Hit komedija iz 1988.
"Prevarantice" nije tema ove objave. Nema ništa smiješno u
pokušajima prijevare koji svako proljeće dostižu vrhunac u svojim napadima na iznajmljivače i turiste.
O
internetskim prijevarama smo pisali u nizu tekstova pod zajedničkim nazivnikom:
Internet prijevare. Upozorenja, ipak, nikada dosta. Prevaranti i prevarantice su sve maštovitiji u izvlačenju osobnih podataka i novca od potencijalne žrtve.
Što je to kibernetička higijena?
Kibernetička higijena je pojam koji obuhvaća radnje koje poduzimamo da bi se zaštitili od pokušaja prijevare na bespućima interneta u svijetu digitalne zbilje. Ona je osnova zaštite i temelj svih zaštitnih mehanizama u svrhu čuvanja imovine. Danas, kada mnoštvo radnji obavljamo preko interneta - od plaćanja računa do složenijih segmenata poslovanja - nezaobilazna i nužna je ova vrsta higijene.
Na internetu provodimo hrpu vremena - onako kako čistimo svoj životni prostor i svoje tijelo i za ovaj virtualni prostor kojeg koristimo potrebna je higijena. Ne traži veliki angažman niti uzima vremena, a posvećujemo joj jako malo pažnje sve dok se ne dogodi neka nezgoda
U suštini,
kibernetička higijena znači sigurnost i obuhvaća postupke, pravila i tehnike za zaštitu informacijskih sustava, mreža i podatka od kibernetičkih prijetnji. Uključuje različite aktivnosti poput redovitog ažuriranja softvera, korištenja snažnih lozinki, implementacije sigurnosnih protokola i alata, usvajanja politika i procedura za postupanje u slučaju incidenta ili napada. Cilj kibernetičke higijene je održavanje sigurnosti, povjerljivosti, integriteta i dostupnosti informacija u digitalnom okruženju.
Kako se provodi?
Iako nam se na prvu može učiniti da je postupaka i praksi usmjerenih na kibernetičku zaštitu jako puno, činjenica je da taj protokol neće uzeti više od 10-ak minuta mjesečno, jednom kad ga usvojimo. Ključni načini na provođenja kibernetičke higijene su:
1.
Redovito ažuriranje softvera: Ažuriranje operativnih sustava, aplikacija i sigurnosnih zakrpa nije tek dosađivanje proizvođača već prilika da nadopunimo te alate novim zakrpama koje uključuju novootkrivene prijetnje što smanjuje rizik od zloćudnih napada i prijevare.
2.
Korištenje snažnih lozinki: Korištenje složenih lozinki koje kombiniraju različite znakove (velika i mala slova, brojeve i posebne znakove) i njihovo redovito mijenjanje zaštita su od upada prevarant u naše aplikacije i sustave koji koriste vrijedne osobne podatke.
3.
Višestruki autentikacijski sustavi: Implementacija sustava autentikacije koji zahtijevaju više od jednog načina provjere identiteta, poput lozinke i SMS koda, povećavaju sigurnost prijave.
4.
Sigurnosne kopije podataka: Redovito izrađivanje sigurnosnih kopija važnih podataka i pohranjivanje kopija na sigurnim i odvojenim lokacijama osiguravaju njihovu dostupnost u slučaju napada ili gubitka podataka.
5.
Korištenje sigurnosnih alata: Implementacija antivirusnih programa,
firewalla, sustava za otkrivanje napada i drugih sigurnosnih alata, mreža i sustava ključni su kao zaštita od prijetnji.
6.
Nadzor i revizija: Redovito nadgledanje aktivnosti na mreži i sustavima koje koristimo radi otkrivanja neobičnih ili sumnjivih aktivnosti je također jedan od ključnih načina zaštite.
7.
Kontinuirano praćenje: Nove prijetnje, tehnologija i sigurnosne prakse pratimo da bi održali visoku razinu sigurnosti u dinamičnom kibernetičkom okruženju.
Što još kibernetička higijena znači za iznajmljivače i turiste?
Osim navedenih postupaka,
kibernetička higijena u turizmu ima i svoje posebnosti. Važno je dobro poznavati način poslovanja
internetskih oglašivača smještaja s kojima surađujemo kako nas prevaranti ne bi
navukli na tanak led s ciljem kompromitacije naših podataka i nanošenja financijske štete.
Pouzdani oglašivači smještaja, kao i banke i drugi pružatelji usluga, svoje korisnike nikada ne kontaktiraju telefonom, SMS-om, e-mailom ili na neki drugi dostupan način komunikacije, tražeći osobne podatke ili bilo kakve uplate
Nedavno su hrvatski mediji upozorili na takav pokušaj prijevare, s lažnim predstavljanjem u ime
Hrvatske pošte.
I turisti često nasjednu na lažne iznajmljivače koji mame žrtve koristeći naše dostupne podatke i
fotografije smještaja. Pozivamo sve na poseban oprez prije uplate
akontacije za smještaj uz provjeru svih podataka, imena i adresa na oglasima smještaja, kao i vjerodostojnosti ponude kroz recenzije i prisustvo na oglasnim kanalima.
U slučaju bilo kakve sumnje, prijavit ćemo slučaj najbližoj postaji policije. I lažna uzbuna je bolja od nasjedanja na pokušaj prijevare, gubitka novca i prihvaćanja uloge žrtve. Zaštitimo se!