Prihodi od turizma u prvoj polovici 2016. godine su iznosili
2 milijarde i 443 milijuna eura. Isti period prošle godine donio je 2 milijarde i 290 milijuna eura što upućuje na
rast od 6,7 %.
U ukupnom BDP-u, udio prihoda od turizma je 11,3 %, odnosno 0,2 % viÅ¡e nego Å¡to je to bilo u 2015. godini. U drugom tromjeseÄju (travanj, svibanj, lipanj) ove godine,
udio prihoda od turizma je 18,1 % u ukupnom BDP-u.
Spomenuto drugo tromjeseÄje bilježi najveće prihode s
2 milijarde i 56 milijuna eura u 2016. godini. U odnosu na isti period prošle godine, kada je prihod od turizma iznosio 1 milijardu i 953 milijuna eura, to je
rast od 5,3 %.
TuristiÄke brojke u stalnom porastu
Tu su i statistike za rujan koje pokazuju da je ovaj mjesec zabilježio Äak
11,3 % viÅ¡e dolazaka stranaca nego isti mjesec proÅ¡le godine. Srpanj i kolovoz su ovu godinu zajedno zabilježili tek 1,6 % rasta u odnosu na proÅ¡lu godinu, ali im brojke pridruženog rujna podižu prosjek Äak na 3,5 % rasta.
Navedeni
prihodi od turizma se odnose na prihode od stranih turista koje obraÄ‘uje HNB, a aktualni ministar Kliman izražava velika oÄekivanja i predviÄ‘anja kako će prihodi od domaćih i stranih gostiju u 2016. godini premaÅ¡iti 9,5 milijardi eura. IstiÄe i kako su ostvareni prihodi od stranih gostiju u prvoj polovici godine pokazatelj sve jaÄe predsezone te kako ostvareni rezultati nisu maksimum hrvatskog turizma.
No, Å¡to je maksimum hrvatskog turizma? Iz godine u godinu, posljednje desetljeće, turistiÄke brojke rastu.
Danas je Hrvatska s viÅ¡e od 20 noćenja po glavi stanovnika jedna od vodećih zemalja na svijetu po turistiÄkom intenzitetu.
S druge strane, taj intenzitet je uzrok neviÄ‘enih gužvi u sezoni, devastaciji obale, ekoloÅ¡kim i urbanistiÄkim katastrofama, ubrzanom rastu kvantiteta smjeÅ¡tajne ponude, ali ne i kvalitete.
Zahvaljujući
sustavu eVisitor, ovu godinu je evidentirano Äak
70.000 novih postelja (ili starih koje nisu ulazile u prošlogodišnje statistike) u privatnom smještaju. Tako se
ponuda privatnog smještaja popela na oko 600.000 postelja, mahom jednake kvalitete i cjenovnog razreda. Na štetne posljedice
masovnog turizma koji ubire prihode uglavnom od rente, a ne od rada, upozorava Nenad Bakić, ekonomski analitiÄar.
Što je `nizozemska bolest´?
Bakić istiÄe kako "rentni turizam", koji nesumnjivo donosi gospodarski rast, povećava opasnost od eskalacije
"nizozemske bolesti", od koje, kako tvrdi, već sada bolujemo. Å to to zapravo znaÄi?
Rast prihoda u turizmu, dovodi do porasta vrijednosti valute.
Porast vrijednosti valute smanjuje konkurentnost sektora proizvodnje i poljoprivrede te pojeftinjuje uvoz.
Naglo jaÄanje jednog gospodarskog sektora povećava i njegovu potražnju za radnom snagom. Navedenom smo mogli posvjedoÄiti već proteklo ljeto kada je potražnja za turistiÄkom radnom snagom na domaćem tržiÅ¡tu bila puno veća od ponude. Dobar dio naglih deviznih prihoda troÅ¡i se unutar zemlje Å¡to dovodi do porasta cijena u uslužnom sektoru koji nije u stanju naglo povećati svoje kapacitete.
Slijedi Äitav niz promjena od kojih Bakić istiÄe i regionalne razlike koje se stvaraju:
"Dodatni problem koji imamo u našim okolnostima je što, kod nas, građani kupuju državne usluge po realno visokoj, i sve većoj, cijeni. I to ne svojevoljno, nego im ih ona prodaje prisilno, zapljenjujući im prihode velikim porezima svake vrste! I dok ovakva razina poreza ne može potopiti Dalmaciju, potapa Slavoniju. Kao da su Ante i Pero visoki 2,0 i 1,8 metara, a voda se podigne na 1,81. U prosjeku ni jednog ne potapa, ali u stvarnosti Peru da."
Uspjeh turizma, smrt poljoprivrede?
Bakić sugerira kako država mora sniziti porezne stope, ali i hitno pronaći mehanizme zaÅ¡tite poljoprivrede i proizvodnje, kao i njihova povezivanja s turistiÄkim sektorom. Domaća proizvodnja u funkciji obogaćivanja izvanpansionske ponude mogla bi biti kljuÄ za veću
potroÅ¡nju turista i privlaÄenje gostiju veće platežne moći. StruÄnjaci tvrde da privlaÄenje takvih gostiju nije moguće bez ulaganja u hotelske kapacitete i podizanja kvalitete privatnog smjeÅ¡taja.
Miroslav DragiÄević, ugledni turistiÄki konzultant, tvrdi da je nužno zaÅ¡titi domaću poljoprivredu i proizvodnju i to povećanjem udjela hotelskih kapaciteta u ukupnoj smjeÅ¡tajnoj ponudi:
"Kako nema ozbiljnog hotelijerstva, tako ni drugi industrijski sektori, proizvodnja hrane, opreme, graditeljstvo ne surađuju s turizmom jer s takvom strukturom ne mogu ostvarivati ambicioznije poslovne planove."
Onda kada se turistiÄki rast viÅ¡e ne bude oslanjao na rentanje postojećih objekata i crpljenje postojećih resursa, možemo raÄunati na bolji standard svih graÄ‘ana RH. Udruživanje privatnih
iznajmljivaÄa, primjerice u rasprÅ¡ene hotele, jedna je od ideja kako se može podići kvaliteta privatnog smjeÅ¡taja i povezati obiteljski turizam s domaćom proizvodnjom. Treba nam turizam s idejom, turizam koji nudi kvalitetan turistiÄki doživljaj koji pokreće cjelokupno domaće gospodarstvo.