Rast
tržišta turističkih nekretnina je globalna pojava. Potražnju potiču putovanja koja su danas kulturološki doseg svih razvijenih zemalja.
Putovati se mora, a da bi se putovalo moraju postojati nekretnine, ne samo za smještaj turista, već i za ugostiteljstvo i komercijalni sektor, objekti koji omogućuju višestruke izvore prihoda.
Većina zemalja u razvoju potiče razvoj turizma, videći u ovom sektoru financijsku injekciju i ekonomski pokretač dodatnih proizvodnih i uslužnih grana. Tu su i investitori koji iskorištavaju rastuću potražnju za luksuznim nekretninama na atraktivnim lokacijama koje nude izuzetna turistička iskustva.
Porast brendiranih rezidencija, kuća za odmor i apartmana mijenja strukturu potražnje u turističkim destinacijama, a sve više je i
digitalnih nomada - osoba koje rade na daljinu, što povećava potražnju za dugoročnim smještajem kao dio ponude turistima.
Prema podacima UNWTO-a iz 2024., 1 USD uložen u turističku nekretninu može generirati do 3 USD dodatne ekonomske aktivnosti. Povrati ulaganja kreću se između 6% i 12% godišnje, ovisno o lokaciji i tipu imovine
Turističke nekretnine potiču razvoj urbanih i ruralnih sredina kroz unapređenje infrastrukture i gospodarski rast malih poduzetnika u manjim gradovima i selima.
Najperspektivnija tržišta
GeoTrend Intelligence je tvrtka za istraživanje tržišta čije najnovije izvješće pokazuje rast potražnje ne tržištu turističkih nekretnina. Rast je potaknut povratku turističkog prometa na pretpandemijske brojke. I korporativni i privatni ulagači traže atraktivne turističke nekretnine zbog stabilnih dugoročnih prinosa i zaštite od inflacije.
Kao jedno od najperspektivnijih tržišta, prepoznata je Hrvatska, posebno manji gradovi poput Dubrovnika, gdje se preporučuje ulaganje u nekretnine za kratkoročni najam i butik hotele
U društvu smo na toj listi s Lisabonom i Atenom, Vijetnamom, Indonezijom, Filipinima, američkim državama Floridom i Kalifornijom, ali i zelenim destinacijama Afrike, poput Kenije, Tanzanije i Maroka.
Europsko tržište turističkih nekretnina je trenutno najveće u Njemačkoj, Velikoj Britaniji, Francuskoj, Italiji i Turskoj.
Trendovi i izazovi na globalnom tržištu turističkih nekretnina
Opremanje turističkih nekretnina je davno prešlo u sferu pametnog stanovanja, automatske prijave i odjave, sustava upravljanim umjetnim inteligencijama. No, još uvijek dominiraju lokalni materijali i kultura prilikom uređenja, energetska učinkovitost je poželjna.
Osnovni i obični smještaj sve češće se kombinira s doživljajima, popularan je
wellness turizam, agroturizam i kultura. Zgrade koje imaju zajedničke prostore posebno su popularne među turistima.
Naravno, ulaganje u turističke nekretnine nije bez rizika. Najveći problem su propisi, koji variraju od zemlje do zemlje, i koji se mijenjaju. Nestabilnost turističkih tokova je još jedan faktor rizika - globalni događaji, klimatski rizici i politička nestabilnost mogu naglo smanjiti broj turista.
Ovisnost o infrastrukturi je još jedan od faktora rizika, posebno u udaljenim i neotkrivenim lokacijama. Povoljnije cijene, manja konkurencija usmjeravaju ulagače izvan top turističkih gradova. Na povrat ulaganja utječe i sezonalnost turizma
U Hrvatskoj je otpočetka godine zabilježena stabilizacija rasta cijena nekretnina. Uzrok stabilizaciji nisu Vladine politike, već pad potražnje koji je rezultat smanjenja ponude na tržištu. Takva situacija znači povoljno okruženje za dugoročne investitore - dobra strategija i procjena lokacije mogu realizirati stabilan povrat ulaganja. Stoga, možemo biti sigurni da će se nekretnine i dalje prodavati da bi se stavile u funkciju turizma jer je trend globalan i ne vidi se rastu kraja.