Svaki iznajmljivač je dužan gostu izdati račun za usluge smještaja. Postoje stanovita pravila kako taj račun mora izgledati. Ako ne koristite gotove blokove, najbolje je pripremiti obrazac računa prema zadanim parametrima. Koristite ga što češće...

`Račun, molim!´, trenutak je kojem se svi iznajmljivači radujemo. To je trenutak u kojem na naplatu dolazi sav trud uložen u opremanje, birokratske zavrzlame, promociju i brigu za gosta. Praksa je pokazala kako je račun najbolje ispostaviti odmah po dolasku gosta, iako je to stvar osobnog odabira. Jednaka sloboda je i u načinu ispisivanja računa. Račun možete isprintati s računala ili ga ispisati u kupljenim obrascima. Ipak, postoje pravila kako taj račun mora izgledati i što točno mora sadržavati. `Bez računa se ne računa´ i slične parole, odavno su zaživjele u praksi, tako da uredbe u zakonima o obvezi izdavanja računa više nikoga ne plaše. U novom Zakonu o ugostiteljskoj djelatnosti 85/15, člank 32,, stavak 4., propisana je obveza iznajmljivača: `izdati gostu čitljiv i točan račun s naznačenom vrstom, količinom i cijenom, odnosno odobrenim popustom, pruženih usluga za svaku pruženu uslugu, osim u slučaju ako račun za usluge pružene gostu izdaje turistička agencija´.

Izgled računa za iznajmljivače

Pretpostavimo da `čitljivo´ ne treba naročito objašnjavati. Važno je da na računu točno budu navedene propisane stavke. Za početak pogledajmo primjer računa kakvog izdaje iznajmljivač paušalac koji plaća boravišnu pristojbu paušalno.

Izgled računa za smještaj

Na priloženom primjeru vidimo što sadrži račun za usluge smještaja:
 
  • Broj računa - primjerice 1/16, za prvi račun izdan u 2016. godini.
     
  • Podaci o iznajmljivaču - ime i prezime, adresa smještajnog objekta, OIB, eventualno naziv smještaja i/ili smještajne jedinice.
     
  • Podaci o gostu - ime i prezime osobe kojoj je usluga pružena.
     
  • Vrsta usluge - najam apartmana, sobe ili kuće za odmor, usluge koje dodatno naplaćujete poput parkinga i sl., usluga prehrane.
     
  • Količina obavljenih usluga - broj iznajmljenjih jedinica i broj noćenja.
     
  • Jedinična cijena usluge - cijena pojedinačne usluge u skladu s važećim cjenikom. Cijene moraju biti izražene u kunama. Nije suprotno propisima navesti cijenu i u eurima, ali ne smijete pri tom zaboraviti kunsku valutu.
     
  • Ukupan iznos usluge i iznos za naplatu - na ukupan iznos usluge možete obračunati popust, a konačan iznos za naplatu je onaj koji dobijete kada popust oduzmete od ukupne cijene usluge. I ovdje, naravno, iznosi moraju biti izraženi u kunama.
     
  • Popust – možete obračunati gostu iz bilo kakvih razloga, zato što vam je drag ili zato što je vjeran dugogodišnji posjetitelj. Kako god, iznos popusta navedite u računu, ne morate nužno navoditi postotak.
     
  • Boravišna pristojba - iznajmljivači koji boravišnu pristojbu plaćaju paušalno nisu obvezni navoditi iznose u izdanom računu. Preporučuje se navesti kako je boravišna pristojba uračunata u cijenu. Oni koji boravišnu pristojbu plaćaju po ostvarenom noćenju, navode iznose koji su propisani za razred mjesta gdje se nalazi smještajni objekt te za dob gosta. Odrasli plaćaju puni iznos boravišne pristojbe, djeca od 12 do 18 godina 50 posto, a djeca ispod 12 godina oslobođena su plaćanja.
     
  • Datum – se odnosi na datum izdavanja računa.
     
  • Potpis – vaš potpis je obvezan, pečat niste dužni imati.
     
  • Porez na dodanu vrijednost (PDV) – ne morate isticati na računu da niste obveznik PDV-a, ali ukoliko želite možete navesti `Iznajmljivač nije obveznik PDV-a prema Zakonu o PDV-u, čl. 90., st. 2.´.
     
Ako ste obveznik PDV-a, uz sve već navedeno, na računu morate istaknuti i:
 
  • PDV identifikacijski broj
     
  • Ime i prezime - (naziv), adresu, OIB ili PDV identifikacijski broj gosta kome su isporučena dobra ili obavljene usluge.
     
  • Jedinična cijena usluge bez PDV-a
     
  • Stopa PDV-a na usluge smještaja u iznosu od 13 posto.
     
  • Ukupnu cijenu usluge kao zbroj jedinične cijene i PDV-a obračunatog na jediničnu cijenu

Cijena istaknuta na računu ne smije biti veća od cijene navedene u cjeniku. Sukladno tome, ona može biti manja, ali svaki obračunati popust mora biti naveden u izdanom računu.
 

Najvažnije pravilo je da se račun mora poklapati s vašim službenim cjenikom.

Ako imate ugovor s agencijom, onda je izdavanje računa ponešto drugačija priča. Tri su mogućnosti ovisno o uvjetima ugovora kojeg imate s agencijom.
 
  1. Vi izdajete račune agenciji - postupak je sličan gore navedenom primjeru, samo umjesto gosta, naslovljavate agenciju i navodite njene podatke. I ovdje morate paziti da naznačeni iznos pojedinačne usluge ne prelazi cijene određene službenim cjenikom. Naravno, iznos može biti umanjen za popust kojeg ste dali agenciji ili za iznos provizije kojeg agencija naplaćuje kod popunjavanja vašeg smještaja
 
  1. Vi izdajete račune gostu kojeg ste dobili preko agencije - u ovom slučaju na računu navodite iznos kojeg primate. Bez obzira da li je agencija već naplatila proviziju od gosta ili ćete vi platiti proviziju agenciji, navedeni iznos ne smije biti veći od onoga koji se nalazi u službenom cjeniku
 

Vodite računa o tome da se na agencijsku proviziju naplaćuje PDV ukoliko tek formirate cijene za rad preko agencije. Dakle, čak i ako ste iznajmljivač koji porez plaća paušalno, dužni ste platiti PDV na usluge agencije, odnosno na iznos agencijske provizije.

 
  1. Agencija izdaje račune `u vaše ime i za vaš račun´ - u tom slučaju vi niste obvezni izdavati račune. Agencija proslijeđuje kopije računa vama za vašu evidenciju

Račune uvijek izdajete u dva primjerka. Kopija ostaje vama za evidenciju računa koju ste dužni voditi kao privatni iznajmljivač i čuvati je najmanje dvije godine. Privatni iznajmljivači nisu obveznici fiskalizacije. Državne inspekcije provjeravaju evidenciju računa i pri tom uvijek gledaju da li se iznosi na računu poklapaju s cjenikom. Zakon o ugostiteljskoj djelatnosti, članak 49., stavak 4., predviđa i kazne u iznosu od 2000 do 5000 kuna ukoliko iznajmljivač ne izda gostu čitljiv i točan račun s naznačenom vrstom, količinom i cijenom, odnosno odobrenim popustom, pruženih usluga za svaku pruženu uslugu ili račun za pružene usluge gostu ne izda turistička agencija.

Gore navedeni primjer računa možete preuzeti u našoj download zoni te koristiti za naplaćivanje usluga pružanja smještaja u vašem kućanstvu. Želimo vam što više izdanih računa!
Spremi

Više od iznajmljivanja apartmana, isplati se - čistiti ih?! Cijene čišćenja po satu podivljale

Uradi sam: Tegle za cvijeće od drva i bakra

Besplatno preuzimanje pravila za korištenje bazena u smještajnom objektu

Dvojno iskazivanje cijene (u eurima i kunama) - što to znači za privatne iznajmljivače

Kuhinjski trokut: Kako odabrati pravilan raspored kuhinjskih elemenata

​Svjetski dan turizma 2022.: Povoljnije cijene ulaznica u NP Brijuni i Plitvička jezera, popusti na turističke usluge i do 80%

Naplata prvog obroka paušala turističke pristojbe iznajmljivačima koji su do 15.7. ostvarili barem jedno noćenje

Staklena vrata za tuš kabine: 5 savjeta za uspješnu kupnju kvalitetnih vrata

19 komentara Uključi se u raspravu
Gordana - Zagreb 07.11.2016 17:40
Kako da izdam R1 racun?
Cimerfraj.hr 08.11.2016 10:21
Poštovana gđo. Bogović, odgovor na Vaše pitanje se nalazi u članku Može li privatni iznajmljivač izdati R1 račun? na sljedećoj poveznici: http://www.apartmanija.hr/zajednica/propisi-i-zakoni/moze-li-privatni-iznajmljivac-izdati-r1-racun. Stojimo Vam na raspolaganju za sva dodatna pitanja.
Odgovori
Ivo - Stari Grad 03.12.2016 21:05
Agencija izdaje račune `u vaše ime i za vaš račun´ - u tom slučaju vi niste obvezni izdavati račune. Agencija proslijeđuje kopije računa vama za vašu evidenciju. Moje pitanje je do kada agencija treba proslijediti račun. Da li je krajnji rok dok gost ne izađe iz apartmana ili može kad stigne? Ovo je važno jer kad dođe inspekcija, ja imam prijavu, a nemam račun.
Cimerfraj.hr 09.12.2016 14:43
Poštovani gosp. Šimunović, inače savjetujemo domaćinima izdavanje i naplatu računa odmah po dolasku, kako ne bi bilo problema s naplatom što se zna događati. Međutim, sasvim je legitimno izdati račun kad gost izlazi iz apartmana, odnosno po obavljenoj usluzi.
Odgovori
Simoneta - višnjan 01.01.2017 20:25
2016. godine gosti su nam rezervirali smještaj za 2017. godinu. Zanima me da li moram gostu izdati račun za plaćenu rezervaciju ili da napravim račun kad gost plati ostatak? Hvala i LP
Cimerfraj.hr 04.01.2017 15:07
Poštovana gđo. Zaninić, preporučujemo da račun izdate po dolasku gosta, odnosno onda kada gost uplati ostatak. Na tom računu ćete upisati dvije stavke: akontaciju (plaćenu rezervaciju) s datumom uplate i ostatak. Zna se dogoditi da gost na vrijeme odustane i da mu morate vratiti akontaciju. U tom slučaju bi morali stornirati račun što je nepotrebna komplikacija. Ukoliko gost po plaćenoj rezervaciji, traži račun, utoliko mu možete izdati vaučer ili nekakvu drugu pisanu potvrdu da ste zaprimili novac unaprijed. U praksi su takvi slučajevi rijetki, dovoljno je gostu poslati potvrdu o zaprimljenoj uplati.
Odgovori
Dunja - Selce 05.02.2017 15:34
Da li gostu možemo odobriti popust, odnosno da li visina popusta mora biti vidljiva u cjeniku?
Cimerfraj.hr 06.02.2017 12:31
Poštovana gđo. Dominović, svakom gostu možete odobriti popust, a visina popusta ne mora biti navedena u cjeniku. Popust mora biti naveden i obračunat u računu kojeg izdajete gostu. Cijene istaknute u službenom cjeniku su maksimalni iznosi koje smijete naplatiti. Ne smijete naplatiti nikome više, ali možete manje i taj postotak popusta navodite na računu.
Odgovori
Marko - Zadar 03.04.2017 09:06
Mene zanima iduće... ako recimo iznajmljivač dobije gosta preko booking.com. Dobije fakturu na kojoj je ukupna cijena smjestaja prema kojoj bi trebalo izdati račun gostu... medutim ta ukupna cijena je u biti od uvećana za 15 posto provizije koliko booking.com uzima sebi od ukupne cijene... Primjer, ako je cijena ukupna vaša 50 eura, booking.com od vas uzima u konačnici oko 7,5 eura i za to vam uredno ispostavi faktoru za predhodni mjesec koju morate platiti. Znači ostaje vam 42,5 eura od ukupne cijene koja vam je bila na računu. Moje pitanje je koji točan iznos mora pisati na računu kojeg izdajete gostu? 50 eura ili 42,5 eura koji vam ostaje kad platite proviziju. Pretpostavljam 50 eura. Ali dešava se situacija da kad vi na kraju godine recimo zbrajate sve te račune i iznose koje ste izdali za evidenciju i ispostavu poreznoj za prijavu i obračun turist. članarine. Ukupan iznos na koji bi tebali platiti članarinu je u biti veći od stvarnog prihoda budući da ste platili proviziju.
Cimerfraj.hr 05.04.2017 15:42
Poštovani g. Milin, turistička članarina se prema Zakonu o članarinama turističkim zajednicama, članak 11., stavak 1, obračunava na temelju ukupnih prihoda pravnih i fizičkih osoba. Prihod je svako primanje u novcu ili robi. Provizija koju plaćamo Booking.com-u spada u rashode, izdatke, odnosno troškove našeg poslovanja. Osim toga, cijena koja se nalazi na fakturama koje izdajemo je ona koju smo sami odredili. Jesmo li mi u nju uračunali proviziju posredniku, naša je stvar. Razlika između prihoda i rashoda je naša zarada ili dobit, a to nije osnovica za obračun članarine. Dakle, iznosi istaknuti na računima koje smo izdali označavaju sav naš primitak novca, odnosno sve naše prihode i na temelju istih se obračunava članarina turističkim zajednicama.
Odgovori
Tomo - Mlini 10.05.2017 15:39
Radim s booking.com i airbnb. Imam drukčiju cijenu svaki tjedan, za različit broj gostiju, za dužinu trajanja smještaja... svaki gost plaća drukčiju cijenu noćenja i dobije račun za taj iznos. Ali kako da napravim cjenik onda? Hvala.
Damir - Zmijavci 24.04.2018 10:29
Ovo i mene zanima, postavio sam isto pitanje na drugom članku. Ovim putem molim one koji čitaju, a imaju s tim iskustva, da pojasne ovaj problem. Pretpostavljam da bi se mogao napraviti cjenik s maksimalnim cijenama pa različitim gostima izdavati račune s različitim popustima i te popuste jasno navesti, ali opet, neka odgovori netko tko zna i ima iskustva... Hvala unaprijed!
Odgovori
Marina - Zagreb 18.05.2017 15:48
Poštovani, da li je nužno na računu pisati podatke o gostu te da li je dozvoljeno pisati račune u eurima? Unaprijed zahvaljujem na odgovoru.
Ante - Kaštel Sućurac 19.06.2017 15:12
Postovani! Gost je uplatio akontaciju za rezervaciju smještaja, ali želi uplatiti i ostatak mjesec dana prije dolaska! Da li sam dužna izdati mu račun po uplati ili prilikom dolaska? Hvala na odgovoru i lp!
Cimerfraj.hr 20.06.2017 11:11
Poštovana g. Stričević, preporučujemo Vam da izdate račun po uplati. U slučaju otkazivanja i povrata dijela novca, napravit ćete storno tog računa i izdati novi, umanjen za iznos kojeg vraćate. Ipak, nadamo se da do otkazivanja već plaćene rezervacije neće doći.
Odgovori
Marko - Rovinj 21.05.2019 21:37
Postovani, kako navodimo u računu dodatan ležaj? Treba li imati u cjeniku cijenu za više gostiju ili? Konkretno, apartman za 4 osobe no može ić dodatan ležaj za 5-6 ljudi. U cjeniku mi je navedena cijena za 4 osobe. Hvala i lp
Andrea - Rijeka 30.07.2019 09:29
Dobar dan, Ja sam se tek nedavno počeo baviti s apartmanima. Te bi trebao vas savjetu u svezi izdavanja računa. Čitao sam gore pitanje od gdina iz Zadra i vaš odgovor. Ali me nešto zbunjuje. Postoje 2 fakture koje su izdane od agencija: 1 iznajmljivaču Cijena - provizija i 2 gostu Cijena provizija. Kao što ste naveli gore, moramo prijaviti punu cijenu i izdati račun s punom cijenom - slažem se. Ali čitajući odgovor gore, gospodin piše račun s iznosom koji je izdan nama iznajmljivaču. Ali isti taj račun ne možemo izdati / pokazati gostu jer je gost uplatio veći iznos od toga gdje je još dodana njegova provizija agenciji. Možete mi pomoći i reci šta je ispravno: koji iznos upisivati u evidenciju o prometu i na službeni račun ?! Najljepše hvala
Moto 12.08.2019 09:51
Pozdravljeni, Vidim da je vaše področje, više-manje o izdavanju računa, stranica za ponudnike APP. U nadi, da možete pomoči, bi vas molila,ako imate rešenje ili odgovor na pitanje: Platili smo akontaciju pre mesec dana za boravak jednom gostitelju, za korištenje APP. Sve više se bliži dan našega dolazka, gostitelj je blokirao e-mail, na mobilni se ne javlja i ne odgovara na poruke. Dali postoji neki drugi izlazak, osim prijave i tužbe za tu osobu i nekako doći do naše akontacije, jer očigledno boravka na tom mestu će biti nemoguč. Poznato je, da svi van Hrvatske, za rezervacije, traže akontacije, koje znaju biti rizik za nas koristnike, ali kako bi drugim putem došli do mesta na dan, koji želimo, osim na taj način. Zahvaljujem se vam na odgovoru i pomoč, kako i gde postupiti dalje? Pozdrav iz Slovenije
Vini 20.08.2019 20:08
Radim s booking.com i airbnb. Imam drukčiju cijenu svaki tjedan, svaki gost plaća drukčiju cijenu noćenja i dobije račun za taj iznos. Ali kako da napravim cjenik onda? Hvala.
Slažeš se...ili ne? - uključi se u raspravu
Pročitajte još:

Što sve iznajmljivač mora imati u apartmanu 2016.

Popis gostiju za iznajmljivače - pravila i praksa

Popularno: