Aktualno
9 98.4K

Oglašavanje smještaja na internetu - s provizijom ili bez?

Dva su osnovna modela promocije smještaja na internetu: oglašavanje s provizijom ili bez nje, ali uz naplatu članarine, najčešće godišnje. Kakvi su trendovi u internetskom oglašavanju smještajnih objekata te koliko isti mogu utjecati na odabir modela za naše turističke kapacitete?

Svaka nova sezona, ista pitanja za privatne iznajmljivače. Jedno od najvažnijih je on-line promocija smještaja. Koje su stranice za oglašavanje apartmana najbolje? Odgovor na to pitanje nije jednostavan. Dva su osnovna načina promocije turističkih kapaciteta na web-u:
 
  1. Oglašavanje uz proviziju
  2. Oglašavanje bez provizije


Oglašavanje uz proviziju

Ovaj sistem promocije funkcionira po modelu turističke agencije. Internetski oglašivač naplaćuje proviziju na ostvarene rezervacije. Provizija se naplaćuje na nekoliko načina:
  • Provizija se naplaćuje iznajmljivaču
  • Provizija se naplaćuje iznajmljivaču i gostu

Kod ovog modela se, gotovo uvijek, provizija naplaćuje od iznajmljivača, tek u ponekim slučajevima i od gostiju. To za iznajmljivača apartmana znači:
  • manju zaradu
  • višu krajnju cijenu


Oglašavanje bez provizije

Promocija bez provizije, naravno, nije besplatna. Vidljivost na internetskim prostranstvima se plaća. Reklama bez provizije je oglašavanje kod kojeg se najčešće plaća vidljivost na godišnjoj, polugodišnjoj ili mjesečnoj razini u obliku članarine. Reklamiranje apartmana bez provizije nudi:
  • mogućnost veće zarade
  • prisutnost na tržištu s istaknutom najmanjom mogućom cijenom


Najpoznatiji svjetski oglašivači apartmana

Prema podacima iz ožujka 2015., Instituta za turizam, u Hrvatskoj trenutno ima 435.000 ležajeva u kućanstvima što čini 48 posto ukupne smještajne ponude. Broj privatnih iznajmljivača je u stalnom porastu što uvjetuje marketinške akcije kakve nekada nisu bile potrebne. Danas je nužna promocija na više portala i to svaki iznajmljivač dobro zna. Uz domaće oglašivačke stranice, važno je prisustvo i na stranim internet portalima kako bi naša popunjenost bila veća. Koje modele oglašavanja koriste najpoznatiji strani oglašivači, možete pogledati u idućoj tablici.
 
* i ** - stranice iste tvrtke koje kombiniraju dva modela oglašavanja - iznajmljivač može izabrati model koji mu odgovara. Isto je i s FlipKey i Holidaylettings; NP - podaci nisu dostupni. Napomena: Različiti izvori navode različite podatke tako da su odstupanja od navedenih brojki moguća.

Booking.com
Prije desetak godina, na turističko tržište je izbačeno mnoštvo stranica za reklamiranje objekata za odmor. Među njima je Booking.com koji je osnovan još 1996. godine, ali je pravi poslovni uzlet doživio 2005. kada ga preuzima američka tvrtka Priceline. Booking.com se hvali s gotovo milijun registriranih objekata te 30 milijuna jedinstvenih posjeta mjesečno. Radi isključivo na proviziju koja kod nas iznosi 15%. Booking.com oglašava oko 37.000 smještajnih jedinica iz Hrvatske. Napomena: Smještajna jedinica je apartman, soba ili studio koji se iznajmljuju zasebno kao jedna cjelina, a može ih biti više u istom objektu.

HomeAway, VacationRentals i VRBO
VRBO je također osnovan 1996. godine, a HomeAway, koji je osnovan 2005. godine, ga preuzima godinu kasnije. Istoj tvrtki pripada i VacationRentals.com. Ove stranice rade na dualnom principu, iznajmljivač može birati model oglašavanja. Razlika između HomeAway i VRBO-a je u tipu objekata koji se iznajmljuju. VRBO je privlačniji obiteljima s djecom dok je ponuda HomeAway-a mnogo šira. Registracija objekta na ovim stranicama pozicionira vaš oglas i na nekim drugim portalima koji su u sustavu HomeAway-a, na primjer FewoDirekt-u, koji je specijaliziran za turiste s njemačkog govornog područja. Na ovim stranicama se može naći preko 60.000 oglašenih smještajnih jedinica iz Hrvatske.

Airbnb
Airbnb, koji je kod nas dosta popularan, osnovan je 2008. godine. I ovdje se naplaćuje uz provizija. Airbnb funkcionira kao velika duštvena mreža za promociju i najam smještaja. Ovdje je važna brzina odgovora i dobre komunikacijske i prezentacijske vještine iznajmljivača. Provizija iznajmljivača je među najnižima i iznosi 3 posto. Usto, Airbnb uzima 6 do 12 posto provizije i gostu te se većina njih zadržava vrlo kratko jer se radi o mlađoj populaciji koja želi u što kraće vrijeme iskusiti više destinacija.

FlipKey i Houselettings
Također dvije stranice za promociju smještaja pod zajedničkom kapom. Holidaylettings nudi oba modela oglašavanja: proviziju iznajmljivaču 3 posto ili članarinu koja se kreće od 359 dolara godišnje. FlipKey radi samo uz proviziju, no to nije redina razlika ova dva portala. FlipKey je veći i posjećeniji, a popularniji je u SAD-u. Holidaylettings je namijenjen ponajviše Europljanima, kako turistima, tako i iznajmljivačima. Oba portala su dio brenda TripAdvisor. Ukupna brojka je nepoznata, no samo na srednjodalmatinskim otocima ima preko 8000 smještajnih jedinica oglašenih na ovim stranicama.

Housetrip
Još jedna stranica koja naplaćuje proviziju u iznosu 10 - 20 posto. Za razliku od svih dosad spomenutih oglašivača, Housetrip promovira privatnost jednaku onoj u hotelskom smještaju, tako da na ovoj stranici ima najviše kuća za odmor i vila. Nešto manje od 15.000 je broj smještajnih jedinica iz Hrvatske oglašenih na Housetripu, a većina turista dolazi iz Velike Britanije.

Atraveo
Atraveo radi na proviziju koju naplaćuje od iznajmljivača u iznosu od 15 posto. Preko ove stranice u Hrvatsku dođe najviše turista s njemačkog govornog područja iako je Atraveo prisutan na širokom svjetskom tržištu. Ovdje je oglašeno preko 56.000 smještajnih jedinica iz Hrvatske.

Ferienhausmiete.de

Popularan za plasiranje apartmana na njemačkom govornom području. Registracija objekta je uz mjesečnu članarinu od 7 eura dok je za svaki sljedeći objekt potrebno izdvojiti 5 eura mjesečno. Ovdje je oglašeno oko 2600 smještajnih jedinica iz Hrvatske.
Kolike su provizije za iznajmljivače prilikom oglašavanja smještaja na internetu?
Kolike provizije naplaćuju iznajmljivačima vodeći internetski oglašivači, provjerite na infografici gore. Preuzmite ovdje infografiku u većem formatu.
 

Besplatno oglašavanje smještaja

`Oglasite se potpuno besplatno´ (`List your property free´), čest je moto oglašivača uz proviziju, no ne treba biti matematički genije da bi bilo jasno kako je takav princip rada skuplji od onog gdje se plaća mjesečna ili godišnja članarina. Međutim, iz gore navedenih podataka, lako je zaključiti kako model oglašavanja uz proviziju, odnosno bez plaćanja članarine, privlači velik broj iznajmljivača. Početni ulog od 0 kuna doveo je do toga da stranice s provizijom na ostvarenu rezervaciju imaju ogroman broj objekata. U masovnoj ponudi, teško je istaknuti jedinstvenost svoje ponude, a velik broj oglašenih smještajnih jedinica dovodi i do pada cijena na tržištu.

S druge strane, oglašivači koji naplaćuju članarinu su svojevrsni iznajmljivači prostora na svojim internetskim stranicama u određenom razdoblju. Ovom modelu se zamjera neizvjesnost povrata investicije. Nitko vam ne garantira da ćete ostvariti ijednu rezervaciju preko plaćene stranice. Također, veća je i mogućnost prijevare. Oglašivači apartmana bez provizije ulažu velika sredstva u vidljivost oglašenih smještajnih kapaciteta na web-u, jednako kao i oni koji rade s provizijom. Reputacija tvrtke koja radi bez provizije je vrlo važna prilikom odabira ovog modela oglašavanja i ovdje birajte uvijek samo provjerene partnere koji su dugo na tržištu.
 

PDV na proviziju - dodatan trošak

Važno je napomenuti da kod oglašavanja s provizijom, postotak od cijene smještaja kojeg plaćate oglašivaču prilikom realizacije rezervacije, nije jedini trošak kojeg imate. Ulaskom u EU, na proviziju se naplaćuje PDV (VAT) u skladu s propisima važećima u Uniji. U tom slučaju su privatni iznajmljivači dužni zatražiti PDV identifikacijski broj 15 dana prije korištenja usluge oglašivača (obrazac P-PDV preuzmite ovdje).

Čak i kad nije obveznik PDV-a, iznajmljivač podnosi prijavu Poreznoj upravi za mjesec u kojem je korištena usluga stranog oglašivača putem PDV obrasca (PDV obrazac možete preuzeti ovdje). U tu svrhu se predaju se obrasci PDV i PDV-S (PDV-S možete preuzeti ovdje) do 20. u mjesecu, a plaćaju do posljednjeg dana u mjesecu nakon mjeseca u kojem je usluga izvršena.

Kod modela promocije uz proviziju česte su ugovorne obveze koje pogoduju turistima, a izrazito su nepovoljne za iznajmljivače. Učestalo se na tim stranicama dopušta mogućnost automatskog rezerviranja (instant bookinga) kojeg jako vole turisti, a mrze iznajmljivači. Automatska rezervacija znači da niste u mogućnosti upravljati sami svojim sustavom rezervacija niti znate tko vam dolazi u goste. Slabiji su i instrumenti osiguranja od nedolaska gosta zbog kratkog perioda otkazivanja rezervacija, nemogućnosti naplate akontacije, a tu je još i alotman, zabrana isticanja niže cijene na drugim portalima, itd.

Oba modela oglašavanja imaju jednu ključnu zajedničku stvar koja ih razlikuje od agencijskog popunjavanja smještajnih kapaciteta.
 

Kontakt s gostom je direktan i za realizaciju upita je odgovoran isključivo iznajmljivač

Kako povećati broj upita i upite pretvoriti u rezervacije? `Po meni 2 uvjeta triba za to ispunit, imat super slike, na to ne triba žalit novce i realnu cijenu i to je to, ništa više´, smatra jedna iznajmljivačica te dodaje kako je uz to, naravno, potrebno se oglasiti na više različitih web stranica. O ovome smo već pisali, ali nije naodmet ponoviti. I zato budite:
 
  1. Brzi – brzina odgovaranja na upit je važna jer potencijalni gost šalje upite na više adresa pa ovdje pomalo vrijedi princip `tko prvi, njemu djevojka´. Budite prvi!
     
  2. Konkurentni – održavajte realne cijene koje su u skladu s cijenama smještajnih objekata sličnih karakteristika na sličnim lokacijama. Istaknite najpovoljnije cijene!
     
  3. Ažurni – ažurirajte svoje podatke na stranicama, pogotovo raspoloživost na kalendaru. Ovo je važno i zbog vas samih kako biste izbjegli neugodnost overbooking-a.
     
  4. Pozitivno ocijenjeni – dobar domaćin dobiva najviše ocjene gostiju. Mi znamo kakav domaćin je najbolji domaćin!
     
  5. Optimizirani – prilikom unosa opisa objekta, budite što određeniji kako bi vaš objekt bio lakše uočljiv na tražilicama. Ne stavljajte isti opis na sve stranice i nemojte kopirati opise s drugih stranica.
     
  6. Povezani – pokušajte se umrežiti na više web stranica ili na društvenim mrežama kao što su Facebook ili Twitter. Linkovi koji vode do vašeg smještajnog objekta dovode goste u vaš apartman.

`Kako čitam ovdje na forumu, ljudima dolaze upiti sa stranica kojima moraš platit "članarinu", mi smo trenutno oglašeni samo preko provizije i vidim da imamo slabo upita i rezervacija naspram drugih. Možda je moja cijena previsoka, možda je problem šta je minimalno 7 dana, ali vidim da i drugi pune više od 7 dana, a sve to na plaćenim stranicama. Ove "popularne" stranice mi izgledaju prezasićene u odnosu na one koje ljudi trebaju platiti.´- riječi su iznajmljivača s domaćeg foruma. Riječi su to koje potvrđuju da je i poslovanje u turizmu podložno promjenama trendova.

Protekla godina je donijela naznake promjena trendova u oglašavanju. Na ljestvici top oglašivača penju se stranice koje nude obje mogućnosti: i reklamu uz proviziju i onu bez, iznajmljivačima na izbor. Kakve trendove donosi godina u kojoj jesmo i sezona pred nama, ne znamo još. Svatko će od prezentiranih modela oglašavanja odabrati onaj koji mu najviše odgovara, ali isti trend priželjkujemo svi - da Hrvatska kao turistička destinacija bude moderna tijekom čitave godine i da nam se novac, kojeg smo uložili u promociju vlastitih smještajnih kapaciteta, višestruko isplati.
 
 
Koji model internetskog oglašavanja smještaja vama najviše odgovara?
Uz proviziju
Bez provizije
Poll Maker
 
 
 
 
 
 
Spremi

Besplatne edukacije za privatne iznajmljivače u Trogiru, Splitu, Poreču...

Hidromasažni bazen - luksuz ili investicija?

Turizam u Hrvatskoj 2017.: Što kažu statistike?

Brendiranje Slavonije kao jedne destinacije za cjelogodišnji turizam

​Svjetski dan turizma 2022.: Povoljnije cijene ulaznica u NP Brijuni i Plitvička jezera, popusti na turističke usluge i do 80%

​Što je Google My Business i kako nam može pomoći kod punjenja kapaciteta

Edukacija u Savičenti: Sve što ste željeli znati i pitati o kreiranju turističkih proizvoda

15 trendova u turizmu: Kako će izgledati putovanja u 2021. godini?

9 komentara Uključi se u raspravu
24.02.2016 22:08
Sve veći je problem u gostima koji bi htjeli za malo novaca puno toga dobiti a agencijski gosti to je posebna priča jer ih neke agencije oderu i do 40 provizije i oni za to traže bolju uslugu koju im mi ne možemo dati. Ja radim 15g sa svojom stranicom apartmani-ines.com i imam 2200 noćenja za sezonu i zadovoljne goste jer za ono što plate i dobiju. Imam oglašeno na reklama u ceskoj i Apartmanija i sve za pet ! Probao sam s Adrinalinom ali njihov odnos je nula, sve ti rezerviraju i ako ne popune samo ti otkazuju rezervacije a ti se misli kako da ih popuniš usred sezone.
Lidija - Split 24.02.2016 22:49
Istina je da se trend mijenja, time i zahtjevi gostiju. Mislim da treba biti oglašen i na Agencijama, i na portalima. Agencije uzimaju veliku proviziju, ali zato daju puno veću sigurnost i gostu i iznajmljivaču. Znaš gdje dolaziš, kako sve izgleda, možeš reagirati i tražiti pomoć, isto tako i iznajmljivač ukoliko imaš bilo kakvih problema sa gostom. Oglašena sam na 3 hrvatske agencije i 1 strana. Izvanredno iskustvo sa sve 4 godinama. Oglašena sam na internetske oglašivače i mogu pohvaliti poslovni odnos za 5 Airbnb, sam su to mlađi gosti pa su i cijene nešto niže. Booking com od prije 6 mjeseci daje mogućnost traženja akontacije direktno od gosta i tako odmah znaš misli li gost doći ili traži na još bar 5 mjesta. Hrvatska Apartmanija jako dobra ali isključivo za top sezonu. Moja preporuka je oglasiti se na sve što se može. Isplati se. Moja popunjenost je minimalno 139 dana u svakom od 2 apartmana. Moja preporuka je odnos sa gostom isključivo poslovan, nikakva druženja, grilanja i dr
Mario - Stari Grad 25.02.2016 20:32
Moje skromno mišljenje je da bi svak pune apartmane bez provizije, ali ne ide to baš tako . Kad sve saberem i oduzmem naj isplativviji su puni apartmani ovako ili onako . Prema tome oglasite se gdije got mislite da cete dobiti i jednu rezervaciju . Ali svakako stojim pri mišljenu da sami budete svoj menadžer a ne da dajete svoje kapacitete na ugovor sa nekim agencijama na cijene koje oni odluče i da dobijete mljeko bez vrhnja !
Lidija - Split 25.02.2016 22:04
Točno kaže g. MB, najskuplji je prazan apartman. Međutim moje mišljenje je da se svaka reklama mora platiti, i zato dolaze rezultati. Bez reklame nema uspjeha.
Ljubinka - Rab 15.11.2016 18:07
Dobro je oglašavati se na što veći broj stranica. Uvijek postoji veća mogućnost upita i rezervacija. Apartmanija je super, a isto tako booking.com je postao sve fleksibilniji tako da možete naplatiti akontaciju od gosta po rezervaciji. Ako gost nije ozbiljan u namjeri da rezervira jednostavno otkaže rezervaciju ali bar znate na čemu ste.Problem kod bookinga je što puno ljudi još uvijek ne plaća PDV na njihovu proviziju neki namjerno, neki iz neznanja, što automatski čini nelojalnu konkurenciju budući da onaj tko plaća PDV poveća cijenu za njihovu proviziju i PDV a ostali samo za proviziju. Neznam kakve kontrole poduzima porezna kada je to još uvijek moguće .
Vesna - Crikvenica 29.12.2016 09:17
Svatko mora sam odlučiti kakvu promociju želi i koje goste s kojih tržišta želi ugostiti. Nažalost, bez agencija nije moguće sve popuniti i tu treba naći neku ravnotežu kod popunjavanja smještaja. Danas, nažalost, svi žele što manju cijenu za što bolji smještaj, a davanje popusta smanjuje prihodovnu stranu isto kao i konkurencija s jednakom ponudom.
Lidija - Split 02.01.2017 14:11
Ne slažem se da možemo birati goste s nama željenih tržišta. Zna se tko ide u Španjolsku, Korziku, Grčku, Italiju itd. Isto tako u Hrvatskoj se otprilike zna tko boravi u Istri, tko u Dubrovniku, tko u Splitsko-dalmatinskoj ili Šibensko-kninskoj županiji. Tu bi se jako puno morala i država odrediti, želimo li elitniji turizam, ili masovni jeftiniji. Što se odnosi na određivanje cijena, to je otprilike zakon ponude i potražnje. Mislim da je jako važno odrediti sebi cijenu ispod koje ne smijemo ići. Kad se cijena spusti i 5 eura, teško se vraća.
Odgovori
Eva - Mihalić Selo - Duga Resa 10.05.2017 19:49
HomeAway uzima 8 provizije od domaćina, te 8 provizije od gosta. Domaćin na samo dio provizije od tih 8 plaća 25 PDV-a u državni proračun RH. HomeAway domaćinu izdaje 2 računa, jedan je Pay-per-booking commission, te se na nju plaća 25 PDV-a, a drugi je Payment processing fee na koju iznajmljivač nije dužan platiti PDV. Pay-per-booking commission i Payment processing fee zajedno čini 8 provizije koju HomeAway naplaćuje domaćinu, odnosno privatnom iznajmljivaču.
Elizabeta - Pirovac 18.05.2017 16:33
Prevoditelj sam za njemački i radim u turizmu tako da često pogledam kako su ocjenjene stranice oglašivača/agencija za njemačko govorno područje. Pogotovo jer se i nama iznajmljivačima daju recenzije koje utječu na naš uspjeh. Fewo-direkt,de, dakle onaj dio HomeAway/Expedia koji je za njemačko govorno područje, je dobio vrlo lošu ocjenu: tek jednu od pet mogućih zvjezdica s današnjim datumom je zabilježeno 217 recenzija. A iznajmljivači su i napisali čime su nezadovoljni. Pozdrav!
Odgovori
Slažeš se...ili ne? - uključi se u raspravu
Pročitajte još:

Poziv članovima Zajednice iznajmljivača za sudjelovanje u on-line javnoj raspravi

Pripreme za sezonu: Male tajne velikih domaćina

Popularno: