Aktualno
1 11.3K

Potrošnja turista u Hrvatskoj porasla, ali i nezadovoljstvo ponudom u destinaciji

Rezultati istraživanja TOMAS ljeto 2017. pokazuju da nam stižu imućniji turisti, spremni potrošiti više, ali ponuda destinacije još uvijek zaostaje za potražnjom. Ljubaznost u smještajnom objektu ocijenjena izvrsnom

Rezultati istraživanja Instituta za turizam Stavovi i potroÅ¡nja turista u Hrvatskoj - TOMAS ljeto 2017. predstavljeni su 6. veljače, u Ministarstvu turizma. Konferenciji za medije su prisustvovali Gari Cappelli, ministar turizma, Kristijan Staničić, direktor Hrvatske turističke zajednice i Zrinka MaruÅ¡ić, voditeljica projekta TOMAS u Institutu za turizam

Ovo je bilo deseto po redu ovakvo anketiranje turista, a posljednje izdanje istraživanja je provedeno u 2014. godini. Do idućeg nećemo morati čekati toliko dugo - planira se već u idućoj godini kao temelj za izradu nove strategije razvoja turizma i kao instrument za evaluaciju postignuća u skladu sa Strategijom razvoja turizma RH do 2020.

"Još za ovog mandata ćemo vidjeti rezultate i što smo točno uspjeli napraviti u ove četiri godine", naglasio je Cappelli, koji je izrazio zadovoljstvo dijelom rezultata, ali i priznao da se u nekim segmentima mora puno bolje. Ističe kako je TOMAS ljeto 2017. izvrsna prilika da prepoznamo slabosti domaće turističke ponude i popravimo greške.

Potrošnja turista u Hrvatskoj porasla, ali i nezadovoljstvo ponudom u destinaciji


Veća prosječna potrošnja gostiju

Istraživanje se provodilo u 67 destinacija sedam primorskih županija, u razdoblju od srpnja do listopada. Iduće istraživanje bi, po prvi put, trebalo obuhvatiti čitavu Hrvatsku. Saznali smo da se prosječna dob turista u Hrvatskoj nije mijenjala. I dalje je prosjek 40-ak godina, ali raste udio obrazovanijih gostiju te njihova platežna moć - značajno veći je udio gostiju iz kućanstava s mjesečnim primanjima većim od 3000 eura - 26 posto ih je bilo 2014. godine u odnosu na prošlogodišnjih 40 posto.
 

U skladu s tim, raste prosječna dnevna potrošnja po gostu za 19 % i iznosi 78,8 €, dok je u 2014. godini iznosila 66 €.

Gosti će polovicu novca za odmor potroÅ¡iti na troÅ¡kove smjeÅ¡taja, 17 posto će izdvojiti za hranu i piće izvan smjeÅ¡tajnog objekta, 12 posto na shopping, a ostatak, tek 19 posto će uložiti u kulturne i zabavne sadržaje u destinaciji. 


Najviše troše:
  • gosti iz SAD-a - 158 €,
  • Britanci - 139 €,
  • Å panjolci - 126 €,
  • Rusi - 121 € te
  • Skandinavci - 119 €.

Veća potrošnja gostiju iz ovih zemalja je uvjetovana i skupljim smještajem - oni češće odsjedaju u hotelima gdje je noćenje značajno skuplje od onog u obiteljskom smještaju


Najviše putovanja u paru

Iako je na posljednjim FOS-u istaknuto kako sve viÅ¡e gostiju putuje u grupama, TOMAS pokazuje kako naÅ¡i gosti ipak najviÅ¡e vole putovati u druÅ¡tvu partnera - čak 48 posto, dok je obitelji s djecom manje - 38 posto. U druÅ¡tvu prijatelja putuje tek 9 posto gostiju. 

Trećina turista u Hrvatsku stiže po prvi put, što je 15 posto više nego u 2014. godini. Više novih gostiju utječe i na trendove rezerviranja smještaja pa je tako veći udio gostiju koji mijenjaju destinacije i smještaj unutar Hrvatske. Oni žele u jednom posjetu vidjeti što više od onoga što Hrvatska nudi pa u prosjeku ostaju 10 dana, ali rijetko u jednoj destinaciji ili u jednom smještajnom objektu.

I dalje najviše gostiju stiže automobilima, čak 78 posto, a korištenje zrakoplova raste tek za 4 postotna boda, s 11 na 15 posto, unatoč nastojanjima da se Hrvatska afirmira kao aviodestinacija.

TOMAS ljeto 2017. Potrošnja gostiju je porasla, ali i nezadovoljstvo ponudom u destinaciji
 

U usporedbi s 2014. godinom, kada nas je 75 posto gostiju posjetilo zbog sunca i mora, u 2017. godini je turista s takvim motivom znatno manje, samo 55 posto.

Osim pasivnog odmora u destinaciji, gostima su važni iskustva i doživljaji, gastronomija, prirodne ljepote, zabava, sport i rekreacija, a značajno manje novaca su potroÅ¡ili na kulturu, wellness, zdravlje, golf i slično.


Podatak da je kod prvog ovakvog istraživanja provedenog 1997. godine, Internet kao izvor informacija o destinaciji koristilo tek 1,5 posto ispitanih, ne iznenaÄ‘uje. Znamo da je danas nezamjenjiv u promociji i prodaji smjeÅ¡taja te brendiranju destinacije. 44 posto turista ga koristi za planiranje odmora u Hrvatskoj u 2017. godini, i to najviÅ¡e se koriste druÅ¡tvene mreže, potom stranice internetskih oglaÅ¡ivača smjeÅ¡taja, pa stranice TZ-ova i različiti blogovi. 12 posto gostiju je proÅ¡lu godinu doÅ¡lo bez rezervacije smjeÅ¡taja, pri čemu oni koji rezerviraju smjeÅ¡taj vole online rezervacije.


Domaćini zaslužni za zadovoljstvo gosta

Manji je udio gostiju koji su izjavili da se nemaju na Å¡to potužiti, nego Å¡to je to bio slučaj prije tri godine. Turisti se najviÅ¡e žale na manjak sadržaja u destinaciji, neljubaznost lokalnog stanovniÅ¡tva, kvalitetu hrane u restoranima, mogućnosti za kupnju i raznolikost sportskih sadržaja. NajloÅ¡iju ocjenu je dobila nova kategorija istraživanja - program za loÅ¡e vrijeme. 
 

Za pozitivne ocjene su zaslužni domaćini čija je ljubaznost u smještajnom objektu ocijenjena izvrsnom i boljom u usporedbi s konkurentskim zemljama kao što su Italija, Španjolska, Turska i Grčka.

Osim ljubaznosti, gosti su izvrsnim ocijenili i prirodne ljepote Hrvatske, mogućnosti za obiteljski odmor, osobnu sigurnost te opću atmosferu svojeg odmora. UreÄ‘enje plaža i biciklističkih staza je takoÄ‘er dobilo veće ocjene u usporedbi s 2014. godinom. 


Destinacijski menadžment mora bolje

"Fali više događanja u destinaciji - gost ne želi više samo ležati na plaži pod suncem, traži i neku drugu ponudu, a na toj ponudi moramo svi zajedno više raditi. Najveći nam je izazov pred i posezona, ali rast ponude u glavnoj sezoni, pa će ova anketa biti uputa mnogim destinacijskim menadžerima i stručnjacima koji će morati više raditi na atraktivnostima destinacije", zaključio je Cappelli.
 

Kvaliteta smještaja je ocijenjena vrlo visoko, ali bez sinergije s lokalnom zajednicom i učinkovitog upravljanja atrakcijama destinacije, manje će nam se gostiju vraćati, a teško ćemo potaknuti daljnju potrošnju.

Rast zadovoljstva gostiju u nekim segmentima, ali i manje ukupno zadovoljstvo gostiju unutar nekih destinacija, dobar su putokaz za razvojne smjernice hrvatskog turizma. Kompletna studija će biti objavljena u ožujku kada ćemo imati priliku saznati viÅ¡e o navikama i željama svojih gostiju kako bismo bili efikasniji u podizanju kvalitete svojih turističkih usluga. 
Spremi

Lijepljenje tapeta: 6 koraka za uspješno i brzo lijepljenje tapete na zid

​Kako se iznajmljivači mogu prilagoditi brzorastućem zelenom turizmu?

eTurizam - online zahtjev za kategorizaciju i druge javne usluge dostupne u sustavu e-Građani

5. Dani cikloturizma u Sinju: Prezentacije, rasprave, edukacije, izleti, umrežavanje

​Cappelli o PDV-u, legalizaciji, rekategorizaciji obiteljskog smještaja i kreditima HBOR-a

Humanitarna akcija More ljubavi: Istarski iznajmljivači za potrebitu djecu

Recept za fritule iz bakine kuharice

Nove izmjene zakona: Uvodi se pojam "domaćin", suglasnost stanara bit će potrebna i postojećim iznajmljivačima

1 komentara Uključi se u raspravu
Vanja - Sibenik 12.02.2018 12:19
Istina, pomalo se mijenja ta struja gostiju, dolaze imućniji gosti, ponuda kao uvik, nije ono šta bi mogla biti. Međutim, kad pričamo o manjim mjestima sa smještajnim kapacitetom, a konkretno se radi o app koji su kompletno uređeni, wifi, klima 0-24 bez dodatne naplate, parking privatni, 30 metara od mora pa se cjenkaju za smještaj tipa 5 osoba - 8. mjesec i puno im je 70 eura dati, onda se pitam o kojim to gostima bolje platežne moći pričamo...
Slažeš se...ili ne? - uključi se u raspravu
Pročitajte još:

Rekordan broj posjetitelja i dinamičan program 4. Foruma obiteljskog smještaja u Zagrebu

Turizam u Hrvatskoj 2017.: Što kažu statistike?

Popularno: