Turistička inspekcija Ministarstva turizma i sporta je nadležna za utvrđivanje nepravilnosti u radu fizičkih i pravnih osoba ugostitelja i pružatelja usluga u turizmu, među koje spadaju i pružatelji usluga smještaja u domaćinstvima i na obiteljskim gospodarstvima.
Međutim, ne podliježe svaka nepravilnost ovlastima turističke inspekcije, iako bi, kao nadzorno tijelo, inspekcija trebala reagirati na svaku našu prijavu i uputiti nas u daljnje postupanje
Ustrojstvo, dužnosti i način djelovanja turističke inspekcije su uređeni
Zakonom o turističkoj inspekciji (NN 19/14), a moguće nepravilnosti za čije utvrđivanje je inspekcija nadležna su propisane
Zakonom o ugostiteljskoj djelatnosti (85/15, 121/16, 99/18, 25/19, 98/19, 32/20, 42/20, 126/21).
Djelokrug turističke inspekcije je propisan
Zakonom o državnom inspektoratu (115/18, 117/21) koji je, mogli bismo reći, krovna institucija svih inspektora.
Prema članku 16. navedenog Zakona,
turistička inspekcija nadzire:
-
način i uvjete pod kojima pravne i fizičke osobe obavljaju ugostiteljsku djelatnost ili pružaju ugostiteljske usluge;
-
način i uvjete pod kojima pravne i fizičke osobe pružaju usluge u turizmu;
-
neregistrirano obavljanje ugostiteljske djelatnosti ili neregistrirano pružanje ugostiteljskih usluga;
-
neregistrirano pružanje usluga u turizmu;
-
prijavu i odjavu boravka turista;
-
obračun, naplatu i uplatu uturističke pristojbe;
-
obavljanje i drugih inspekcijskih poslova sukladno posebnom zakonu.
Što sve provjerava
turistička inspekcija opisali su u
Vodiču za ugostitelje i pružatelje ugostiteljskih usluga i usluga u turizmu te za korisnike tih usluga.
Slijedi nekoliko najčešćih pitanja o nadležnostima i načinima prijave nepravilnosti.
Što ako iznajmljivač ne želi vratiti akontaciju?
Svaki iznajmljivač postavlja vlastite uvjete prihvata i povrata akontacija i pologa prilikom rezerviranja smještaja. Ne postoji propis kojim je reguliran ovaj dio odnosa između turista (kupca) i
iznajmljivača (prodavatelja). Nepisano pravilo je da je iznajmljivač dužan turista, prije uzimanja akontacije, obavijestiti o uvjetima povrata akontacije i tih se uvjeta pridržavati. Nažalost, nesporazumi se događaju i u takvim slučajevima postoji nekoliko nadležnih propisa i tijela. Jedna od opcija je prijava za pokušaj prijevare, za što je nadležan MUP pa se prijava podnosi u najbližu policijsku postaju. Drugi način je
prijava povrede prava potrošača (vidi na dnu članka).
Što ako gost stigne u destinaciju, a bukirani smještaj ne postoji?
I u ovom slučaju se radi o nadležnosti MUP-a pošto je u pitanju
internetska prijevara, sve češći oblik varanja turista i u našim krajevima.
Iznajmljivač je naplatio višu cijenu smještaja od one istaknute u cjeniku?
Za sve nepravilnosti oko naplate usluge, nadležna je turistička inspekcija.
Što ako se radi o iznajmljivanju na crno?
Za
neregistrirano obavljanje djelatnosti, nadležna je turistička inspekcija.
Turistička inspekcija - kako podnijeti prijavu?
Prijave se podnose putem
obrasca na web sranicama Državog inspektorata. ili na adresu na adresu:
Državni inspektorat, Šubićeva 29, 10000 Zagreb.
Inspekcija je dužna postupiti po prijavi i o rezultatima nadzora obavijestiti prijavitelja u roku od 30 dana. Iako je, prilikom podnošenja prijave, prijavitelj obavezan ostaviti podatke o vlastitiom imenu i prezimenu te prebivalištu, turistički inspektor mora čuvati identitet prijavitelja, osim u slučaju da je prijavitelj dao pisanu suglasnost da obveza čuvanja identiteta ne postoji.
Što je s pravima potrošača?
Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja RH je dio mreže Europskog potrošačkog centra ECC-Net. U skladu sa svojim ovlastima i dužnostima, pokrenulo je Središnji portal za potrošače gdje se mogu pronaći sve relevantne informacije o aktualnim propisima, kao i savjeti kako se zaštiti prilikom rezervacija roba i usluga, poput smještaja. Nadleži ured se može kontaktirati i na e-mail adresu: prava.potrosaca@mingor.hr.
Za turiste koji stižu iz drugih zemalja EU, iz Norveške ili s Islanda, primjerice oni koji rezerviraju putem svjetskih internetskih platformi za oglašavanje smještaja, nadležno je isto Ministarstvo, ali se relevantne informacije nalaze na adresi Ecc-Croatia.hr, a prijava se može podnijeti na ecc-croatia@mingo.hr.