Lažna predstavljanja u svrhu iznajmljivanja tuđeg smještaja nisu rijetkost u turizmu. Kako reagirati ako smo žrtve lažnog predstavljanja i kako se zaštiti od takve prijevare?
Nažalost, što se više mogućnosti pruža iznajmljivačima da dođu do novih gostiju upotrebom tehnologije, toliko je taj segment poslovanja postao i veća meta raznim prevarantima koji se žele okoristiti na njihov račun.
Do sada smo već pisali o online prijevarama i phishing pokušajima, a danas vas želimo upozoriti na još jedan tip prevare gosta koja može gostima i iznajmljivačima prouzročiti velike probleme.
Danas ne može biti lakše oglasiti smještaj online. Napišete naslov oglasa, ubacite sliku i dvije rečenice teksta. Dodajte kontakt podatke i to je to.
Nažalost, isto tako je lako kad netko drugi želi oglasiti vaš smještaj bez vašeg znanja i pristanka kao što je bio slučaj koji smo primili putem e-maila:
"Moj suprug je pronašao osobu koja "prodaje" apartmane na poznatim stranicama ineternetskih oglašivača smještaja, bez znanja i dozvole stvarnih vlasnika. Kopirao je slike mnogih kuća u Novalji, Barbatima i drugim mjestima ublizini Novalje i sada se predstavlja kao vlasnik ili agent ovih nekretnina. Izmedju ostalih apartmana, pronašli smo i našu kuću!
Napisali smo mu upit s lažnog e-maila i tražili rezervaciju u našoj vlastitoj kući. Namjerno smo htjeli termin, koji već imamo sav popunjen. Odgovor, koji nam je poslao, šokirao nas je. On je potvrdio, da je kuća njegova, dodatno je poslao slike, koje sam JA SAMA slikala i proglasio ih je njegovima i savršeno nas uvjeravao da je kuća slobodna i možeme rezervirati. Jedino što moramo je poslati novac unaprijed.
Odmah smo kontaktirali policiju, informirali ih o slučaju i dobili potvrdu, da smo predali prijavu."
Kako bi stranice u što kraćem roku dobile što veću bazu oglašivača, većina njih zna bez ikakvih provjera i sa što manje potrebnih podataka dozvoliti korisnicima objavu oglasa. Putem takvih kanala, prevaranti lako objavljuju svoje oglase te ih se zbog toga jako teško pronalazi.
Veće i specijalizirane stranice za oglašavanje traže dokaze o vlasništvu, ali i potvrdu da ste upravi vi odgovorna osoba za smještaj koji oglašavate
Domaće stranice traže kopije kategorizacija, brojeva računa i sl., dok vanjske stranice provjeru vlasništva vrše preko društvenih mreža i kopija osobnih dokumenata.
Ali čak i uz sve te provjere uvijek postoji šansa da će se provući i koji lažni oglašivač. U tom slučaju, stranice će vrlo brzo prijavljeni oglas provjeriti i ukloniti ga ako se radi o prevari.
Usto, mnoge od njih imaju i vlastite mehanizme putem kojih štite svoje goste od lažnih iznajmljivača. Neki upravo zbog toga imaju praksu naplaćivanja kompletnog iznosa rezervacije od gosta čim se ona potvrdi, ali te novce zadržavaju i šalju iznajmljivaču tek 24 sata nakon što se gost smjesti u iznajmljeni smještaj i ne pošalje niti jedan prigovor.
Ovaj mehanizam je zaštita za obje strane u ovoj transakciji. Naplaćivanjem cijelog iznosa gostu garantira se (ne 100%) sigurnost gosta i njegova želja da taj smještaj stvarno i iznajmi, dok s druge strane gost može biti siguran da će mu se vratiti novac ako na dan dolaska smještaj nije onakav kakav je opisan u oglasu.
Slične mehanizme imaju i neke druge stranice zbog čega naglašavaju korisnicima da plaćaju upravo putem njih, a ne mimo njihovih stranica gdje ih oni ne mogu zaštiti od prijevara.
Jednako, kao što iznajmljivači moraju paziti i provjeravati da se radi o pravim gostima koji iznajmljuju njihov smještaj, tako bi i gosti trebali paziti je li osoba koja iznajmljuje smještaj, stvarno osoba koja je za njega i odgovorna.
Važno je zato da se iznajmljivač uvijek potpisuje punim imenom i prezimenom, svoje osobne, ali i podatke tvrtke, navede na svim promotivnim materijalima, od web stranice preko društvenih mreža do prospekata. Jedino tako će gosti moći provjeriti je li osoba koja je objavila oglas sa slikom apartmana stvarno i vlasnik tog apartmana, web stranice i sl.
I ovdje vrijedi phishing pravilo da je najbolje ručno otići na izvor (npr. web stranicu) i otamo se javiti iznajmljivaču, a ne samo odgovoriti na nepotvrđeni e-mail s nekog oglasa
Također, gosti bi trebali paziti i kojim stranicama s oglasima vjeruju, a kojima ne. Čitati i gledati ima li određeni oglas recenzije smještaja i još mnogo toga, prije nego odluči platiti akontaciju ili cijelo ljetovanje. Ali, kako je nemoguće unaprijed educirati sve goste o ovom problemu, uvijek morate računati na najgore u slučaju da se to i desi.
Čim vidite oglas za koji smatrate da je lažan obavijestite o tome stranicu na kojoj se oglas nalazi. Javite vlasniku smještaja za lažni oglas. Ako ste vlasnik tog smještaja vi, onda još dodatno obavijestite policiju o lažnom predstavljanju i oglašavanju u vaše ime i bez vaše dozvole.
Ako je prevarant uspio toliko daleko otići sa svojom prevarom da vam je doveo goste na kućni prag, pokušajte ostati smireni i obzirni. Bez obzira koliko će ta situacija biti neugodna vama, bit će još veći šok za goste.
Pokušajte s njima proći svu komunikaciju da vidite gdje se prevara odvila. Obavijestite pred njima sve nadležne institucije kako bi vidjeli da ste ozbiljni i da su nažalost stvarno bili prevareni.
Ako imate, ponudite im bilo kakav alternativni smještaj, a ako ga nemate, pokušajte im u blizini pronaći neki smještaj kako biste ih privremeno smjestili.
U tom slučaju, vi niste odgovorni za te goste i njihovu lošu sudbinu, ali to ne znači da bi trebali biti loš domaćin i ne pokušati napraviti sve što je u vašoj moći da se gostima izađe u susret.
Nikada se u potpunosti nećemo moći zaštiti od ovakvih prijevara na internetu, ali možemo je redovito nadzirati oglase i na vrijeme prijavljivati nepravilnosti ako na njih naletimo.
Pomoću alata poput Google Alerts možete pratiti objavu bilo kojeg sadržaja na internetu po ključnim riječima ili nazivu. Pa ako netko iskoristi ime vašeg smještaja bilo gdje na webu, o tome ćete biti obaviješteni. Isto tako možete iskoristiti i ime mjesta gdje se smještaj nalazi pa za svaki novi oglas za npr. "apartmani Zadar" dobiti obavijest.
Pomoću ručnih pretraga i bookmarkiranja vaše lokacije na nekoliko popularnih tražilica smještaja, uvijek možete brzo vidjeti je li među novim oglasima u ponudi i vaš oglas, kojeg niste sami objavili.
Jeste li imali sličnih situacija gdje je netko drugi umjesto vas i bez vaše dozvole iznajmljivao ili pokušao prodati vaš smještaj? Kako ste riješili problem?
Otkazivanje rezervacije od strane gosta i od strane iznajmljivača