Ideje i trendovi
1 70 5.5K

Akontacija za smještaj: Ima li gost pravo na povrat novca

Akontacija, kapara, avans ili predujam - pojmovi su kojima označavamo uobičajenu praksu plaćanja dijela usluge smještaja unaprijed, u svrhu potvrde rezervacije. Što ako gost odustane od boravka, a već je uplatio akontaciju za smještaj?

"Što se da, to se više ne vraća", stara je dječja brojalica i zrnce dječje mudrosti vrijedno divljenja. Jer, bilo bi sve jednostavno da je uvijek tako.

Bilo bi sve jednostavno da se predujam za smještaj ne vraća ni u kojem slučaju i da, jednom kad gost uplati akontaciju za apartman, sobu ili kuću za odmor, možemo odmah mirne duše izdati račun za predujam pa možda čak i početi trošiti novce. 

Ali svijet odraslih nije tako jednostavan, a nije ni rad s ljudima, s gostima kojima se, kao i nama uostalom, događaju nepredvidive situacije. 

Mjesecima planirani i zakapareni odmor, u čas osujete različiti iznenadni događaji poput bolesti, nepredviđenih poslova i troškova, obiteljskih problema, ali i veseli događaji, poput trudnoće, novog posla, itd. Događa se, naravno, i da gost požali odluku i pronađe povoljniji smještaj ili da otkaže putovanje zbog vremenskih neprilika. 

I tada traži nazad uplaćenu akontaciju za smještaj ili barem dio nje. Razlozi zbog kojih gost otkazuje, nama ne bi trebali biti važni. Ponajmanje onda kada je gost upoznat s pravilima otkazivanja rezervacije smještaja, a to bi trebalo biti - uvijek.

 

Jasna pravila o uvjetima povrata akontacije za smještaj

Kada bi postojale statistike o broju zahtjeva za vraćanje kapare za smještaj, pretpostavljamo da bi svibanj bilo mjesec s najviše otkazivanja putovanja i najvećih "muka po akontacijama" za iznajmljivače obiteljskog smještaja.

Isto tako, gotovo smo sigurni da manje muka imaju oni domaćini koji postave jasna pravila o uvjetima povrata avansa za smještaj i otkazivanja rezervacija, i s tim pravilima upoznaju svoje goste prije uplate akontacije.
 

Najveći problemi nastaju zbog nedovoljne komunikacije i nejasnih dogovora oko prava gosta na povrat akontacije. Uvjete oglasite na svojim web stranicama, ali i ponovite u prvim prepiskama s gostima, prije nego što uplate predujmove. 

Ako gostu izričito navedete da se akontacija za smještaj ne vraća ni u kojem slučaju, rijetko će tko tražiti akontaciju nazad pod svaku cijenu. Ali će to sigurno učiniti većina gostiju koje nismo upoznali s tim pravilom.

 

Uobičajeni uvjeti povrata akontacije

Uvjeti za povrat akontacije nisu nigdje propisani. Međutim, postoje neke uvriježene prakse. Ima iznajmljivača koji ne vraćaju polog, kao i onih koji vraćaju predujam za smještaj u cijelosti u slučaju otkazivanja rezervacije 30 dana i više od ugovorenog datuma dolaska gosta. 

Možemo reći da ima domaćina sa strožim i onih s blažim pravilima. Previše stroga ili komplicirana pravila mogu odvratiti goste od rezerviranja smještaja kod nas. Ali to ne bi smio biti razlog da neke granice i uvjete ne postavimo, obavijestimo svoje goste prije plaćanja akontacije o njima i pridržavamo ih se. 

Uvriježena pravila povrata predujma u određenim postotcima i rokovima:

 

  • za otkazivanje rezervacije 60 i više dana ranije - 100% 

  • za otkazivanje rezervacije unutar 60 do 30 dana - 50%

  • za otkazivanje rezervacije unutar 30 dana - nema povrata akontacije

 

Kakve god rokove i postotke odabrali i koja god pravila postavili, odmah ćemo obavijestiti goste da oni snose troškove povrata novca jer se radi o jednostranom raskidu sporazuma, po njihovom vlastitom izboru. Kada smo mi ti koji, iz različitih razloga otkazujemo rezervaciju, trebali bismo vratiti gostu 100% iznosa akontacije i platite troškove transfera novca. 

 

Možda je najbolje ne uzimati akontaciju?

Nikako. Kapara je najbolji način da osiguramo svoje poslovanje i da gostu pružimo osjećaj sigurnosti koji mu je prijeko potreban pri planiranju odmora.

Ne smijemo zaboraviti da je predujam za smještaj uobičajena praksa rezerviranja smještaja i online kupovine. Nama je to jedino osiguranje od otkazivanja rezervacije u posljednji trenutak i gubitka zarade, ako ne popunimo rupu u kalendaru rezervacija.

Gostima je to dodatno osiguranje da neće prijeći puste kilometre i pronaći drugoga u postelji koju je rezervirao, ali i svojevrstan način otplate troškova smještaja na rate - gosti očekuju da ćemo im naplatiti akontaciju i spremni su poštovati pravila povrata kada im jasno ukažemo na njih.

 

Kolika je uobičajena akontacija za smještaj?

Iznosi akontacija također nisu nigdje propisani. Nekada je bio običaj da se, kao predujam, naplaćuje cijena za nekoliko noćenja, ovisno o duljini boravka gosta. Danas se najčešće određuje postotak, i to uglavnom 30% od ukupne cijene boravka. 

Za akontaciju nismo dužni gostima odmah izdavati račune, ali račun moramo izdati svakom gostu prilikom naplate čitave usluge i na tom računu mora biti iskazan ukupan iznos cijene boravka, koji uključuje i već naplaćenu akontaciju. 
 

Iako nismo obvezani propisima, dužni smo gostima izdati potvrdu o primitku akontacije. U praksi se takva potvrda izdaje u roku od 72 sata od primitka sredstava. 

Potvrda o plaćanju akontacije može biti u obliku svojevrsnog vouchera, kakvog možete preuzeti u našoj Download zoni. Ili može biti jednostavna obavijest e-poštom što je ujedno i pisano svjedočanstvo o primitku dijela sredstava a u svrhu potvrde rezervacije. 

 

Neka humanost bude iznad pravila

Što u slučajevima kad gost, netom prije dolaska, javi kako ima tragediju u obitelji i kako ne stiže na odmor? Ili kada je spriječen bolešću? 

Postoje neke situacije u kojima pravila ne vrijede. Naravno, i te situacije su stvar osobne procjene i izbora. Mi smo nekako uvijek za povrat sredstava u slučaju smrtnog slučaja ili teže bolesti. Pri tome nećemo tražiti smrtovnicu ili liječničke nalaze, ako je cijela priča samo izgovor, ide na dušu gosta, a mi ćemo spavati mirnije kad ne uzmemo tako stečene novce.
 

Česta praksa je i da zadržimo akontaciju, ali da ju bilježimo kao predujam za boravak kod nas iduće ljeto ili u u nekim drugim sretnijim okolnostima. 

Naravno, najsretnije su one okolnosti u kojima nema otkazivanja rezervacija niti zahtjeva za povrat akontacija. Na ovo prvo ne možemo utjecati, ali na ovo drugo možemo - jasnim stavom i otvorenom komunikacijom s gostima prije bilo kakvih novčanih transakcija možemo izbjeći neugodnosti. I "što se da, to se više ne vraća" je jasan stav, kao i fleksibilnija pravila kao odlika obiteljskog smještaja. Naši gosti nisu brojke niti statistike noćenja, već pojedinci sa specifičnim potrebama i životnim situacijama. Pričajmo s njima.
Spremi
1 komentara Uključi se u raspravu
Ferencz H. - zagreb 24.05.2019 21:52
Potrebno je na cjeniku navesti da se u slučaju otkazivanja smještaja, akontacija, koja je zapravo rezervacija, ne vraća. Cjenik prema kojem je formirana cijena treba poslati zajedno s brojem računa na koji se obavlja uplata rezervacije. Moguće je da i kod samog dolaska, gost izrazi nezadovoljstvo smještajem i zatraži povrat novaca. Mislim da gost ima pravo na to ako pokaže fotografiju ili opis smještaja koja ne odgovara stanju u naravi. Ako to ne može pokazati, nema pravo na povrat akontacije. U slučaju lošeg vremena kada gost želi prekinuti smještaj, smatram da treba pregovarati i naći neki kompromis.
Slažeš se...ili ne? - uključi se u raspravu
Pročitajte još:

Koliko je robot usisavač učinkovit u održavanju čistoće soba i apartmana

​Eco-friendly smještaj: Kako napraviti kompost

Popularno: