Ideje i trendovi
17.7K

Oglašavanje smještaja u Facebook grupama: Je li takva promocija zaista besplatna?

Kako i zašto oglašavati smještaj u Facebook grupama? Koje su prednosti, a koji nedostaci takvog oglašavanja? Plaća li se članstvo u Facebook grupama za oglašavanje smještaja?

Facebook je društvena mreža osnovana na današnji dan, 4. veljače 2004. godine. U početku je Facebook bio komunikacijski alat studenata Harvarda, a danas, 11 godina kasnije, platforma koju koristi više od 2,7 milijardi ljudi diljem svijeta.
 
S rastom broja korisnika, rasle su i mogućnosti korištenja različitih alata ove društvene mreže. Jednako tako, rastao je i njen utjecaj pa je, tijekom godina, Facebook postao značajan marketinški alat i platforma za prodaju različitih proizvoda, usluga, čak i ideja.
 
Jedan od korisnijih alata za reklamiranje roba i usluga su Facebook grupe. Grupe postoje od 2010. godine. Zamišljene su kao posebno mjesto na mreži gdje se susreću pojedinci sa sličnim potrebama i stavovima, a u svrhu razmjene informacija i mišljenja, sklapanja vrijednih poznanstava i kontakata. Danas se po FB grupama mota preko milijardu korisnika, što je jedan od razloga zašto su grupe savršeni alat za ciljanu promociju i prodaju.
 

Facebook grupa je najbrži način da ponuđač proizvoda i usluga stigne izravno do zainteresirane osobe, potencijalnog kupca, upravo zato jer jedna grupa okuplja ljude usko definiranih zajedničkih interesa


Facebook Marketplace vs. Facebook grupe

Stoga ne čudi činjenica da je Facebook još u 2015. godini uveo opcije koje su omogućavale korisnicima da dodaju "Sell" (Prodaj) opciju na svoje objave u grupama Kupi/Prodaj - tek godinu kasnije je lansiran Facebook Marketplace.
 
I dok je Facebook Marketplace nešto kao brža, preglednija inačica Njuškala, grupe još jednostavnije i brže dovode kupca do željenih usluga i proizvoda, bilo da se radi o najmu smještaja na određenoj lokaciji ili kupovini proizvoda određenog brenda.
 

Još jedan od razloga zbog kojeg je popularnost oglašavanja u FB grupama tolika je i činjenica da je ono besplatno (o iznimkama ćemo kasnije u tekstu), tj. FB ne uzima proviziju niti naplaćuje članarinu u svojim grupama

 

Koje su prednosti oglašavanja smještaja u FB grupama?

Oglašavanje u FB grupama ne može biti zamjena za oglašavanje na stranicama internetskih oglašivača smještaja, koji posjeduju profesionalne alate i ulažu u promociju na stranim turističkim tržištima pa imaju puno jaču vidljivost od one koju osigurava jedna FB grupa ili više njih. Ali, može biti dopuna takvoj vrsti oglašavanja, pogotovo ako smo spremni usmjeriti vrijeme provedeno na društvenim mrežama u oglašavanje svojih kapaciteta i kontakte s potencijalnim gostima.


Osnovne prednosti oglašavanja u FB grupama su:

  • ​Oglašavanje smještaja u Facebook grupama je besplatno – u većini grupa, članstvo i objava oglasa su potpuno besplatni. Naravno, doseg našeg oglasa u FB grupi je maksimalno onoliki koliko pojedina grupa ima članova. Također, možemo reći da je oglašavanje u FB grupi relativno besplatno jer za vidljivost i realizaciju moramo uložiti jako puno vremena čiju vrijednost teško možemo izračunati, a isplativost najbolje možemo procijeniti sami.

  • FB grupa osigurava direktan kontakt iznajmljivača i gosta – grupe osiguravaju izuzetno brzu i direktnu komunikaciju – svog gosta upoznajemo već pri prvom komentaru na našu objavu. Pri tome preskačemo uobičajene načine komunikacije – putem sučelja neke od internetskih platformi za promociju smještaja ili e-maila – i nastavljamo lako i brzo dopisivanje i upoznavanje svojih gostiju.

  • Aktivnost u FB grupi nudi mogućnost stvaranja vlastite zajednice – svakog potencijalnog gosta možemo pozvati da prati našu stranicu i tako ga jednostavno učiniti članom svoje zajednice, što nam omogućava da ubuduće taj gost i njegovi prijatelji na društvenim mrežama vide naše objave, promocije i akcije.

 
O tome kako su nastajale FB grupe za promociju smještaju u Hrvatskoj i kako izgleda takvo oglašavanje danas, razgovarali smo s Tamarom Rotim, iznajmljivačicom apartmana na Korčuli…

 

 

Tamara Rotim: "Dodala sam 300-tinjak svojih gostiju u "besplatnu" grupu, a sada me izbacuju ako ne platim 120 članarine"


Kad se moja obitelj, nakon nekoliko godina pauziranja, iznova odlučila započeti baviti turizmom, taman je oglašavanje putem Facebook grupa bilo u začetku. Učinilo mi se to kao odlična ideja pronalaska gostiju jer se tako izbjegavalo plaćanje ogromnih provizija nekim nama dobro poznatim agencijama, gdje se, osim plaćanja velike provizije, unazad par godina mora plaćati i PDV na tu proviziju. 

Okrenula sam se grupama na Facebooku i tako punila apartmane sve ove godine. Za takvu vrstu oglašavanja potrebno je puno vremena, truda i živaca jer uvijek ima sto istih pitanja, na koje morate svaki put odgovoriti, i pokušati "prodati" svoj smještaj. Ali, kad se sve zbroji i oduzme, ovo je odličan način oglašavanja jer nikome ne morate plaćati ništa i u direktnom ste kontaktu s gostom. Puno je lakša i kvalitetnija komunikacija, tako da u samom startu stvorite neku vrstu prijateljskog i otvorenog kontakta s gostom pa onda, kad se napokon upoznate, imate osjećaj kao da se znate sto godina.
 

Dodavanje svojih gostiju u grupu umjesto članarine

Tako su grupe godinama funkcionirale. Za oglasiti se, uvjet je bio da u grupu dodate svoje goste i kolege, a oni će pak dodati svoje, i tako su grupe rasle i razvijale se sve ove godine. 

Stvorila se određena baza gostiju koji će jedne godine biti kod mene, druge kod nekog drugog, i tako su svi bili zadovoljni, i gosti i iznajmljivači. Mi, svi skupa, smo stvarali sve te grupe, širili ih, tako da su neke grupe narasle i do 100.000 članova, kako domaćih, tako i stranih.

Grupe su dobrovoljno vodili administratori koji su se tijekom godina mijenjali. Uvijek je sve bilo na dobrovoljnoj bazi. Administratori, koji su većinom iz redova naših domaćih iznajmljivača, prvi su imali uvid o upitima, a njihovi apartmani bi se nalazili na samom vrhu grupe, tzv. "pin mjesto", čime su na neki način "naplaćivali" vrijeme koje su provodili u grupi pazeći da nema vrijeđanja, ilegalnih radnji kao šta su ponude kredita ili nemoralne ponude, i da se poštuju ostala pravila koja se nalaze u opisu svake grupe. 

Prve takve grupe na Facebooku su napravili Poljaci kako bi mogli ići na godišnji odmor bez plaćanja provizija razno-raznim agencijama. Oni su uključili iznajmljivače, i tako je sve lagano krenulo, grupa za grupom, te ih danas ima stvarno puno. Od grupa za najam luksuznih kuća, apartmana, određenih regija na moru i kontinentu, pa do grupa gdje se traži smještaj s npr. psima, kuća koja imaju bazene i jakuzzije, grupa za kuće za djevojačke i momačke. U svakom slučaju, odlična ideja, gdje su svi zadovoljni i velik je izbor tako da svak nađe nešto za sebe. 
 

120  članarine na privatni račun administratora grupe

I šta se onda dogodilo, u doba najveće svjetske krize turizma, nakon svih ovih godina, našlo se par naših domaćih iznajmljivača "pametnjakovića" koji su se prvo kao administratori uvukli u par određenih grupa. Osobno znam za tri takve grupe, a u koje smo svi mi godinama uključivali naše goste. 

Nama iznajmljivačima je tada dostavljen cjenik, a u grupi objavljena obavijest da se od početka ove godine iznajmljivačima, koji se i dalje žele na ovaj način oglašavati, članstvo naplaćuje, i to ne neki simboličan iznos, već 120 €, što je puno i za neke svjetski poznate portale, koji imaju svoja web mjesta, informatičku podršku, zaposlenike, a ne na raspolaganju BESPLATNU Facebook grupu koju smo mi sami godinama stvarali.

Svi mi koji to nismo željeli platiti, izbačeni smo iz tih grupa, ali naše goste koje smo godinama dodavali, nisu izbacili. Osobno sam u jednu grupu, iz koje sam izbačena jer nisam željela uplatiti administratoru traženi iznos, ubacila više od 300 domaćih i stranih gostiju, i osjećam se prevarenom, izmanipuliranom i ljutom!!! 

Dakle, traži se da uplatim 120 samo za biti član grupe koja je inače na Facebooku besplatna, i koja mi pritom ne garantira da ću imati ijednog gosta jer se opet sama moram oglašavati, pratiti upite, i još se ograničava broj javljanja tjedno. Novci se uplaćuju na tekuće račune privatnih osoba, a ne firmi ili obrta, ne izdaje se nikakav račun, ne plaća se nikakav porez, tako da je riječ u potpunosti o ilegalnoj naplati, bar koliko se razumijem u propise, i to se počelo provoditi u jednoj grupi ovo ljeto, a u drugoj od početka ove godine. 

Smeta me iskorištavanje iznajmljivača, koji ionako previše nameta na svojim leđima nose, od razno-raznih poreza, paušala, PDV-a na provizije stranim portalima, članarina, posebnih režija... I sad se još našla i ova grupica "pametnih" iznajmljivača koji su na leđima svojih kolega odlučili zaraditi, i to ne malo, jer radi se o grupama od 20.000-40.000 članova, i neka samo 20% pristane na naplatu "članarine", radi se o ogromnim novcima.

Eto, tako "zločesti Grinch" ilegalno pokušava "ukrasti" jednu odličnu ideju - kako bez plaćanja provizija ikome popuniti kapacitete privatnog smještaja, ideju u kojoj su svi na dobitku, i oni koji nude smještaj, i oni koji ga traže.
 Ne želim šutjeti pa da to prođe "lišo", kako mi u Dalmaciji kažemo. Vratite nam naše grupe, vratite sve nas nazad u grupe, a ako već želite naplaćivati, osnujte obrte ili putničke agencije pa pokrenite svoje grupe s nula članova, stvarajte ih sami i onda naplaćujte oglašavanje, a ne ovako! 

Autorica: Tamara Rotim
 

 

Je li naplata članstva i objava u FB grupama legalna?

Grupe na Facebooku vode administratori (Admin). To su često ljudi koji su osnovali grupu, ljudi koji su ustanovili pravila korištenja grupe i paze da se ista poštuju, koji odobravaju objave prije nego što one budu vidljive u raspravi grupe, i to prvenstveno zato da bi se isključile objave neželjenog i uvredljivog sadržaja, a u skladu s, već spomenutim pravilima, grupe.
 
Grupe su inicijalno osmišljene da bi pomogle ljudima zajedničkih interesa u pronalasku informacija i kontakata pa su se i osnivale bez predumišljaja ili skrivenih motiva koji bi uključivali prodaju robe i usluga – danas, međutim, mnoge se grupe osnivaju upravo zato. No, bez obzira na motiv osnivanja grupe, administrator ulaže značajno vrijeme u održavanje sadržaja grupe i nije stoga čudno da želi imati neke koristi od svog angažmana. 
 

Ali, što ako administrator nije osnovao svoju grupu u svrhu marketinga, već preuzima tuđe grupe i tako pokušava ostvariti materijalnu korist?

Nismo pronašli pravilo Facebooka koje zabranjuje administratoru naplatu svog rada u FB grupi, ali zato postoje zabrane prodaje administratorske funkcije, a u skladu s Standardima zajednice pod točkom 18. koja kaže:
 
„Nije dopušteno sljedeće:
Pokušavanje ili uspješno provođenje prodaje, kupovine ili razmjene značajki proizvoda, kao što su korisnički računi, uloge administratora, dopuštenja za objavljivanje, stranice, grupe, oznake „sviđa mi se” itd., osim u slučaju jasno identificiranog sadržaja povezanog s robnim markama, u skladu s našim Pravilima o sadržaju povezanim s robnim markama.“

 

Dakle, administratorska funkcija ili grupa koja nije povezana s određenim brendom ne smije se prodavati, odnosno, trgovina grupama je suprotna pravilima društvene mreže, osim u slučaju da ista pripada nekom brendu (tvrtki)

 

Međutim, administrator može komercijalizirati svoje djelovanje u FB grupi na nekoliko načina:
 

  • Naplata objave – uplata određenog iznosa administratoru prije odobrenja naše objave/oglasa smještaja u grupi

  • Naplata članarine u FB grupi – objavljivanje i komentiranje objava drugih članova na način propisan pravilima grupe, uz plaćanje jednokratne članarine kako bi administrator odobrio/la naše pridruženje grupi

  • Naplata reklama različitih proizvoda i usluga – administrator može naplaćivati objave različitog sadržaja unutar grupe trećim stranama, odnosno tvrtkama, proizvođačima ili ponuđačima usluga, a koje direktno zanimaju članove određene grupe (npr. reklama za usluge taxi prijevoza u grupi koja nudi smještaj, što može biti zanimljivo gostima i iznajmljivačima koji svojim gostima osiguravaju prijevoz do smještaja)

 
Ipak, kako bi legalno naplaćivao svoj angažman na društvenim mrežama, administrator ne može biti samo fizička osoba iznajmljivač(ica), već mora osnovati obrt ili tvrtku.

To je propisano Zakonom o elektroničkoj trgovini (NN 32/19), i njegovim člankom 2. o uslugama informacijskog društvareklamiranje putem Interneta. A prema članku 5., stavak (3), usluge informacijskog društva obavlja pravni subjekt (obrt ili tvrtka), registriran pri nadležnom Trgovačkom sudu u RH pod nazivom – usluge informacijskog društva. ­­
 

Fizička osoba koja nema registriranu djelatnost (koja nije obrtnik) ne smije naplaćivati usluge oglašavanja smještaja u FB grupama

Prekršiti se tu lako mogu i neki drugi propisi, poput Zakona o pružanju usluga u turizmu (NN 98/19, 42/20) i njegovog članka 6. kojim je propisana obveza isticanja PDV ID broja pružatelja usluga u slučaju reklamiranja i oglašavanja na internetskim platformama.

No, poslovanje na Facebook stranicama je još uvijek siva zona i to ne samo kod nas. U kolovozu prošle godine je na mnogim portalima osvanula vijest o kazni ženi iz Pitomače koja je prodavala nošenu odjeću preko Facebooka. Gospođa je u tri godine uprihodila oko 70.000 kuna pa bez njih ostala u združenoj akciji Državnog inspektorata i Carinske uprave. Pročešljavanjem njenih bankovnih i internetskih računa, jake snage provedbenih državnih tijela su ustanovile da Pitomčanka djelatnost nije registrirala niti oporezivala.
 
Takvih transakcija je na internetskim prostranstvima mnogo, ali pažnju nadležnih organa privuku one s tendencijom rasta i u kojima se počne okretati više novaca, kao što je to, kažu, bilo u navedenom slučaju. Dok su te kontrole minimalne i sporadične, svatko može pokušati naplatiti svoj angažman u FB grupama ili prodaju putem Marketplacea. Na nama je da procijenimo isplati li nam se uložiti novac (i vrijeme) u ovakvu vrstu oglašavanja.
 

Kako se učlaniti u FB grupu radi oglašavanja smještaja?

Ako se odlučimo "iskušati sreću" pa oglašavati na društvenim mrežama, ništa lakše od učlanjenja u neku od FB grupa. U tražilicu u gornjem lijevom uglu početne FB stranice možemo unijeti pojmove poput "apartmani", "accommodation", "apartments". Na vrhu rezultata ćemo dobiti grupe koje u svom nazivu sadrže pojam unesen u tražilicu. Klikom na svaku grupu, saznajemo pravila grupe, broj članova, privatnost i datum kada je grupa osnovana.
 
Odabrat ćemo grupe u kojima se nudi i traži smještaj u Hrvatskoj. Ako smo spremni odvojiti više vremena, neka to budu one u kojima je najviše članova – neke takve grupe broje preko 100.000 članova, a osnovane su još 2013. ili 2014. godine. Danas se tu zavrti nekoliko stotina objava dnevno – bilo da se radi o turistima u potrazi za smještajem ili o iznajmljivačima koji nude svoje apartmane, sobe ili kuće za odmor.
 

Prema iskustvima iznajmljivača, oglašavanje u FB grupama traži dosta vremena. Na svaku objavu gosta koji traži smještaj, bude preko stotinu komentara iznajmljivača koji ga nude. Iznimka u takvoj promociji nije cjenkanje s gostima koji žele nižu cijenu smještaja

U informacijama o grupi se vidi i koliki je broj dnevnih objava pa nam i taj podatak može pomoći kod odabira. Zatražimo članstvo pa ćemo uskoro saznati plaća li se u toj grupi članarina i koliko nam je takva promocija isplativa.

Spremi

Renoviranje stana za najam: 5 načina za prekrivanje oštećenih podova

Ima li Hrvatska turističku strategiju u krizi i kakve veze imamo s vikinškom sezonom u Norveškoj

Foto natječaj: Najljepše fotografije Zagrebačke županije osvajaju jednu od nagrada iz fonda vrijednog 15 tisuća kuna

Može li privatni iznajmljivač izdati R1 račun?

Potpuno ukidanje punog pansiona u obiteljskom smještaju na javnoj raspravi, privremena rješenja važit će dulje

PLACE2GO - sajam turizma koji približava daleke horizonte bit će otvoren u Areni sa slobodnim ulazom za sve posjetitelje

Osvetnički turizam - prilika za brži oporavak industrije putovanja?

Kako odabrati tepih: 5 grešaka koje trebate izbjeći kod odabira tepiha

Slažeš se...ili ne? - uključi se u raspravu
Pročitajte još:

Cijene smještaja: Ne nudite popuste besplatno

Trik za prepoznavanje lažnih stranica za oglašavanje smještaja

Popularno: