Aktualno
15.6K

Ian Yeoman: Hrvatski turizam će se u iduća dva desetljeća značajno promijeniti

Ian Yeoman je poznati futurolog koji se bavi fenomenom turizma i tvrdi da će se hrvatska turistička industrija, utemeljena na ponudi sunca i mora, radikalno promijeniti kroz iduća dva desetljeća

Nismo jednom poželjeli imati kristalnu kuglu u koju bismo mogli zaviriti svaki put kada se osjećamo nesigurno i pribojavamo se budućnosti. A onda opet, s druge strane, pitanje je kakav prizor bi nas u toj kugli mogao dočekati i da li bismo imali hrabrosti s njim se suočiti.

Neizvjesnost budućnosti je nešto što nam izaziva stres ako se prema tome ne odnosimo stoički, ako se ne fokusiramo na sadašnjost i ne mislimo o onome pred nama, a u turizmu je to nemoguće jer, kao i u svakom poslu, moramo planirati.

Srećom, postoje ljudi koji o budućnosti misle umjesto nas i čija istraživanja nam mogu pomoći u planiranju poslovanja. Oni se zovu futurolozi, a njihova disciplina je futurologija. To nije gledanje u kristalnu kuglu - zasniva se interdisciplinarnom proučavanju različitih teorijskih koncepata, filozofskih pristupa, tehnoloških dostignuća, aktualnih političkih i društvenih zbivanja.


Prihvaćanje promjena i nesigurnosti je uvjet za otpornost turizma

Futurologija je relativno mlada grana znanosti, definirana 1943., a istraživači ovog znanstvenog pravca se najčešće okupljaju u timovima vrhunskih stručnjaka. Jedan od naših poznatih futurologa je Korado Korlević, astronom iz Istre.

“Promjene su uvijek bile konstantne, a jedna od uloga istraživanja je razumjeti te promjene. Istraživanje budućnosti posebno se bavi pitanjem "što slijedi”, dok se uobičajena istraživanja bave pitanjima "kako", "zašto", "kada" i “što”, reći će Ian Yeoman, turistički futurolog.

Ian Yeoman je možda jedini poznati futurolog koji se bavi fenomenom turizma na svijetu. Profesor je na nekoliko sveučilišta u Velikoj Britaniji, na Novom Zelandu i u Nizozemskoj, gdje je stalno nastanjen. Urednik magazina Journal of Tourism Future i drugih. Objavio je 50-ak znanstvenih i stručnih radova i gostujući predavač je u mnogim institucijama i na konferencijama diljem svijeta.

Yeoman zastupa stajalište da, iako se svim ljudima urođeno da cijene sigurnost, trebamo razviti stav koji cijeni nesigurnost, posebno kad radimo u turizmu, jer industrija putovanja može postati otporna isključivo ako se odrekne očekivanja što bi se moglo dogoditi.
 

Turizam treba biti otvoren prema različitim idejama i potrebi za evaluacijom različitih varijabli, perspektiva i raznolikosti u procesu donošenja odluka


Ian Yeoman: Klimatske promjene i depopulacija su najveći izazovi hrvatskog turizma

Kod predviđanja budućnosti se obično razvijaju različiti scenariji pa je do donošenja odluka o razvoju turizma niz etapa koje moramo proći. Prva faza je prikupljanje informacija i inspiracija, odnosno inovacija i promjena, koje mogu imati utjecaj na turistički sektor. Iduća faza je praktični rad koji detektira značenje tih promjena i inovacija, uz razvijanje različitih scenarija. Kroz praktični rad se dolazi do temelja za izrade strategija i politika u turizmu.

Za platformu Digital Tourism Think Tank, Yeoman je snimio podcast u kojem navodi Hrvatsku kao primjer. Dva značajna faktora će utjecati na budućnost turizma u Hrvatskoj, kaže, to su klimatske promjene i demografija.
 

U BDP-u Hrvatske turizam je najvažnija industrija, koju prati trgovina i proizvodnja vina. Yeoman predviđa da će se u iduća dva desetljeća sadašnje prilike u turizmu u Hrvatskoj značajno izmijeniti

Turistički proizvod plaže, mora i sunca bit će radikalno drugačiji jer će se temperatura u Hrvatskoj, prema scenariju IPPC-a (Intergovernmental Panel on Climate Change - Međuvladin panel o klimatskim promjenama) povećati za četiri stupnja. U međuvremenu će, prema demografskim prognozama, Hrvatska izgubiti četvrtinu svoje populacije u sljedećih 25 godina zbog migracija stanovništva u druge zemlje EU - s 4 milijuna ljudi na 3 milijuna do 2050. Ti će faktori predstavljati ogromne izazove za Hrvatsku kao turističku destinaciju. S aspekta turističke industrije, te činjenice treba prihvatiti i razumjeti u smislu učinaka takvih promjena. To bi trebao biti temelj planiranja različitih scenarija za donošenje relevantnih strategija razvoja", tvrdi Yeoman.

Koliko su zaista uključeni ovi faktori u donošenje turističkih strategija i propisa u Hrvatskoj? Kako se suočavamo s klimatskim promjenama, a kako nastojimo zadržati Hrvate na pragovima?

Što još o budućnosti hrvatskog turizma zna Ian Yeoman, imat ćemo priliku čuti na Danima hrvatskog turizma 2023. početkom studenoga u Rovinju. 

Spremi

​Je li centralno na pelete isplativa investicija i na što pripaziti kod ugradnje?

KVIZ UTORKOM: Lagana provjera poznavanja hrvatskih nacionalnih parkova

U prvih 6 mjeseci gotovo 80 posto turista manje, najviše izostali gosti stariji od 55 godina

Sezona je bila jako dobra, može li sljedeća biti još bolja? Property management agencija Irundo savjetuje kako se pripremiti za turističku 2023.

Osvetnički turizam - prilika za brži oporavak industrije putovanja?

Kako do potpora turističkim projektima za privatne iznajmljivače

Turizam posljednje šanse: U potrazi za destinacijama i doživljajima koji nestaju

Smart Tourism Meet Up radionice o pametnom turizmu, trendovima i alatima za uspješniju promociju u turizmu

Slažeš se...ili ne? - uključi se u raspravu
Pročitajte još:

Ograničavanje ludom radovanje

"Peglanje" kartica je najpopularniji način plaćanja usluga u turizmu

Popularno: