i kvalitetne turističke ponude. Što se tiče biciklističkih klubova i saveza, predlažem da ne odustajete. Pokušajte stupiti u direktan kontakt s voditeljima kako bi saznali koje bi pogodnosti boravka izvan sezone mogle privući veće grupe ljudi. Sretno!
Odgovori
Slažeš se...ili ne? - uključi se u raspravu
Pročitajte još:

Kako privatni iznajmljivači mogu doprinijeti razvoju kulturnog turizma?

Brojke kao optimistična najava predstojeće sezone

Popularno: