Kod odabira `idealne destinacije´ smještaj se nalazi na visokom drugom mjestu prema programu tržišnih istraživanja iz 2013. godine.
Na pitanje `Koje atribute/vrijednosti vezujete uz vašu „idealnu destinaciju”?´ ispitanici su ponudili sljedeće odgovore:
- Ljepota krajolika – 60%
- Kvaliteta smještaja – 48%
- Očuvani prostor (nema gužve) – 42%
- Gastronomija – 29%
- Raznolika ponuda aktivnosti – 18%
Dakle, gotovo polovica gostiju svoj odabir destinacije temelji na kvaliteti smještajnih kapaciteta. Isto istraživanje pokazuje da je gostima koji se zadržavaju samo par dana na jednom mjestu to manje važno dok oni koji se odlučuju na duži odmor u jednoj destinaciji naročito drže do udobnog i atraktivnog smještaja.
Što je zapravo kvalitetan smještaj i što kvaliteta znači za iznajmljivača apartmana?
Kvaliteta smještaja i usluge – termin je kojim se često razbacuju mediji kada govore o razvoju hrvatskom turizma. Za iznajmljivače apartmana to nije apstraktan pojam. Kategorizacija apartmana je također odrednica kvalitete smještaja. Međutim, kategorizacija sama po sebi ne može izdvojiti vaš apartman u moru slične ponude.
Iznajmljivači apartmana koji se dugo bave ovim poslom već znaju da postoje neka opća pravila koja komforan smještaj čine još privlačnijim. Nabrojit ćemo samo neke od osnovnih stvari bez kojih se o kvaliteti smještaja ne može uopće razgovarati:
- Čistoća – `Čistoća je pola zdravlja´, izreka koju svaki predškolac zna, i nedostatak higijene nešto je što se ne može oprostiti kada je riječ o privatnom smještaju. Osim održavanja čistoće apartmana i okoliša, dobro je s gostom utanačiti vrijeme mijenjanja posteljine i ručnika, dostupnost perilice i sredstava za čišćenje, dostavu higijenskih potrepština i slično.
- Održavanost interijera, namještaja i opreme – Pohaban namještaj, pokvarena oprema i neodržavani zidovi, podovi i instalacije, najbolji su način da potjerate svoga gosta ili da vam se spomenuti nikad i ne pojavi.
- Zaseban ulaz – Bakice koje izviruju iza zavjese prateći pogledom svoga gosta, možda se mogu shvatiti kao simpatičan dio folklora, ali većina ljudi ipak traži svoju privatnost, posebno na odmoru kada bježe od svakodnevice i poznatih lica. Ljubaznost nemojte pobrkati s nametljivošću!
- Prozori s dnevnim svjetlom – obavezni su za kvalitetan smještaj, a nisu manje važni ni pretprostor, prostorije za boravak, blagovanje i kuhanje, odvojene prostorije za spavanje i kupaonica koji moraju zadovoljavati minimalne prostorne i tehničke uvjete. Primjerice propisana veličina apartmana za jednu do dvije osobe ne bi trebala biti ispod 32 metra četvorna dok svaka sljedeća osoba zaslužuje dodatnih 12 kvadrata. Visina stropa ne bi smjela biti niža od 2,4 metra.
- Parkirališno mjesto – Sigurnost vlastitog automobila gostu je često jednako važna kao i njegova vlastita. Osiguran parking, po mogućnosti uz smještajni objekt, preduvjet je za osjećaj udobnosti i opuštenosti na odmoru u vašoj smještajnoj jedinici.
- Klima uređaj – Da! Obavezan dio opreme bez obzira na to `što je lipa arija´ i `puše maestral´. Svaki gost koji namjerava odsjesti barem sedam dana u vašem prekrasnom apartmanu, tražit će klimu kako bi taj jedinstveni apartman mogao biti utočište od eventualnih vremenskih nepogoda.
- WiFi, satelitska televizija – sigurnost je da vaš gost neće pobjeći s prvim kapima kiše. Dostupnost korištenja interneta je posebno popularan kod mlađe populacije gostiju.
Određivanje standarda svakako je odraz trendova i tržišne potražnje te je osnovna nit vodilja u njihovoj primjeni praćenje tih trendova uz ekonomičnost ulaganja i veću efikasnost poslovanja.
Gostoljubivost nije propisana, ali također visoko kotira na grafikonima atraktivnosti destinacije. Za nju nema priručnika i edukacija, ali svi smo osposobljeni za smiješak.