Prema procjenama Svjetske turističke organizacije, turizam će se oporavljati u tri faze. Prva se poklapa s posljednjom fazom epidemije, a u njoj bi, u Hrvatskoj, obiteljski smještaj mogao imati ključnu ulogu. Jesmo li spremni za akciju?
S relaksacijom mjera, optimizam je konačno promolio svoje nasmiješeno lice. S toplijim danima, o ljetu više ne razmišljamo samo mi koji se bavimo turizmom, već o ljetnom odmoru počinju razmišljati i gosti. Oni koji imaju rezervacije, kao i veliki broj onih koji još nisu rezervirali i koji vole last minute aranžmane.
Rezervacije za srpanj i kolovoz još se ne otkazuju. I gosti se nadaju boljem razvoju situacije pri čemu bi mogli iskoristiti svoje rezervacije
Imali smo priliku saznati iz domaćih medija kako bi Česi na more, kako Austrija planira u određenim uvjetima otvoriti granice za svoje građane koji bi putovali u Hrvatsku ovo ljeto, a slične cestovne koridore planiraju i neke druge zemlje, poput Njemačke.
Sve te najave i predviđanja su lijepa vijest, ali još uvijek samo predviđanja, a budućnost neizvjesna. Bez obzira na neizvjesnost, budućnost nije odgođena.
Hrvatska se, zasad, izuzetno uspješno nosi s odbijanjem vala epidemije i rezultati su vidljivi gostima na našim emitivnim tržištima. Njihove vlade u ovom trenutku komuniciraju spremnost na suradnju s Hrvatskom za što lakše pokretanje turističkih migracija.
Trenutno smo jedna od najsigurnijih zemalja na čarobnom Mediteranu, što nije samo geografska prednost u smislu toplog mora i divne klime - lako smo dostupni svojim emitivnim tržištima
Paradoksalno, ono što je često isticano kao mana hrvatskog turizma, u ovoj situaciji je naša prednost:
Čak 85% turista u Hrvatsku dolazi osobnim automobilima.
Veliki udio obiteljskog smještaja u ukupnim smještajnim kapacitetima.
Zbog čega je taj veliki udio privatnog smještaja sada naša prednost? Stvar je jednostavna – obiteljski smještaj može gostima pružiti izoliranost kakvu će teško pronaći odsjedanjem u hotelima. Nautički turizam je još jedan naš adut, a kod privatnog smještaja u povoljnijem položaju su kuće za odmor, robinzonski smještaj i smještaj u manje napučenim ruralnim sredinama.
Osim izoliranosti koja je privatnom smještaju svojstvena, prednost je i fleksibilnost koja je gostima koji odsjedaju kod nas oduvijek bila važna.
Naglasak je, naravno, na fleksibilnijim uvjetima otkazivanja, ali i na savjesnom popunjavanju kalendara raspoloživosti te na higijenskim uvjetima kojih ćemo se pridržavati u skladu s uputama.
Iako optimistični, na ovim stranicama oduvijek nastojimo biti realni. Jasno je da uz ovoliko nepoznanica u jednadžbi, ne možemo pričati o uspješnoj turističkoj sezoni pred nama. Ali se možemo osloniti na nabrojene prednosti i pripremiti se za pokušaj izvlačenja maksimalnih rezultata u datim okolnostima – kakve god da će one za mjesec ili dva biti.
Zagrebački Institut za turizam je objavio dokument pod nazivom «Scenarij faznog pristupa oporavku turističkog tržišta nakon COVID-19 pandemije». Autori, Damir Krešić i Josip Mikulić, vodili su se analizama Svjetske turističke organizacije (UNWTO) s kraja ožujka. Njihova procjena kako će se turistički promet smanjiti za 20 do 30 % je već sada preoptimistična – jasno je da će promet biti puno niži.
Iskustva s prošlim epidemijama, poput one SARS-a ili Ebole, pokazala su da gospodarski oporavak prosječno traje 20 mjeseci. No, i taj oporavak se obično odvija u fazama pa tako postoje tri pretpostavljene faze oporavka turizma na globalnoj razini.
Faze oporavka turizma:
Prva faza se poklapa sa zadnjom fazom epidemije. Predviđeno trajanje je od srpnja do listopada 2020. godine. Obilježavaju je lokalna putovanja domaćih turista, eventualno onih iz regije i zemalja dostupnih cestovnim prometom, pod uvjetom da se otvore državne granice;
Druga faza je ostvarivanje uvjeta za neometano pružanje turističkih usluga u širem smislu i otvaranje granica svih europskih zemalja. Procjenjuje se da bi mogla trajati od kraja 2020. do početka 2021. godine;
Treća faza se očekuje tek u drugoj polovici 2021. godine ili tijekom 2022. kada gosti s naših emitivnih tržišta povrate kupovnu moć.
U ovom trenutku je izgledno da bi uskoro mogli ući u prvu fazu turističkog oporavka. Iako smo realni, vrijeme je za pripremu. Vrijeme je za plan. Fleksibilan, ali ipak plan
Udio domaćih turista u ukupnom turističkom prometu prošle godine je bio 10-ak posto. No ovu godinu putovanja van granica će biti teško izvediva pa će se sva turistički promet usmjeriti unutar granica.
Koliko svoje domovine zaista poznajemo? Vrijeme je da putujemo lokalno i da je upoznamo. Na nama je da prednosti svoje destinacije istaknemo kroz naše oglase smještaja i promociju na društvenim mrežama. Da prepoznamo vrijednosti koje su na raspolaganju našim gostima, prije svega aktivnosti na otvorenom, poput rekreacijskih zona, biciklističkih i planinarskih staza, intimnih plaža i drugih mjesta koja nisu napučena. Prednost može biti i dostupnost namirnica s domaćih OPG-ova ili lokalnih ribara i uzgajivača.
Vrijeme je da obiteljski smještaj okupi lokalne proizvođače i potakne održivi razvoj turizma i destinacije
Da promoviramo fleksibilnost u otkazivanju rezervacija i sigurnost kroz posvećenost provođenju higijenskih preporuka. Da ažuriramo svoje kalendare raspoloživosti i budemo na raspolaganju za sve informacije potencijalnim gostima.
Još uvijek #ostajemodoma i nema opuštanja. Ali imamo nešto što možemo planirati. Uspješnu prvu fazu oporavka...