PRIČAM TI PRIČU: Abeceda vještine od koje se danas doslovno živi
Čovjek je uvijek živio kroz priče, od špiljskih vremena, tj. od pamtivijeka pa do danas. Jedan od naziva za čovjeka je i hommo narrans - "čovjek pripovjedač". Današnji digitalni svijet je priči (story-u) dao sveprisutnost koja je zasitila naše uređaje, ali zato naša duša, um i srce uvijek mogu upiti još jednu pravu priču. Koji li je bolji trenutak za poslužiti priču, nego kada naši gosti stignu na odmor?
Pročitajte ovaj tekst do kraja. Možda nađete trunku ideje iz koje možete odlučiti stvoriti svoju priču. Možda ovladate djelićima vještine na koju ćete postati ponosni, i s kojom možete budeći svoju kreativnost podići svoj domaćinski posao na novu razinu?
Priča je most kojim putuju emocije, sjećanja, interesi, mašta. Pričom se može udahnuti život i najobičnijem predmetu. Priča može zaogrnuti intrigom, suosjećanjem, i nadahnućem običan pisaći stol u kutu spavaće sobe. Priča može oživjeti davna vremena, dati naslutiti budućnost, potaknuti na razmišljanje. Ukratko, pričom se osobe povezuju s doživljajem nekog prostora, ličnosti, aktivnosti.
Reci mi činjenicu i naučit ću. Reci mi istinu i povjerovat ću. No ispričaj mi priču, i ona će zauvijek živjeti u mom srcu. - narodna izreka
Da ne bi bilo zabune, ne zagovaramo javni nastup pred svojim posjetiteljima ili gostima kroz pripovijedanje. Nemamo garanciju da bismo ih zainteresirali, našli vremena ili to uspješno izveli, još k tome i na stranom jeziku. Zastupamo puno suptilniji pristup - priča se može prenijeti predmetima, kojom rečenicom na vidljivom mjestu, zidom fotografija, pa čak i samo opisom smještaja koji iznosi neke zanimljivosti koje smo odlučili istaknuti da bismo povezali gosta s našim smještajem. Krajnji rezultat bi trebao biti - da nas ne zaborave.

Treba istaknuti da nije bitno pronaći "priču" u klasičnom smislu, priču koja se pripovijeda od početka do kraja, nego više temu ili ideju koja će pomoći da vaše domaćinstvo dobije na prepoznatljivosti i time se približi vašem gostu kao djelić doživljaja.
Najzdravije je za uspješnost priče da se ona zasniva na elementima koji su autentični i točni (povijest, legende, obližnje atrakcije, priroda, ljudi...). Međutim, priča se može i iskonstruirati na temelju nekih drugih elemenata od nule, što je pogotovo korisno za gradske objekte, ili novogradnje.
Tako primjerice možemo kreirati tematski smještaj koji:
Svaki ovaj primjer može prostoru dati karakter koji nosi neku svoju priču, temu. Ako pozornije pogledate listu primjera, primijetit ćete da svaka dozvoljava daljnji razvoj te iste teme, što je dugoročno korisno. Uvijek možemo dodavati nove elemente naše priče, upotpunjavati je i oblikovati.
Iako naš portal iznosi razne savjete i teorije, te mu je tekst glavni alat, ipak ne bismo pretjerano teoretizirali, nego vas pozivamo da uzmete nakratko olovku i sami sa sobom riješite nekoliko zadataka.
Prepoznavanje svoje priče kroz intervju sa samim sobom i osobama (obitelji) koji poznaju vaše mjesto:
Pregledajte i odgovorite na pitanja složena dolje niže u četiri kategorije. Pitanja ne podrazumijevaju da imate odgovore na sve. Sjetite se, vi ste u potrazi, i dovoljno je jedno dobro pitanje koje će vas navesti na dobar trag. U biti, što je uži krug vaših odgovora, to ćete biti usmjereniji na svoju priču.
1. Čiji je ovo posjed / Tko ovdje živi:
Koristan primjer je istarski gradić Grožnjan za koji se piše da ima više umjetnika nego stanovnika. Na ovakvom mjestu je lakše pronaći temu ili ideju za svoju priču.

2. Vladaju li ovdje već neke priče?
Imamo nekoliko zanimljivih primjera poput Princeze koralja snimane na Zlarinu, ili Winnetou-a u Paklenici. Zbog prevelike eksploatiranosti, Game of Thrones nije materijal s kojim se možemo nadati originalnoj priči, bolje je posegnuti u neke davnije arhive.

3. Prirodni darovi i fenomeni: Je li ovo mjesto poznato po:

Jeste li znali da stara dubrovačka sorta ruža je od vremena Dubrovačke Republike bila vrijedna roba od koje se radio liker rozulin? Spominje se u spisima iz 18. stoljećima kada se njime mitilo Osmanlije, a bio je neizostavan za zdravicu u važnim prigodama. Koja priča!
4. Što gosti mogu doživjeti kod nas?
U Istri možemo pronaći smještaje koji aludiraju na pastirske kažune, a nude odmor, meditaciju, vrt s organskim povrćem. Drugdje su poznati primjeri dizajniranja kuća glazbe, raja okruženog maslinicima, lokalnog gostoprimstva, i sl.

"Tamo gdje je sve savršeno, nema priče", Ben Okri
Da prekinemo niz riječi koji sugerira romantični odnos sa svojom pričom, moramo ipak dodati ovom tekstu na odlučnosti i praktičnosti. Ukratko, vaša odabrana ili prepoznata priča je osnova za vaš brending, za vaše ime i svaki daljnji korak u svojoj promociji. Može zvučati kao da se odnosimo prema običnom smještaju s dva osnovna i dva pomoćna kreveta kao nekom izvanrednom projektu za koji se razvija strategija temeljena na dobroj priči. Da, tako je. Mi vjerujemo da je svakom dobrom domaćinu njegov/njezin smještaj itekako vrijedan projekt kojim se ozbiljno bavi, stoga je i pristup takav. Ovo ne znači da je proces kompliciran, a ponajmanje da je mrtvo slovo na papiru što se s velikim strategijama može dogoditi.
Za razvoj brendinga i popratnih detalja poput izrade web stranice, pa čak i uređenja interijera možete angažirati profesionalnu uslugu - dapače za dizajn to i preporučujemo. Međutim, vi sami morate stati iza svoje priče, znati njene osnove i znati kako je želite ispričati. Više o praktičnoj primjeni priča u prostoru i u komunikaciji s gostima donosimo u sljedećim nastavcima naše rubrike.
Moramo za kraj spomenuti i riječ content koja je izravno povezana s našim podnaslovom. Onaj tko uspješno prenosi priču ili temu u sadržaj (digitalnim jezikom marketinga content) taj će pobrati lovorike svoje domišljatosti. Zašto to ne biste bili vi?
Osim što ćemo se pričom definirati, i postići bliži odnos s našim gostima, ona nam je izvor budućih materijala za objave na našim kanalima. Iako je ovo već odavno jako važno, trendovi ne pokazuju usporavanje nego samo promjenu platformi kojima se content dijeli (da, mislimo i na TikTok :))
"Pripovjedač je najmoćnija osoba na svijetu. Pripovjedač postavlja viziju, vrijednosti i smjernice za cijeli naraštaj koji tek dolazi", Steve Jobs.Za kraj jedna motivirajuća misao:
Plitke priče se lako iskopiraju, ali zato one dublje, tijesno povezane s vama, i koje isijavaju iz našeg prostora kroz niz osmišljenih elemenata s vremenom postaju neraskidivo povezane s našim imenom, adresom i brandingom. A za to se vrijedi potruditi.
Natalia Krešić je autorica bloga Odmor na zadatku koji se bavi temama turizma, marketinga i održivog razvoja. Savjetnica za brending i promociju manjih subjekata u turizmu, te voditeljica obiteljskog smještaja u Zagrebu.









