Aktualno
3.1K

Kibernetička higijena: Niču proljetnice, niču prevaranti i prevarantice - zaštitimo se

Povratak ptica selica znači i povratak prevaranta i prevarantica. Izloženi smo svi - kibernetička higijena ima i svoje posebnosti za turiste i iznajmljivače privatnog smještaja...

Hit komedija iz 1988. "Prevarantice" nije tema ove objave. Nema ništa smiješno u pokušajima prijevare koji svako proljeće dostižu vrhunac u svojim napadima na iznajmljivače i turiste.

O internetskim prijevarama smo pisali u nizu tekstova pod zajedničkim nazivnikom: Internet prijevare. Upozorenja, ipak, nikada dosta. Prevaranti i prevarantice su sve maštovitiji u izvlačenju osobnih podataka i novca od potencijalne žrtve.


Što je to kibernetička higijena?

Kibernetička higijena je pojam koji obuhvaća radnje koje poduzimamo da bi se zaštitili od pokušaja prijevare na bespućima interneta u svijetu digitalne zbilje. Ona je osnova zaštite i temelj svih zaštitnih mehanizama u svrhu čuvanja imovine. Danas, kada mnoštvo radnji obavljamo preko interneta - od plaćanja računa do složenijih segmenata poslovanja - nezaobilazna i nužna je ova vrsta higijene.
 

Na internetu provodimo hrpu vremena - onako kako čistimo svoj životni prostor i svoje tijelo i za ovaj virtualni prostor kojeg koristimo potrebna je higijena. Ne traži veliki angažman niti uzima vremena, a posvećujemo joj jako malo pažnje sve dok se ne dogodi neka nezgoda

U suštini, kibernetička higijena znači sigurnost i obuhvaća postupke, pravila i tehnike za zaštitu informacijskih sustava, mreža i podatka od kibernetičkih prijetnji. Uključuje različite aktivnosti poput redovitog ažuriranja softvera, korištenja snažnih lozinki, implementacije sigurnosnih protokola i alata, usvajanja politika i procedura za postupanje u slučaju incidenta ili napada. Cilj kibernetičke higijene je održavanje sigurnosti, povjerljivosti, integriteta i dostupnosti informacija u digitalnom okruženju.


Kako se provodi?

Iako nam se na prvu može učiniti da je postupaka i praksi usmjerenih na kibernetičku zaštitu jako puno, činjenica je da taj protokol neće uzeti više od 10-ak minuta mjesečno, jednom kad ga usvojimo. Ključni načini na provođenja kibernetičke higijene su:

1. Redovito ažuriranje softvera: Ažuriranje operativnih sustava, aplikacija i sigurnosnih zakrpa nije tek dosađivanje proizvođača već prilika da nadopunimo te alate novim zakrpama koje uključuju novootkrivene prijetnje što smanjuje rizik od zloćudnih napada i prijevare.

2. Korištenje snažnih lozinki: Korištenje složenih lozinki koje kombiniraju različite znakove (velika i mala slova, brojeve i posebne znakove) i njihovo redovito mijenjanje zaštita su od upada prevarant u naše aplikacije i sustave koji koriste vrijedne osobne podatke.

3. Višestruki autentikacijski sustavi: Implementacija sustava autentikacije koji zahtijevaju više od jednog načina provjere identiteta, poput lozinke i SMS koda, povećavaju sigurnost prijave.

4. Sigurnosne kopije podataka: Redovito izrađivanje sigurnosnih kopija važnih podataka i pohranjivanje kopija na sigurnim i odvojenim lokacijama osiguravaju njihovu dostupnost u slučaju napada ili gubitka podataka.

5. Korištenje sigurnosnih alata: Implementacija antivirusnih programa, firewalla, sustava za otkrivanje napada i drugih sigurnosnih alata, mreža i sustava ključni su kao zaštita od prijetnji.

6. Nadzor i revizija: Redovito nadgledanje aktivnosti na mreži i sustavima koje koristimo radi otkrivanja neobičnih ili sumnjivih aktivnosti je također jedan od ključnih načina zaštite.

7. Kontinuirano praćenje: Nove prijetnje, tehnologija i sigurnosne prakse pratimo da bi održali visoku razinu sigurnosti u dinamičnom kibernetičkom okruženju.


Što još kibernetička higijena znači za iznajmljivače i turiste?

Osim navedenih postupaka, kibernetička higijena u turizmu ima i svoje posebnosti. Važno je dobro poznavati način poslovanja internetskih oglašivača smještaja s kojima surađujemo kako nas prevaranti ne bi navukli na tanak led s ciljem kompromitacije naših podataka i nanošenja financijske štete.
 

Pouzdani oglašivači smještaja, kao i banke i drugi pružatelji usluga, svoje korisnike nikada ne kontaktiraju telefonom, SMS-om, e-mailom ili na neki drugi dostupan način komunikacije, tražeći osobne podatke ili bilo kakve uplate

Nedavno su hrvatski mediji upozorili na takav pokušaj prijevare, s lažnim predstavljanjem u ime Hrvatske pošte.

I turisti često nasjednu na lažne iznajmljivače koji mame žrtve koristeći naše dostupne podatke i fotografije smještaja. Pozivamo sve na poseban oprez prije uplate akontacije za smještaj uz provjeru svih podataka, imena i adresa na oglasima smještaja, kao i vjerodostojnosti ponude kroz recenzije i prisustvo na oglasnim kanalima.

U slučaju bilo kakve sumnje, prijavit ćemo slučaj najbližoj postaji policije. I lažna uzbuna je bolja od nasjedanja na pokušaj prijevare, gubitka novca i prihvaćanja uloge žrtve. Zaštitimo se!
Spremi

Uskrsni blagdani 2023. ruše turističke rekorde - najpopularnije su privatne kuće za odmor i vile

Turizam i dalje najbrže rastući segment svjetske ekonomije s procjenom vrijednosti od 15,5 bilijuna USD do 2033.

​Iznajmljivači nezadovoljni eVisitor mobilnom aplikacijom

Kako odabrati radijator: 5 koraka za odabir idealnog radijatora

​5 savjeta za samostalno čišćenje tapecirane stolice u vlastitom domu

Otvorene prijave za Ružu Zagrebačke županije 2024.

Privatnost kao turistički proizvod i prilika za uzlet manje poznatih destinacija

Usluga prehrane uz smještaj - kako i zašto?

Slažeš se...ili ne? - uključi se u raspravu
Pročitajte još:

Voda Malih Divova - sjajan primjer povezivanja na lokalnoj razini u promociji i očuvanju prirodne baštine

Jesmo li slušali na satovima geografije pa zapamtili kakvo bogatstvo su naše rijeke?

Popularno: