Aktualno
5.4K

Vishing, phishing, smishing - sezona je tu, a s njom stižu krađe identiteta i sve domišljatiji prevaranti

Oprez! Krađa identiteta je tek jedan od brojnih oblika prijevara čije žrtve su često privatni iznajmljivači jer su naši kontakti lako dostupni. Prevaranti su sve maštovitiji i ponekad ih je jako teško prepoznati. Kako se zaštititi?

Iz godine u godinu, prevarati su sve spretniji i pronalaze nove načine za obmanu. Puno puta smo na ovim stranicama upozoravali domaćine da svoj novac čuvaju i da se oglašavaju isključivo provjerenim kanalima promocije.

Svi oni koji obećavaju goste izvan sezone i puno veću popunjenost smještaja, zaslužuju temeljitu provjeru. No, zbog umješnosti prevaranata, ponekad je tu temeljitu provjeru teško provesti.


Ako zvuči poznato, ne znači da je sigurno

Najnoviji slučaj prijevare iznajmljivača s Korčule o kojem piše Slobodna Dalmacija u svom izdanju od 7. lipnja 2022. pod naslovom Sve je krenulo jednim telefonskim pozivom, ponudi je bilo teško odoljeti, no ubrzo je shvatio kako je nasjeo: ‘Želim da što više ljudi dozna za ovakve prijevare, dokaz je te umješnosti prevaranata. Spomenuta Vacation saga je tvrtka o čijim smo sumnjivim aktivnostima obavještavali iznajmljivače u srpnju 2019. godine.

Danas, tri godine kasnije, pod istim nazivom oglašivača dešavaju se nove prijevare. Teško je pronaći ikakav trag o sumnjivim djelatnostima imenovane tvrtke na internetskim prostranstvima. Štoviše, s obzirom na to da se Vacation saga ranije spominjala u javnom prostoru, a sjećanje nas često vara, zaboravimo negativan kontekst i samo znamo da nam naziv tvrtke zvuči poznato. A ako zvuči poznato, onda je valjda i sigurno, zar ne?

Nažalost, nije. Najsigurni način za provjeru internetskih (i telefonskih) oglašivača je da se raspitamo kod poznanika koji se istim poslom bave. Tek onda kada znamo barem jednu osobu koja s dotičnom agencijom uspješno posluje, možemo početi razmišljati da joj poklonimo povjerenje i na njihove usluge potrošimo svoje teško stečene novce.
 

Krađa identiteta i druge vrste prijevara

O cyber kriminalu MUP često piše na svojim stranicama. Prijevare su sve maštovitije, a vrste sve brojnije. Na stranici MUP - Internet prijevare pronalazimo 8 najčešćih financijskih prijevara:
 

  1. CEO prijevara (direktorska prijevara) - jedan od oblika korporativnih prijevara u kojoj varalica krade identitet nadređene osobe i izdaje nalog za transakciju novca s našeg računa na svoj;

  2. Prijevara s računima - slična prethodnoj, samo u ovom slučaju varalica se izdaje za kooperanta naše tvrtke;

  3. Krađe identiteta:

Vishing - telefonska prijevara s pokušajima otkrivanja osobnih podataka žrtve ili navođenjem uplate novca;

Phishing - krađa identiteta e-mail porukama;

Smishing - krađa identiteta SMS-om;

  1. Krivotvorenje stranica različitih tvrtki - najčešće se krivotvore stranice banaka, ali u pitanju može biti i krivotvorenje stranice internetskog oglašivača smještaja. Poveznica izgleda gotovo identično, ali klikom na nju i unočenjem svojih login podataka, ostajemo bez onih osobnih ili novčanih sredstava.

  2. Romantične prijevare - vidi izvrstan dokumentarac Tinder swindler (2022.);

  3. Krađa osobnih podataka putem društvenih mreža;

  4. Investicijske prijevare - savršeno ulaganje? Ili besramna obmana?

  5. Online kupovina - pazite li gdje unosite podatke sa svoje bankovne kartice?


Kako postupiti kod sumnje na prijevaru?

Sve prijevare i sumnje u istu je najmudrije prijaviti u najbližu policijsku postaju. Iako je teško pratiti cyber prevarante, posebno ako pokušavaju sa žrtvom ostvariti kontakt iz neke udaljene zemlje, jedino MUP raspolaže alatima detektiranja i sankcioniranja izvođača prijevare.  

Priopćenja iz MUP-a prenose sve medijske kuće pa se i glas o aktualnim pokušajima online prijevare brzo prenese pa će vaša prijava možda spasiti brojne potencijalne buduće žrtve. Kako se ne biste svrstali među žrtve, ostanite vjerni svojim dugogodišnjim partnerima u oglašavanju smještaja, barem toliko dok novu ponudu temeljito ne provjerite
 

Posebnu pozornost obratite na telefonske ponude - renomirani internetski oglašivači smještaja i agencije nikada ne nazivaju domaćine nudeći im svoje usluge. Telefonski kontakt i usmeni dogovor je teže pratiti od SMS-a ili e-pošte i zato su takve prijevare vrlo česte

Ne smijemo zaboraviti da su na meti prevaranata često i naši gosti. Zato se naoružajmo strpljenjem za neobične upite turista - posebno prilikom uplate akontacije, koja je poput bilo koje druge online kupovine - možda samo provjeravaju našu autentičnost i nastoje izgraditi povjerenje.
Spremi

Klimatske promjene ubijaju turizam

Sutra počinje 3. Forum obiteljskog smještaja u Zadru

Kako se obračunava turistička članarina u 2020. godini

HTZ provodi analizu karakteristika obiteljskog smještaja

HBOR i MINT: Krediti za privatne iznajmljivače s kamatom od 2 posto

Smart TV za apartmane - investicija za kišne dane

Žuta boja za zidove: 8 savjeta zašto (ne)odabrati žutu boju za zid

Pripreme za sezonu: Male tajne velikih domaćina

Slažeš se...ili ne? - uključi se u raspravu
Pročitajte još:

UNWTO: Oporavak turizma brži od predviđenog, snažan rast zabilježen na Mediteranu

Naknada za završno čišćenje - treba li je naplaćivati posebno ili ne?

Popularno: