Propisi i Zakoni
4 134 19.9K

Iznajmljivanje smještaja – tko se boji inspekcije još?

Nadzor državnog turističkog inspektorata je sve veći iz godine u godinu, a s propisima koji se konstantno mijenjaju, raste i strah od turističkih inspektora. Na što posebno moramo obratiti pažnju kako bismo spremno dočekali inspekciju te izbjegli neugodnosti i novčane kazne?

Same riječi `turistička inspekcija´ izazivaju nelagodu, a kako je tek kad se službeno lice pojavi na vratima, zna svatko od nas tko je doživio takav jedan očekivani i neželjeni posjet. Neželjeni, kažem, zato što se svi pomalo pribojavamo državnog turističkog inspektorata, čak i kad smo sasvim sigurni da radimo sve po propisima. `Uvijek nam mogu nešto naći kad žele´, možemo često čuti od kolega iznajmljivača smještaja, a i sama činjenica da netko kontrolira naše poslovanje u turizmu i traži nam greške, dovoljno je neugodna sama po sebi. Ima li razloga za strah?
 

Što je turistička inspekcija?

Turistička inspekcija je državno nadzorno tijelo čija je svrha nadgledanje provođenja zakonskih odredbi i propisa kojima je određen način poslovanja pravnih i fizičkih osoba u ugostiteljstvu, odnosno turizmu. Organizacija, dužnosti i način poslovanja turističke inspekcije te imenovanje, obveze, ovlasti i prava turističkih inspektora su određeni Zakonom o turističkoj inspekciji (NN 19/14) kojeg u cijelosti možete preuzeti ovdje.
 

Što traži turistička inspekcija?

Vratimo se na pitanje ima li razloga za strah od turističke inspekcije. Da li inspektori žele pronaći našu grešku? Mogu li nam uvijek naći nešto kad žele?

Krenimo redom. Da, ima razloga za strah od turističke inspekcije i to upravo zbog toga što je zadatak turističkog inspektora da pronađe grešku u našem poslovanju. To nije zbog toga što oni to žele, već zato što je svrha turističke inspekcije podizanje kvalitete ugostiteljskih usluga što u konačnici rezultira zadovoljstvom gosta, a zadovoljni gost je najbolja promocija naših apartmana.
 

Naravno, turistička inspekcija puni i državnu blagajnu. Pustimo brojke da govore. U prvoj polovici protekle godine obavljeno je ukupno 4646 inspekcijskih nadzora u područnim jedinicama Split, Zagreb, Rijeka, Osijek, Pula. Najviše inspekcija je provedeno u ugostiteljskim objektima za prehranu dok je 266 nadzora provedeno u objektima pružanja usluga smještaja u domaćinstvima. Kod 1457 objekata je utvrđeno 1737 različitih povreda propisa te je ukupno naplaćeno 156.000 kuna kazni.


Najviše povreda propisa se odnosilo na ispunjavanje minimalnih tehničkih uvjeta poput nedostatka tople vode i slično. Razloga za strah od turističke inspekcije ne bismo trebali imati ako ispunjavamo navedene minimalne tehničke uvjete te ako imamo sve ono što inspekcija provjerava prilikom nadzora objekta. Za privatne iznajmljivače to su:
 
  1. rješenje o pružanju usluga u domaćinstvu
  2. istaknuta standardizirana ploča na ulazu u objekt
  3. službeni cjenik usluga uz pridržavanje navedenih cijena
  4. evidenciju računa za protekle dvije godine, osim u slučaju da račune izdaje agencija
  5. utvrđene normative ako se u domaćinstvu pruža usluga prehrane
  6. vođenje popisa gostiju na propisani način, osim u slučaju da popis gostiju vodi agencija
  7. omogućavanje podnošenja žalbi na propisani način i postupanje u skladu s pravilnikom s podnesenim žalbama
  8. istaknuta oznaka o zabrani konzumacije alkohola osobama mlađim od 18 godina
  9. potvrda o plaćanju godišnjeg paušala boravišne pristojbe ili dokaz o plaćenim boravišnim pristojbama po noćenju
  10. potvrda o plaćanju turističke članarine TZ-u
 

Od 1. siječnja, iznajmljivači su obvezni koristiti sustav za prijavu i odjavu gostiju eVisitor. Novi sustav za prijavu i odjavu turista ima ugrađen modul koji omogućava carinskoj inspekciji koja je nadležna za prekršaje u ovoj domeni, nadzor svih pružatelja usluga smještaja.


Koji su to minimalni tehnički uvjeti koje objekt mora zadovoljiti i što sve iznajmljivač mora imati u apartmanu, možete pogledati ovdje.
 

Za pravne osobe, iznajmljivače smještaja, vrijede ponešto drugačija pravila, a sve uvjete u poslovanju pravnih i fizičkih osoba koji podliježu nadziru turističke inspekcije možete pogledati ovdje.


Od 1. siječnja ove godine, iznajmljivači su obveznici energetskog certificiranja, što je još jedna stavka na koju treba misliti kad nas posjeti turistička inspekcija. Iako je Hrvatska zajednica obiteljskog smještaja pri HGK najavila pokretanje tužbe pri Državnom odvjetništvu zbog pokušaja stjecanja nezakonite dobiti u postupcima energetskog certificiranja ovlaštenih osoba iz Ministarstva graditeljstva i prostornog uređenja, iznajmljivači podliježu kaznama zbog neposjedovanja energetskih certifikata dok se ne odredi suprotno.

Važno je istaknuti da su Zakonom o turističkoj inspekciji propisana i prava iznajmljivača. Inspektor je dužan predočiti službenu značku ili iskaznicu prije početka obavljanja nadzora. Također, on sastavlja službeni zapisnik u dva primjerka, a jedan ostavlja nama za našu evidenciju.
 

Protiv rješenja turističkog inspektora se može uložiti žalba

Sve informacije o radu turističkih inspektorata i mogućnostima žalbe na rješenja turističkih inspektora možete dobiti u područnim ispostavama nadležnim za vašu područnu jedinicu na stranicama Ministarstva turizma.

Ukoliko utvrdi prekršaj koji nije u njegovoj nadležnosti, utoliko turistički inspektor obustavlja nadzor i podnosi prijavu nadležnom inspektoratu. To se, primjerice, odnosi na nelegalno obavljanje ugostiteljske djelatnosti, odnosno, iznajmljivanje bez posjedovanja rješenja o pružanju usluga u domaćinstvu ili, već spomenute, prijavu i odjavu gostiju. Od 1. siječnja 2014. godine, inspekcijski nadzor nad neregistriranim smještajnim objektima za iznajmljivanje u turizmu, obavlja Ministarstvo financija, odnosno Carinska inspekcija.

Dakle, caru carevo, oduvijek je tako bilo. Uredno poslovanje s poštivanjem propisa je jedini lijek protiv straha od turističke inspekcije. O logičnosti propisa uvijek ima prostora za rasprave, ali ne s državnim inspektoratom koji imaju jasno definirane obveze, ovlasti i pravila postupanja.
 

Prenesite nam ovdje vaša iskustva s državnim turističkim inspektorima. Bit ćemo zahvalni za svaku informaciju `iz prve ruke´ koju ste spremni podijeliti s kolegama iznajmljivačima kako bismo znali na što sve moramo najviše obratiti pozornost i kako ne bismo imali razloga za strah od inspekcije.

Spremi
4 komentara Uključi se u raspravu
Božo B. - Omiš 28.01.2016 13:48
Prvo pitanje, iznajmljivanje na crno. Drugo, prijavljeno je, na primjer, 10 kreveta, a iznajmljuje 20, pa još i više. Znam pouzdano dosta takvih. I onda inspekcija nađe neki mali nedostatak kod ostalih koji imaju sve po zakonu uređeno, ali se može dogoditi neki nedostatak, pravi prijavu da bi se vidjelo kako se nešto radi. Ovo nije u vašoj domeni, ali eto, samo da nešto kažem i onako se ništa pozitivno neće dogoditi - nažalost, znam to sigurno jer imam veliko životno, a i radno iskustvo pa si dajem za pravo ovako nešto tvrditi. Hvala vam na uputama, sve je spremno. Pozdrav. Bionda Božo.
Vesna P. - Crikvenica 29.01.2016 09:56
Za sve pomoćne krevete se ne plaća paušalna naknada poreza, tako da svatko može imati višak kreveta ako ima krevet futon ili kauč na rasklapanje koji se tretiraju kao pomoćni kreveti, isto kao i dječji krevetić. Važno je da su sva djeca i osobe prijavljene! Tako se zaista može dogoditi da neki ljudi imaju više osoba u trenutku inspekcijskog nadzora. Stoga su pojedinci umetnuli dodatne krevete na rasklapanje kao što imaju i hoteli!
Ružica K. - Šibenik 29.01.2016 14:57
Kod novog sustava prijavljivanja knjiga popisa gostiju više nije potrebna? Šta je sa paušalnim iznosima za užu rodbinu?Je li se to vodi isto u kompjuteru ili se mora prijaviti u turistbirou?
Esma H. - FAŽANA 31.01.2016 18:29
Što se tiče inspekcijskog nadzora, moje prvo iskustvo je bilo više nego razočaravajuće. Dok je velika većina susjeda imala sve samu rodbinu, a ja uredno plaćala porez, inspektorica mi je pregledom računa utvrdila da nemam knjigovodstveno koljeno te da me može kazniti sa par tisuća kuna, ali neće u znak dobre volje. Baš sam imala sreće, a što se tiče pomoćnih kreveta ne možete staviti pomoćnih kreveta koliko hoćete zato i postoji kategorizacija te propisani maksimalni broj osoba. Mada i u toj domeni imamo dosta propusta jer, ako je nešto kategorizirano kao 22, odnosno dva pomoćna ležaja, ne možete po zakonu staviti 5 osoba jer ste već u prekršaju. Na gostima je da odluče da li žele imati vlastiti krevet ili spavati na pomoćnom, makar imamo slučajeva da će gosti spavati na svemu ako im spustite cijenu, žalosno. Hvala na podršci, pozdrav.
Slažeš se...ili ne? - uključi se u raspravu
Pročitajte još:

Iznajmljivanje objekta za robinzonski smještaj

Usluga prehrane uz smještaj - kako i zašto?

Popularno: