Aktualno
13.7K

Ian Yeoman: Hrvatski turizam će se u iduća dva desetljeća značajno promijeniti

Ian Yeoman je poznati futurolog koji se bavi fenomenom turizma i tvrdi da će se hrvatska turistička industrija, utemeljena na ponudi sunca i mora, radikalno promijeniti kroz iduća dva desetljeća

Nismo jednom poželjeli imati kristalnu kuglu u koju bismo mogli zaviriti svaki put kada se osjećamo nesigurno i pribojavamo se budućnosti. A onda opet, s druge strane, pitanje je kakav prizor bi nas u toj kugli mogao dočekati i da li bismo imali hrabrosti s njim se suočiti.

Neizvjesnost budućnosti je nešto što nam izaziva stres ako se prema tome ne odnosimo stoički, ako se ne fokusiramo na sadašnjost i ne mislimo o onome pred nama, a u turizmu je to nemoguće jer, kao i u svakom poslu, moramo planirati.

Srećom, postoje ljudi koji o budućnosti misle umjesto nas i čija istraživanja nam mogu pomoći u planiranju poslovanja. Oni se zovu futurolozi, a njihova disciplina je futurologija. To nije gledanje u kristalnu kuglu - zasniva se interdisciplinarnom proučavanju različitih teorijskih koncepata, filozofskih pristupa, tehnoloških dostignuća, aktualnih političkih i društvenih zbivanja.


Prihvaćanje promjena i nesigurnosti je uvjet za otpornost turizma

Futurologija je relativno mlada grana znanosti, definirana 1943., a istraživači ovog znanstvenog pravca se najčešće okupljaju u timovima vrhunskih stručnjaka. Jedan od naših poznatih futurologa je Korado Korlević, astronom iz Istre.

“Promjene su uvijek bile konstantne, a jedna od uloga istraživanja je razumjeti te promjene. Istraživanje budućnosti posebno se bavi pitanjem "što slijedi”, dok se uobičajena istraživanja bave pitanjima "kako", "zašto", "kada" i “što”, reći će Ian Yeoman, turistički futurolog.

Ian Yeoman je možda jedini poznati futurolog koji se bavi fenomenom turizma na svijetu. Profesor je na nekoliko sveučilišta u Velikoj Britaniji, na Novom Zelandu i u Nizozemskoj, gdje je stalno nastanjen. Urednik magazina Journal of Tourism Future i drugih. Objavio je 50-ak znanstvenih i stručnih radova i gostujući predavač je u mnogim institucijama i na konferencijama diljem svijeta.

Yeoman zastupa stajalište da, iako se svim ljudima urođeno da cijene sigurnost, trebamo razviti stav koji cijeni nesigurnost, posebno kad radimo u turizmu, jer industrija putovanja može postati otporna isključivo ako se odrekne očekivanja što bi se moglo dogoditi.
 

Turizam treba biti otvoren prema različitim idejama i potrebi za evaluacijom različitih varijabli, perspektiva i raznolikosti u procesu donošenja odluka


Ian Yeoman: Klimatske promjene i depopulacija su najveći izazovi hrvatskog turizma

Kod predviđanja budućnosti se obično razvijaju različiti scenariji pa je do donošenja odluka o razvoju turizma niz etapa koje moramo proći. Prva faza je prikupljanje informacija i inspiracija, odnosno inovacija i promjena, koje mogu imati utjecaj na turistički sektor. Iduća faza je praktični rad koji detektira značenje tih promjena i inovacija, uz razvijanje različitih scenarija. Kroz praktični rad se dolazi do temelja za izrade strategija i politika u turizmu.

Za platformu Digital Tourism Think Tank, Yeoman je snimio podcast u kojem navodi Hrvatsku kao primjer. Dva značajna faktora će utjecati na budućnost turizma u Hrvatskoj, kaže, to su klimatske promjene i demografija.
 

U BDP-u Hrvatske turizam je najvažnija industrija, koju prati trgovina i proizvodnja vina. Yeoman predviđa da će se u iduća dva desetljeća sadašnje prilike u turizmu u Hrvatskoj značajno izmijeniti

Turistički proizvod plaže, mora i sunca bit će radikalno drugačiji jer će se temperatura u Hrvatskoj, prema scenariju IPPC-a (Intergovernmental Panel on Climate Change - Međuvladin panel o klimatskim promjenama) povećati za četiri stupnja. U međuvremenu će, prema demografskim prognozama, Hrvatska izgubiti četvrtinu svoje populacije u sljedećih 25 godina zbog migracija stanovništva u druge zemlje EU - s 4 milijuna ljudi na 3 milijuna do 2050. Ti će faktori predstavljati ogromne izazove za Hrvatsku kao turističku destinaciju. S aspekta turističke industrije, te činjenice treba prihvatiti i razumjeti u smislu učinaka takvih promjena. To bi trebao biti temelj planiranja različitih scenarija za donošenje relevantnih strategija razvoja", tvrdi Yeoman.

Koliko su zaista uključeni ovi faktori u donošenje turističkih strategija i propisa u Hrvatskoj? Kako se suočavamo s klimatskim promjenama, a kako nastojimo zadržati Hrvate na pragovima?

Što još o budućnosti hrvatskog turizma zna Ian Yeoman, imat ćemo priliku čuti na Danima hrvatskog turizma 2023. početkom studenoga u Rovinju. 

Spremi

​Dodatak ponudi novoga doba: Besplatan test na koronu za hotelske goste iz Austrije i Italije

Suza za makarske plaže

Rekordna turistička 2018. godina - ne samo u Hrvatskoj, već i u drugim zemljama Mediterana

Festival aMORE iznajmljivačima: Uvedite "morski red" u svoje apartmane

Drvene saonice za smještaj: Koje saonice kupiti za goste apartmana ili kuće za odmor?

Kreativno oglašavanje smještaja - jednostavan, ali moćan način za privlačenje pažnje turista

Neuništive biljke za apartmane - 6 ljepotica koje neće zamjeriti odsutnost domaćina

Zašto ne bismo, umjesto povećanja poreza obiteljskom smještaju, snizili poreze ostalima poduzetnicima u turizmu i ugostiteljstvu?

Slažeš se...ili ne? - uključi se u raspravu
Pročitajte još:

Ograničavanje ludom radovanje

"Peglanje" kartica je najpopularniji način plaćanja usluga u turizmu

Popularno: