Svaki upit za rezervaciju smještaja nas veseli, svaki upit je prilika za novi kontakt, veću
popunjenost apartmana koje iznajmljujemo i zaradu od turizma. Pripremili smo se za sezonu, osvježili interijere,
uređujemo okućnicu i vrt, postavili smo oglas smještajnog objekta na više stranica
internetskih oglaÅ¡ivaÄa smjeÅ¡taja i Äekamo - zaÅ¡to je upita toliko malo?
Marketing viÅ¡e niÅ¡ta ne prepuÅ¡ta sluÄaju. ProuÄavaju se navike i
ponaÅ¡anje gostiju kako bi prodaja turistiÄkih proizvoda bila Å¡to efikasnija, a ponuda privlaÄnija. MarketinÅ¡ki struÄnjaci tvrde da nas od prodaje dijeli tek nekoliko klikova, a potencijalni gost prolazi nekoliko faza odnosa prema nama i naÅ¡oj turistiÄkoj ponudi:
- faza: Svijest
Onaj trenutak kada naÅ¡ potencijalni gost uoÄi naÅ¡ oglas. To može biti na web stranicama posrednika pri prodaji smjeÅ¡taja, na druÅ¡tvenim mrežama, na naÅ¡oj vlastitoj web stranici ili putem preporuke poznate osobe. Ovaj trenutak je kljuÄan jer sada moramo zadržati pažnju gosta dovoljno dugo da krene u fazu broj 2. Nije samo pažnja kljuÄna, važno je i povjerenje koje nadograÄ‘ujemo kasnije, ali se temelji postavljaju, vjerovali ili ne, već na prvi pogled.
- faza: Razmatranje
Ovo je faza u kojoj gost kontaktira domaćina - Å¡alje upit. Komunikacija nikada nije bila jednostavnija i moramo biti svjesni da gost Å¡alje upite na viÅ¡e adresa te da je kljuÄna brzina odgovora i naÄin komunikacije. Kako odgovarati na upite već znamo, a osim ustaljenih obrazaca, svjesni smo da je svaki gost drugaÄiji i da moramo pronaći odgovor u tonu kojeg će naÅ¡ jedinstveni gost razumjeti i koji će ga zainteresirati.
- faza: Rezervacija
Trenutak kojeg svi Äekamo. Ako već nismo, sada ćemo definirati pravila plaćanja, uvjete povrata akontacije i nastojati da Äitav postupak bude Å¡to jednostavniji kako se gost ne bi predomislio. Ne smijemo zaboraviti uskladiti kalendare raspoloživosti na svim prodajnim kanalima kako ne bi doÅ¡lo do overbookinga.
- faza: Zadržavanje
Pripreme za ovu fazu smo zapoÄeli već kada smo opremali smjeÅ¡tajni objekt, a one nikada zapravo ne prestaju i usko su povezane sa zadovoljstvom gosta. Zadovoljan gost piÅ¡e dobre recenzije, a dobre recenzije prodaju naÅ¡e smjeÅ¡tajne kapacitete. Zadovoljan gost ulazi u fazu broj 5.
- faza: Povezivanje
Goste u ovoj fazi volimo svi! To su gosti koji se vraćaju, gosti koji nas preporuÄuju svojoj rodbini i prijateljima. Gosti koji nam se vraćaju su ljudi s kojima smo `kliknuli´, ljudi koji se ugodno osjećaju pod naÅ¡im krovom i koji cijene naÅ¡ trud oko njihove opuÅ¡tenosti. Za zadovoljstvo i lojalnost gosta nismo zaslužni samo mi, ponuda destinacije je takoÄ‘er važna za vraćanje gosta. No, to je već neka druga (kompliciranija) priÄa.
Kod
upita gostiju za smjeÅ¡taj, važne su prve dvije faze - faza osvjeÅ¡tavanja i primjećivanja naÅ¡eg oglasa i faza razmatranja do onog trenutka u kojem gost Å¡alje taj, Äekani i sanjani, upit.
10 razloga zašto nemamo upita za rezervaciju smještaja
Å to se dogaÄ‘a u navedenom fazama i Å¡to je okidaÄ za slanje upita, a da nije u pitanju kasna rezervacija kada su već mnogi drugi smjeÅ¡tajni objekti u naÅ¡oj destinaciji zauzeti? Kako doći do gosta prvi (i pri tome ne spuÅ¡tati cijenu smjeÅ¡taja)?
- Cijena smještaja
Mnogi će na ovo pitanje sa sigurnošću reći kako je cijena kljuÄna i da, cijena igra važnu ulogu, ali nije presudna. Turiste dijelimo u skupine prema navikama u potroÅ¡nji - od milenijalaca koji putuju Äesto, a troÅ¡e manje od svojih roditelja, koji su putovali rjeÄ‘e i troÅ¡ili viÅ¡e, do turista kojima je itekako važna kvaliteta smjeÅ¡tajne ponude i koji su spremni platiti tu kvalitetu.
Ako je kvaliteta ono Å¡to nudimo, moramo znati tu kvalitetu prezentirati na pravi naÄin kako bismo privukli goste koji će je cijeniti. Oglase kod kojih je cijena na upit turisti najÄešće zaobilaze. Oglas mora pružiti Å¡to viÅ¡e konkretnih važnih informacija o smjeÅ¡taju, a cijena je jedna od tih informacija. Zadržavanje te informacije gostu ne ulijeva povjerenje na prvi pogled.
​
- Naslovna fotografija
Naslovna fotografija je ona koja je izlistana u katalogu smjeÅ¡tajnih objekata na stranicama na kojima se oglaÅ¡avamo (thumbnail fotografija). Ona je mamac koji će privući gosta da otvori naÅ¡ oglas. Znanstvenici s MIT-a tvrde kako ljudski mozak 3 puta brže procesuira fotografiju, nego jednu jedinu rijeÄ. Zato naslovna fotografija mora biti jednostavna sa Å¡to manje detalja.
Ona poziva na daljnje istraživanje naÅ¡e ponude. "Želim vidjeti Å¡to se iza ove fotografije krije i Å¡to se tu joÅ¡ nudi", to je emocija koju mora pobuditi naslovnica naÅ¡eg objekta. Ako imate ruralnu kućicu na osami ili objekt s prekrasnom okućnicom, stavit ćete tu fotografiju; ako imate terasu s fantastiÄnim pogledom, neka to bude vaÅ¡a naslovnica. Pripazite da se na fotografiji vidi da je snimak s terase, fantastiÄni pogledi s razglednice ne bude povjerenje jer fotografija može biti bilo otkud iz destinacije.

Nećemo stavljati kolaž fotografija koje su pojedinaÄno presitne da bi se neÅ¡to na njima uoÄilo i zadržalo pažnju gosta. Fotografije na kojima ima ljudi, automobila ili životinja takoÄ‘er ne, neka naslovnica radije bude namjeÅ¡ten stol koji poziva da sjednete za njega ili prazna ležaljku u vrtu koja Äeka svog gosta i asocira na opuÅ¡tanje. Ne fotografijama destinacije jer gost želi vidjeti smjeÅ¡tajni objekt, a prizore destinacije je u većini sluÄajeva već prouÄio.
- Naziv oglasa (smještaja)
Iako se naziv objekta ne Äini toliko važnim, ne smijemo zaboraviti da je to ono prvo Å¡to potencijalni gost vidi. DugaÄki nazivi tjeraju goste od naÅ¡eg oglasa, kao i hvalisavi nazivi, npr. "Best Stay Holiday House Ružica". Najbolji naziv je onaj koji pruža informaciju - prije svega o kakvom se smjeÅ¡taju radi - apartman, soba, vila, kuća za odmor i drugo. Samo ime objekta neka bude jednostavno i lako pamtljivo, po mogućnosti neko koje opisuje naÅ¡u ponudu.​
- ​Profesionalne fotografije
Onda kada turist klikne na naš thumbnail, prvo sljedeće što gleda su ostale fotografije našeg objekta. Najvažnijih je prvih 5 fotografija i najbolji oglasi su oni koji u tih 5 fotografija prikažu važne prostorije objekta (okućnica,
dnevni boravak, soba, terasa, kupaonica i ne nužno tim redoslijedom).
Fotografije smještaja moraju biti snimljene u visokoj rezoluciji i uz poštivanje osnovnih pravila fotografiranja.
To znaÄi da ne dolaze u obzir mutne i nakrivljene fotografije, zrnate, presvijetle i pretamne fotografije. Mobitele ostavite u džepu, snimajte fotografije sami ako vjerujete da ste dorasli zadatku, ali ako imalo sumnjate u svoje fotografske sposobnosti, posao prepustite profesionalcu kako biste svoj objekt prezentirali na najbolji mogući naÄin.
Pripremit ćemo i urediti smjeÅ¡taj za fotografiranje kao da će gost stići svaki Äas i odabrati fotografije iz najboljih kuteva, ali one realne. Ne želimo zavarati gosta Å¡irokokutnim objektivima koji skuÄene prostorije pretvaraju u prostrane odaje - neka gost zna Å¡to rezervira. Fotografi koji imaju iskustva sa snimanjem apartmana, toÄno znaju kako prezentirati smjeÅ¡tajni objekt.
​
- Dojam udobnosti
Zaboravimo klasiÄno poimanje udobnosti s hrpom jastuÄića posvuda - jastuci su ionako teÅ¡ki za održavanje. Udobnost gosta se ogleda u opremi apartmana, kao i u blizini sadržaja zbog kojih stiže u naÅ¡u destinaciju. Navest ćemo u oglasu toÄne i konkretne podatke o svemu Å¡to se u apartmanu nalazi, uslugama koje nudimo, udaljenostima do javnih usluga i atrakcija unutar destinacije.
Udobnost gostu osiguravaju i informacije koje ćemo mu pružiti, a koje su mu potrebne za opušten boravak u našem objektu i destinaciji, bez puno razmišljanja i briga.
Fotografijama ćemo istaknuti mjesta za opuÅ¡tanje koja smo uredili za goste, bilo da se radi o kutu s ležaljkom u vrtu ili zajedniÄkim prostorijama za druženje.
- Opis objekta
Kako napisati kvalitetan opis smjeÅ¡tajnog objekta znamo, dovoljno je par reÄenica koje će ukratko prenijeti atmosferu koju želimo doÄarati gostu. Važno je da opis objekta opisuje objekt, a ne destinaciju - ako piÅ¡emo o destinaciji, neka to bude udaljenost objekta od znamenitosti i atrakcija ili neka druga veza izmeÄ‘u naÅ¡e ponude smjeÅ¡taja i mjesta.
- Recenzije
Blago onome koji ima samo pozitivne recenzije i visoke ocjene svojeg smjeÅ¡taja. MeÄ‘utim, svi znamo da ima neugodnih gostiju kojima je teÅ¡ko izazvati osmijeh i sluÄajeva kada se gost doima savrÅ¡eno zadovoljnim, a ipak kasnije osvanu njegove negativne recenzije na stranici naÅ¡eg oglasa.

Dobra vijest je da je više od ukupne ocjene smještaja, važan naš odgovor na negativne komentare gosta. Obrana i kretanje u protunapad nisu dobra taktika - prihvatit ćemo kritiku, zahvaliti na njoj, a ako je opravdana pokušati problem popraviti. Negativna kritika nam pruža šansu da pokažemo svoju ljudskost, susretljivost i optimizam.
- Kalendar raspoloživosti
Kao što je već navedeno, oglas sa što više konkretnih informacija donosi upite. Ažurirajmo kalendar raspoloživosti redovito kako gost ne bi gubio vrijeme na slanje upita ako mu slobodni termini ne odgovaraju. Ažuriranje kalendara je korisno i nama jer tako ne moramo odgovarati na upite za zauzete termine te izbjegavamo neugodnu mogućnost dvostrukih rezervacija.
​
- Dodatne pogodnosti
Dodatne pogodnosti su ono Å¡to nudimo uz smjeÅ¡taj, a ne naplaćujemo dodatno. To može biti mogućnost posuÄ‘ivanje bicikla, djeÄji krevetić, koriÅ¡tenje zajedniÄkih prostora i usluga poput perilice rublja ili roÅ¡tilja, ležaljke, ruÄnici za plažu, obroci, itd.
Dodatne pogodnosti nisu sadržaji u destinaciji koji postoje neovisno o nama - to je neÅ¡to Å¡to gost već zna i zbog Äega je odabrao baÅ¡ naÅ¡e malo misto za svoj odmor.
Piće dobrodoÅ¡lice možemo ukljuÄiti u dodatne pogodnosti, ali je ljepÅ¡e kada gosta ugodno iznenadimo takvom gestom.
​
- Predstavimo se
Gdje god je to moguće i oglasom predviÄ‘eno, napisat ćemo par rijeÄi o sebi. Nema razloga za nelagodu niti se traže detalji. Ime, kojim se jezicima služimo, Äime se bavimo ili Å¡to volimo. Taj osobni trenutak je vrlo vrijedan za temelje povjerenja koje gradimo u odnosu s naÅ¡im potencijalnim gostom.
Moramo biti svjesni da
popunjenost smjeÅ¡taja privatnih iznajmljivaÄa opada, unatoÄ Äinjenici da broj dolazaka i noćenja gostiju u Hrvatskoj raste. Raste i broj registriranih domaćina, a nije malen niti broj onih koji iznajmljuju na crno. Samo u posljednje 3 godine registrirano je 150.000 novih kreveta u obiteljskom smjeÅ¡taju, a najveći rast je zabilježen u proÅ¡loj 2017. godini.
Zato je nužno da osvježimo oglase, kako bi kvalitetu svoje smjeÅ¡tajne ponude prezentirali na najbolji mogući naÄin. Fokusirajmo se na atmosferu i posebnost naÅ¡eg smjeÅ¡taja, radije nego na tehniÄke karakteristike objekta. IspriÄajmo priÄu o svojoj gostoljubivosti i ulovimo upite. More upita. Sretno!
Kviz za kraj: Kako izgleda dobra naslovna fotografija oglasa za prodaju smještaja?

Vjerovali ili ne, sve prikazane fotografije su naslovnice oglasa za iznajmljivanje turistiÄkog smjeÅ¡taja. Odaberi brojeve fotografija koje ne zadovoljavaju standarde dobre naslovne fotografije oglasa.