Propisi i Zakoni
12.3K

Turistička inspekcija - kada i kako podnijeti prijavu?

[Pitali ste, ispitali smo] Kome prijaviti nepravilnosti kod iznajmljivanja obiteljskog smještaja?

Turistička inspekcija Ministarstva turizma i sporta je nadležna za utvrđivanje nepravilnosti u radu fizičkih i pravnih osoba ugostitelja i pružatelja usluga u turizmu, među koje spadaju i pružatelji usluga smještaja u domaćinstvima i na obiteljskim gospodarstvima.
 

Međutim, ne podliježe svaka nepravilnost ovlastima turističke inspekcije, iako bi, kao nadzorno tijelo, inspekcija trebala reagirati na svaku našu prijavu i uputiti nas u daljnje postupanje

Ustrojstvo, dužnosti i način djelovanja turističke inspekcije su uređeni Zakonom o turističkoj inspekciji (NN 19/14), a moguće nepravilnosti za čije utvrđivanje je inspekcija nadležna su propisane Zakonom o ugostiteljskoj djelatnosti (85/15, 121/16, 99/18, 25/19, 98/19, 32/20, 42/20, 126/21).

Djelokrug turističke inspekcije je propisan Zakonom o državnom inspektoratu (115/18, 117/21) koji je, mogli bismo reći, krovna institucija svih inspektora.

Prema članku 16. navedenog Zakona, turistička inspekcija nadzire:
 
  • način i uvjete pod kojima pravne i fizičke osobe obavljaju ugostiteljsku djelatnost ili pružaju ugostiteljske usluge;

  • način i uvjete pod kojima pravne i fizičke osobe pružaju usluge u turizmu;

  • neregistrirano obavljanje ugostiteljske djelatnosti ili neregistrirano pružanje ugostiteljskih usluga;

  • neregistrirano pružanje usluga u turizmu;

  • prijavu i odjavu boravka turista;

  • obračun, naplatu i uplatu uturističke pristojbe;

  • obavljanje i drugih inspekcijskih poslova sukladno posebnom zakonu.


Što sve provjerava turistička inspekcija opisali su u Vodiču za ugostitelje i pružatelje ugostiteljskih usluga i usluga u turizmu te za korisnike tih usluga.

Slijedi nekoliko najčešćih pitanja o nadležnostima i načinima prijave nepravilnosti.


Što ako iznajmljivač ne želi vratiti akontaciju?

Svaki iznajmljivač postavlja vlastite uvjete prihvata i povrata akontacija i pologa prilikom rezerviranja smještaja. Ne postoji propis kojim je reguliran ovaj dio odnosa između turista (kupca) i iznajmljivača (prodavatelja). Nepisano pravilo je da je iznajmljivač dužan turista, prije uzimanja akontacije, obavijestiti o uvjetima povrata akontacije i tih se uvjeta pridržavati. Nažalost, nesporazumi se događaju i u takvim slučajevima postoji nekoliko nadležnih propisa i tijela. Jedna od opcija je prijava za pokušaj prijevare, za što je nadležan MUP pa se prijava podnosi u najbližu policijsku postaju. Drugi način je prijava povrede prava potrošača (vidi na dnu članka).


Što ako gost stigne u destinaciju, a bukirani smještaj ne postoji?

I u ovom slučaju se radi o nadležnosti MUP-a pošto je u pitanju internetska prijevara, sve češći oblik varanja turista i u našim krajevima.


Iznajmljivač je naplatio višu cijenu smještaja od one istaknute u cjeniku?

Za sve nepravilnosti oko naplate usluge, nadležna je turistička inspekcija.  


Što ako se radi o iznajmljivanju na crno?

Za neregistrirano obavljanje djelatnosti, nadležna je turistička inspekcija.


Turistička inspekcija - kako podnijeti prijavu?

Prijave se podnose putem obrasca na web sranicama Državog inspektorata. ili na adresu na adresu: Državni inspektorat, Šubićeva 29, 10000 Zagreb.

Inspekcija je dužna postupiti po prijavi i o rezultatima nadzora obavijestiti prijavitelja u roku od 30 dana. Iako je, prilikom podnošenja prijave, prijavitelj obavezan ostaviti podatke o vlastitiom imenu i prezimenu te prebivalištu, turistički inspektor mora čuvati identitet prijavitelja, osim u slučaju da je prijavitelj dao pisanu suglasnost da obveza čuvanja identiteta ne postoji.
 

Što je s pravima potrošača?

Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja RH je dio mreže Europskog potrošačkog centra ECC-Net. U skladu sa svojim ovlastima i dužnostima, pokrenulo je Središnji portal za potrošače gdje se mogu pronaći sve relevantne informacije o aktualnim propisima, kao i savjeti kako se zaštiti prilikom rezervacija roba i usluga, poput smještaja. Nadleži ured se može kontaktirati i na e-mail adresu: prava.potrosaca@mingor.hr

Za turiste koji stižu iz drugih zemalja EU, iz Norveške ili s Islanda, primjerice oni koji rezerviraju putem svjetskih internetskih platformi za oglašavanje smještaja, nadležno je isto Ministarstvo, ali se relevantne informacije nalaze na adresi Ecc-Croatia.hr, a prijava se može podnijeti na ecc-croatia@mingo.hr.


CF discaimer

Spremi

Ako se po jutru dan poznaje, na pragu smo sjajne sezone

Umjetno božićno drvce: Koje su prednosti i nedostaci umjetnog božićnog drvca?

Kako sami popuniti PDV obrasce i prijaviti porez na proviziju?

O ratu i turizmu, idućoj turističkoj sezoni i pomoći ljudima izbjeglih s ratom zahvaćenih područja

Rekordna turistička 2018. godina - ne samo u Hrvatskoj, već i u drugim zemljama Mediterana

​Grijanje na pelete: Koje su prednosti i nedostaci grijanja na pelete?

Ekoturizam - prilika ili opasnost za lokalnog stanovnika?

Izdavanje ponude gostu - kada, zašto i kako

Slažeš se...ili ne? - uključi se u raspravu
Pročitajte još:

Zbog uvođenja eura, novi obrazac TZ 2 za obračun članarine u turističkim zajednicama u 2023.

Najbolji doručak je doručak kod domaćina

Popularno: