Rezultati istraživanja
Instituta za turizam Stavovi i potroÅ¡nja turista u Hrvatskoj - TOMAS ljeto 2017. predstavljeni su 6. veljaÄe, u
Ministarstvu turizma. Konferenciji za medije su prisustvovali
Gari Cappelli, ministar turizma,
Kristijan StaniÄić, direktor
Hrvatske turistiÄke zajednice i
Zrinka Marušić, voditeljica projekta TOMAS u
Institutu za turizam.
Ovo je bilo deseto po redu ovakvo anketiranje turista, a posljednje izdanje istraživanja je provedeno u 2014. godini. Do idućeg nećemo morati Äekati toliko dugo - planira se već u idućoj godini kao temelj za izradu nove strategije razvoja turizma i kao instrument za evaluaciju postignuća u skladu sa
Strategijom razvoja turizma RH do 2020.
"JoÅ¡ za ovog mandata ćemo vidjeti rezultate i Å¡to smo toÄno uspjeli napraviti u ove Äetiri godine", naglasio je Cappelli, koji je izrazio zadovoljstvo dijelom rezultata, ali i priznao da se u nekim segmentima mora puno bolje. IstiÄe kako je
TOMAS ljeto 2017. izvrsna prilika da prepoznamo slabosti domaće turistiÄke ponude i popravimo greÅ¡ke.
Veća prosjeÄna potroÅ¡nja gostiju
Istraživanje se provodilo u 67 destinacija sedam primorskih županija, u razdoblju od srpnja do listopada. Iduće istraživanje bi, po prvi put, trebalo obuhvatiti Äitavu Hrvatsku. Saznali smo da se prosjeÄna dob turista u Hrvatskoj nije mijenjala. I dalje je prosjek 40-ak godina, ali raste udio obrazovanijih gostiju te njihova platežna moć - znaÄajno veći je udio gostiju iz kućanstava s mjeseÄnim primanjima većim od 3000 eura - 26 posto ih je bilo 2014. godine u odnosu na proÅ¡logodiÅ¡njih 40 posto.
U skladu s tim, raste prosjeÄna dnevna potroÅ¡nja po gostu za 19 % i iznosi 78,8 €, dok je u 2014. godini iznosila 66 €.
Gosti će polovicu novca za odmor potrošiti na troškove smještaja, 17 posto će izdvojiti za hranu i piće izvan smještajnog objekta, 12 posto na shopping, a ostatak, tek 19 posto će uložiti u kulturne i zabavne sadržaje u destinaciji.
Najviše troše:
- gosti iz SAD-a - 158 €,
- Britanci - 139 €,
- Španjolci - 126 €,
- Rusi - 121 € te
- Skandinavci - 119 €.
Veća potroÅ¡nja gostiju iz ovih zemalja je uvjetovana i skupljim smjeÅ¡tajem - oni Äešće odsjedaju u hotelima gdje je noćenje znaÄajno skuplje od onog u
obiteljskom smještaju.
Najviše putovanja u paru
Iako je na posljednjim
FOS-u istaknuto kako sve više gostiju putuje u grupama,
TOMAS pokazuje kako naÅ¡i gosti ipak najviÅ¡e vole putovati u druÅ¡tvu partnera - Äak 48 posto, dok je obitelji s djecom manje - 38 posto. U druÅ¡tvu prijatelja putuje tek 9 posto gostiju.
Trećina turista u Hrvatsku stiže po prvi put, Å¡to je 15 posto viÅ¡e nego u 2014. godini. ViÅ¡e novih gostiju utjeÄe i na trendove rezerviranja smjeÅ¡taja pa je tako veći udio gostiju koji mijenjaju destinacije i smjeÅ¡taj unutar Hrvatske. Oni žele u jednom posjetu vidjeti Å¡to viÅ¡e od onoga Å¡to Hrvatska nudi pa u prosjeku ostaju 10 dana, ali rijetko u jednoj destinaciji ili u jednom smjeÅ¡tajnom objektu.
I dalje najviÅ¡e gostiju stiže automobilima, Äak 78 posto, a koriÅ¡tenje zrakoplova raste tek za 4 postotna boda, s 11 na 15 posto, unatoÄ nastojanjima da se Hrvatska afirmira kao aviodestinacija.
U usporedbi s 2014. godinom, kada nas je 75 posto gostiju posjetilo zbog sunca i mora, u 2017. godini je turista s takvim motivom znatno manje, samo 55 posto.
Osim pasivnog odmora u destinaciji, gostima su važni iskustva i doživljaji, gastronomija, prirodne ljepote, zabava, sport i rekreacija, a znaÄajno manje novaca su potroÅ¡ili na kulturu, wellness, zdravlje, golf i sliÄno.
Podatak da je kod prvog ovakvog istraživanja provedenog 1997. godine, Internet kao izvor informacija o destinaciji koristilo tek 1,5 posto ispitanih, ne iznenađuje. Znamo da je danas nezamjenjiv u promociji i prodaji smještaja te
brendiranju destinacije. 44 posto turista ga koristi za planiranje odmora u Hrvatskoj u 2017. godini, i to najviše se koriste društvene mreže, potom stranice
internetskih oglaÅ¡ivaÄa smjeÅ¡taja, pa stranice TZ-ova i razliÄiti blogovi. 12 posto gostiju je proÅ¡lu godinu doÅ¡lo bez
rezervacije smjeÅ¡taja, pri Äemu oni koji rezerviraju smjeÅ¡taj vole
online rezervacije.
Domaćini zaslužni za zadovoljstvo gosta
Manji je udio gostiju koji su izjavili da se nemaju na Å¡to potužiti, nego Å¡to je to bio sluÄaj prije tri godine. Turisti se najviÅ¡e žale na manjak sadržaja u destinaciji, neljubaznost lokalnog stanovniÅ¡tva, kvalitetu hrane u restoranima, mogućnosti za kupnju i raznolikost sportskih sadržaja. NajloÅ¡iju ocjenu je dobila nova kategorija istraživanja - program za loÅ¡e vrijeme.
Za pozitivne ocjene su zaslužni domaćini Äija je ljubaznost u smjeÅ¡tajnom objektu ocijenjena izvrsnom i boljom u usporedbi s konkurentskim zemljama kao Å¡to su Italija, Å panjolska, Turska i GrÄka.
Osim ljubaznosti, gosti su izvrsnim ocijenili i prirodne ljepote Hrvatske, mogućnosti za obiteljski odmor, osobnu sigurnost te opću atmosferu svojeg odmora. UreÄ‘enje plaža i biciklistiÄkih staza je takoÄ‘er dobilo veće ocjene u usporedbi s 2014. godinom.
Destinacijski menadžment mora bolje
"Fali viÅ¡e dogaÄ‘anja u destinaciji - gost ne želi viÅ¡e samo ležati na plaži pod suncem, traži i neku drugu ponudu, a na toj ponudi moramo svi zajedno viÅ¡e raditi. Najveći nam je izazov pred i posezona, ali rast ponude u glavnoj sezoni, pa će ova anketa biti uputa mnogim destinacijskim menadžerima i struÄnjacima koji će morati viÅ¡e raditi na atraktivnostima destinacije", zakljuÄio je Cappelli.
Kvaliteta smjeÅ¡taja je ocijenjena vrlo visoko, ali bez sinergije s lokalnom zajednicom i uÄinkovitog upravljanja atrakcijama destinacije, manje će nam se gostiju vraćati, a teÅ¡ko ćemo potaknuti daljnju potroÅ¡nju.
Rast zadovoljstva gostiju u nekim segmentima, ali i manje ukupno zadovoljstvo gostiju unutar nekih destinacija, dobar su putokaz za razvojne smjernice hrvatskog turizma. Kompletna studija će biti objavljena u ožujku kada ćemo imati priliku saznati viÅ¡e o navikama i željama svojih gostiju kako bismo bili efikasniji u podizanju kvalitete svojih turistiÄkih usluga.