Ideje i trendovi
50.2K

Mali turistički rječnik za iznajmljivače privatnog smještaja

U svijetu brze komunikacije, kratice preuzimaju svakodnevni govor, a mnoge susrećemo i u poslovanju prilikom iznajmljivanja turističkog smještaja. Uz brojne izraze iz engleskog jezika, postoji niz pojmova čije razumijevanje nam je potrebno za efikasno oglašavanje smještaja i usvajanje novih ideja

Onako kako tehnologija prodire u sve sfere našeg života i poslovanja, tako stižu i izrazi, kratice i riječi koje ne poznajemo i koje nas zbunjuju kada razgovaramo s kolegama iznajmljivačima, gostima ili kada pretražujemo bespuća interneta u potrazi za idejama koje bi nam pomogle unaprijediti poslovanje.

Kratice nas posebno živciraju i čim vidimo dva ili tri velika slova, kosa nam se diže na glavi. Tek smo usvojili LOL i TY, već stiže LOS i AC. Kako se izboriti sa svim tim frazama i izrazima koji su ispuzali iz engleskog jezika i zavladali verbalnim svijetom iznajmljivanja turističkog smještaja? Najgore je to što te izraze i kovanice teško pronalazimo u standardnim rječnicima - treba nam specijalizirani rječnik za naše poslovanje.


Vacation rental owners - to smo mi!

Vacation rental owner je vlasnik short-term rental, ukratko domaćin i vlasnik objekta za kratkoročni najam. Ovo nije teško pogoditi je se terminologija podudara s onom u našem jeziku, a vacation rental bismo doslovno preveli objekt za odmor uz inačice vacation apartment i vacation house koje ne treba objašnjavati.
 

A

AC (A/C, izgovara se ejsi) - prvo pa kratica! Iako zvuči opako kao da krije stručni termin koji se može obrazložiti tek uz stranicu teksta, AC je kratica za Air Condition, odnosno klima-uređaj.

Advertised Price - cijena noćenja koja se prezentira gostu i uključuje sve provizije i naknade.
 

B

Billboard Effect - teorija koja tvrdi da je broj kanala na kojima je smještajni objekt oglašen, upravo proporcionalan vidljivosti i broju rezervacija koje će domaćin ostvariti.
 

C

Changeover Days - postavka rezervacijskih sustava koja dozvoljava odabir dana u kojima gosti nemaju mogućnost prijave ili odjave. Changeover day je dan ili više dana za prijavu ili odjavu gosta.

Check In / Check Out - Prijava / Odjava.

Channel Manager - i ovaj termin nam je uglavnom poznat iako još nije uobičajena praksa u domaćem poslovanju. Channel Manager povezuje naš PMS (vidi: pod P - PMS nije ono što prvo pada na pamet) s internetskim oglašivačima smještaja i online kanalima za rezerviranje. Omogućava automatsko ažuriranje cijena, kalendara popunjenost i rezervacija na nekoliko platformi odjednom.

Conversion Rate - konverzija ili stopa broja pregleda našeg oglasa ili web stranice i upita pretvorenih u rezervacije.
 

D

Direct Booking ili Book Direct - direktan kontakt i rezerviranje smještaja kod vlasnika bez posrednika i provizija.

Down Payment je zapravo Deposit. Mi bismo to nazvali predujam, avans ili akontacija i svakom drugom riječi u našem jeziku koja označava postotak od ukupne cijene usluge smještaja, a koji nam gost uplaćuje unaprijed kako bi osigurao svoju rezervaciju. O uvjetima povrata akontacije, obavijestimo gosta prije uplate te se pridržavajmo dogovorenih uvjeta. U engleskom jeziku se naziva još i Advanced Payment.

Dynamic Pricing je suprotno od Fixed Pricing, a označava politiku određivanja cijena koje se mijenjaju ovisno o sezoni, broju gostiju, duljini boravka i slično. Dynamic Pricing znači i odobravanje popusta na cijenu u određenim uvjetima, dok fiksna cijena ne dopušta pregovore. Dinamične cijene više nisu samo odokativne - postoje specijalni softveri koji računaju umjesto nas, uzimajući u obzir i cijene naše konkurencije u istoj ili sličnim destinacijama te druge parametre.
 

G

GDS - Global Distribution System je mreža kojom upravlja tvrtka koja osigurava transakcije između pružatelja turističkih usluga i turističkih agencija. GDS povezuje aerodrome, aviokompanije, hotele, željeznice, putničke tvrtke i tražilice kako bi iskustvo putovanja bilo bolje, a putničke ga agencije koriste kako bi imali pristup raspoloživosti prijevoza i smještaja u realnom vremenu. GDS je poprilično skup prodajni kanal gdje hoteli plasiraju svoje najniže cijene za grupna putovanja. Ne koriste ga mali hoteli i domaćini. Najpoznatiji GDS sistemi su Amadeus, Galileo i Sabre.
 

K

KPI - Key Performance Indicators okuplja brojke kojima se mjeri uspješnost našeg poslovanja poput popunjenosti, prosječne cijene, konverzije i slično.
 

L

LOS Pricing - Length of Stay Pricing je cijena koja uzima u obzir duljinu boravka gosta i omogućava popust za goste koji ostaju dulje.
 

M

Metasearch - ovaj termin se često može čuti na turističkim konferencijama, a u osnovi znači krovnu tražilicu koja se koristi ostalim tražilicama kako bi izvela vlastite rezultate. U praksi to znači da kada naiđemo na oglas za naš smještajni objekt na stranici na kojoj se nismo registrirali, nije nužno prijevara u pitanju (hm, a što GDPR kaže na to), takve stranice su najčešće primjer metasearch tražilice. Neke od poznatih su Trivago, Skyscanner, TripAdvisor, Kayak pa čak i Google na čijim kartama su ucrtani naši objekti bez našeg angažmana. Metasearch omogućava putnicima i turistima bržu i jednostavniju pretragu povoljnijih opcija prijevoza i smještaja.
 

N

Net Rates - cijene izražene bez provizije i naknada.
 

O

OB Pricing ili Occupancy Based Pricing je cijena koja varira s obzirom na broj gostiju i omogućava popust za manji broj gostiju od onog kojeg dozvoljava kategorizacija naših apartmana.

Occupancy Rate - prosječna popunjenost smještajnih kapaciteta u godini.

OTA - Online Travel Agents su internetske agencije za oglašavanje i rezervaciju smještaja koje rade na proviziju, kao što je to npr. Booking.com.

Overbooking - znamo što ovo znači, nadamo se ne i u praksi. Dvostruka rezervacija je noćna mora iznajmljivača i gosta.

Payment Processor / Payment Getaway - posrednik pri plaćanju usluga najčešće kad se radi o naplati smještaja kreditnim ili debitnim karticama.
 

P

PCI compliance - Payment card industry compliance osigurava sigurnost kod kartičnog plaćanja.

Phishing - phishing e-mail ili phishing pošta je vrsta internetske prijevare čija su meta sve češće iznajmljivači, a metode sve sofisticiranije. Ovdje pročitajte kako se zaštiti od internetske prijevare.

PMS - Property Management System nas oslobađa stresa i pomaže nam upravljanju smještajnim jedinicama za turistički najam. To je softver koji razmišlja umjesto nas i usklađuje kalendare, rezervacije, cijene, za hotele još i osoblje, opremu itd. Spominjali smo ga kod channel managera kojem je PMS potreban za funkcioniranje, a ako ga ne koristimo, CM nam ga dodjeljuje sam.
 

R

Rack Rates - bi bila cijene za gosta koji je banuo niotkuda bez prethodne rezervacije. To bi, naravno, bila veća cijena od uobičajene, a visina ovisi i o dobu godine te drugim okolnostima. Primjerice, čovjek je doživio nezgodu i mora ostati u našoj destinaciji, tada mu nećemo ponuditi Rack Rate.


P

Rate Parity - usklađivanje cijena, odnosno jednake cijene na svim našim prodajnim kanalima i stranicama internetskih oglašivača smještaja, neovisno o iznosima pojedinačnih provizija.
 

S

Smart Locks - pametna brava, rekli bismo mi, a u osnovi to su softveri i aplikacije koji omogućavaju gostima prijavu i odjavu bez susreta s nama, tj. prihvat gosta bez dočeka u objektu. Smještajni objekt se otključava bez ključa.


W

Welcome App nije nešto što bismo trebali požuriti uvesti, to je internetska stranica ili aplikacija koja pruža gostu sve one informacije koje bismo mu pružili mi, predlaže aktivnosti i upućuje u lokalna događanja i zanimljivosti, a često omogućuje i komunikaciju (chat) s domaćinom. Nema te aplikacije koja može zamijeniti osmijeh i osobni kontakt kojeg cijene turisti koji biraju privatni smještaj za dane svojega odmora. 

 


Prije nešto manje od 10 godina, kod nas je objavljen prvi turistički rječnik u kojem je objašnjeno preko dvije tisuće pojmova, kratica i institucija iz područja turizma. Na njemu je radilo čak 13 stručnjaka, a gotovo je sigurno da je od njegovog 1. izdanja mnogo novih izraza osvojilo sektor pružanja usluga u turizmu. Riječi koje smo ovdje naveli tek su sitan dio vokabulara s kojim imamo priliku susresti se u svakodnevnom poslovanju.

Koje izraze i kratice vi susrećete u poslovanju i što znače?
Spremi

Paušalu odzvonilo? HUP traži 10% poreza na prihode od iznajmljivanja apartmana

Najbolje vrijeme za putovanja po Europi počinje sada - koliko je popularna Hrvatska

Marika Marić: Ono što Slavonci koji tu žive vide kao svoj nedostatak, turisti prepoznaju kao prednost

12 pitanja koji vode do efikasnog oglašavanja apartmana

Kako potaknuti kreativnost koja je ključna za uspjeh

Regionalni FOS Šibensko-kninske županije s raznolikim programom - od iznajmljivača do inspektorata

​Crvena boja zida: Kako crvena boja utječe na emocionalno raspoloženje osobe?

Kombinacija boja za dnevni boravak - izbjegnite glavobolju uz par trikova za odabir savršene boje zidova

Slažeš se...ili ne? - uključi se u raspravu
Pročitajte još:

Zašto turisti rezerviraju privatni smještaj i koje dodatne pogodnosti cijene?

Amenities - dodatne pogodnosti uz smještaj nekada i sada

Popularno: