Ideje i trendovi
256

Zaboravimo pasivnu zaradu - vrijeme je za poslovni način razmišljanja u obiteljskom smještaju

Konkurencija raste, gosti su zahtjevniji, a stari recepti više ne pale. Za uspjeh u iznajmljivanju obiteljskog smještaja, trebali bismo početi razmišljati kao "pravi" poduzetnici

Globalni turistički sektor u 2025. godini nastavlja svoj oporavak i rast, potaknut rastom potražnje putnika koji teže autentičnim, vrijednosno orijentiranim i održivim iskustvima. Tržište privatnog smještaja, odnosno kratkoročnog najma, dinamično je i karakteriziraju ga pojačana konkurencija, rastuća potražnja za jedinstvenim nekretninama i značajne regulatorne promjene, osobito u destinacijama poput Hrvatske. Za dionike u turizmu i privatnom smještaju, dugoročni uspjeh ovisit će o prihvaćanju inovacija, prilagodbi regulatornim promjenama i davanju prioriteta održivim praksama.


Jednaka ponuda svima sve teže donosi prihode

Istraživanja dosljedno naglašavaju snažnu i rastuću preferenciju putnika za visoko personaliziranim, autentičnim i nišnim iskustvima, obuhvaćajući trendove poput coolcations-a, aktivnog wellnessa, turizma malih gradova i lokalnog uranjanja. Istovremeno raste potražnja i za "maksimalističkim putovanjima" koja uključuju posjet popularnim turističkim atrakcijama u masovnim destinacijama, i to što više njih unutar jednog putovanja. Ova prividna kontradikcija - turisti žele jedinstvene, neistražene avanture, ali i posjete popularnim mjestima ili se vraćati provjerenim udobnostima - ukazuje na dublju segmentaciju unutar turističkog tržišta.
 

Potražnja za različitim vrstama iskustava u različitim trenucima ili u različite svrhe, za pružatelje privatnog smještaja znači da pristup "jednaka ponuda odgovara svima" postaje sve neučinkovitiji. Uspjeh će ovisiti o jasnom definiranju i zadovoljavanju specifičnih segmenata putnika

Neki će se smještajni objekt istaknuti nudeći jedinstvene, osamljene, wellness-orijentirane ili arhitektonski prepoznatljive boravke, privlačeći tako one koji traže jedinstveno iskustvo. Drugi mogu kapitalizirati na blizini popularnim događanjima ili atrakcijama, fokusirajući se na učinkovita "maksimalistička" iskustva ili pružajući obiteljski smještaj za turiste koji se vraćaju "poznatim mjestima". Strateški izazov leži u identificiranju primarnog segmenta kojem nekretnina najbolje može služiti, a zatim prilagođavanju ponude i marketinške poruke tom segmentu.
 

Više za manje?

Ekonomska neizvjesnost je značajan faktor koji potiče turiste da traže veću vrijednost za svoje putne budžete. To uključuje potragu za pristupačnim opcijama smještaja i paketima s privlačnim dodacima ponudi. 
 

S obzirom na to da će troškovi putovanja ostati iznad razina prije pandemije, mnogi turisti će se odlučiti za povoljnije destinacije. Kako bi upravljali budžetima, neki će birati kraća putovanja, regionalna putovanja ili cjenovno povoljniji boravak u kampovima

Već smo vidjeli porast popularnosti noćenja u kampovima u Hrvatskoj 2024. u odnosu na 2023. pri čemu je od ukupnog broja noćenja 22,9% ostvareno u kampovima.
 

Unatoč fokusu turista na ekonomsku računicu, predviđa se da će Europa zabilježiti veću prosječnu potrošnju po posjetu, čak i s porastom dolazaka, što potencijalno ukazuje na to da su putnici spremni potrošiti više po putovanju ako percipiraju veću vrijednost

Istraživanja dosljedno naglašavaju "vrijednost za novac" i "pristupačnost" kao ključne pokretače, pod utjecajem ekonomske neizvjesnosti i visokih putnih troškova. Ljudi i dalje aktivno putuju, ali pokazuju povećan oprez i strateško planiranje u načinu i mjestu raspodjele svojih budžeta. Stoga poduzetnici u turizmu i privatnom smještaju moraju jasno artikulirati i isporučiti svoju vrijednosnu ponudu. 

Za luksuzne ili visoko-kvalitetne ponude, to znači opravdavanje premium cijena istinski jedinstvenim iskustvima, iznimnom uslugom ili ekskluzivnim pogodnostima. Za smještaj srednje klase i povoljan smještaj, fokus bi trebao biti na transparentnom određivanju cijena i isticanju isplativih dodatnih pogodnosti ili dostupnih iskustava
 

Destinacije koje se percipiraju kao "skuplje", kao što je to trenutno Hrvatska, mogu se suočiti sa slabijim rezultatima što zahtijeva inovativne marketinške i cjenovne strategije kako bi se naglasila jedinstvena vrijednost ili privukli specifični segmenti spremni platiti više

Sufinanciranje luksuznih hotela državnim novcem ne može biti održivo niti znači promociju jedinstvenih vrijednosti koje su turisti spremni platiti. Privatni smještaj u Hrvatskoj je, na neki način, oduvijek prepušten sam sebi pa ni politika aktualnih nadležnika nije u tome značajno drugačija. Međutim, u ovom trenutku nužna je sinergija koja bi "izvukla" sezonu, u vremenima kada se Hrvatska doživljava skupom destinacijom pa turisti radije biraju druga, povoljnija mediteranska odredišta.

Optimiziranje cjenovnih strategija i naglašavanje pogodnosti ili iskustava koja povećavaju percipiranu vrijednost bez nerazmjernog povećanja operativnih troškova nisu samo zadaća pojedinaca, već nužna komunikacijska strategija krovne turističke zajednice koja obuhvaća sve dionike u turizmu - od lokalnih proizvođača i privatnog smještaja do luksuznih hotela.


Globalna napetost ne zaustavlja putovanja

Unatoč pozadini rastućih geopolitičkih i trgovinskih napetosti, ukupna potražnja za putovanjima pokazala je izvanrednu otpornost. Međutim, ovi ekonomski i geopolitički izazovi i dalje predstavljaju značajne rizike za održivu izvedbu turističkog sektora i povjerenje putnika. Neizvjesnost koja proizlazi iz trgovinskih tarifa i širih geopolitičkih rizika je rastuća briga među turističkim stručnjacima.

"Turizam događaja uživo" i velike manifestacije mogu biti snažan pokretač potražnje. Vlasnici privatnog smještaja i turistički operateri smješteni u ili blizu takvih centara događanja trebali bi proaktivno pratiti kalendare događanja i implementirati sofisticirane strategije dinamičkog određivanja cijena kako bi kapitalizirali na ovim predvidljivim porastima potražnje.

Nadalje, trend "putovanja u zadnji čas" mogao bi biti pojačan potražnjom potaknutom događajima, što zahtijeva fleksibilne politike otkazivanja i rezervacija.


Nema više "lakog" načina zarade

Usporavanje rasta ponude i stabilizacija stopa popunjenosti na razine prije pandemije sugeriraju da tržište dostiže novu ravnotežu nakon postpandemijskog procvata. Ključno je zapažanje da su "domaćini fokusirani na profit otporniji", što je u izravnoj suprotnosti s ranijom percepcijom kratkoročnog najma kao "lakog načina zarade, bez obzira na tržišne uvjete".
 

Ovaj pomak od pasivnog prihoda do aktivnog poslovnog upravljanja ključni je temeljni trend u segmentu privatnog smještaja. To ukazuje na temeljnu transformaciju sektora kratkoročnog najma iz početnog, često neformalnog, "divljeg zapada" tržišta u profesionaliziraniju i etabliraniju industriju. Uspjeh više neće biti zajamčen jednostavnim oglašavanjem nekretnine; umjesto toga, sve će više ovisiti o strateškom upravljanju, operativnoj učinkovitosti i proaktivnom pristupu dinamici tržišta

Domaćini trebaju usvojiti poslovni način razmišljanja, fokusirajući se na optimizaciju, iskustvo gostiju i diferencijaciju kako bi se učinkovito natjecali i održali profitabilnost u aktualnom poslovnom okruženju. To također podrazumijeva da bi se pojedini, povremeni domaćini mogli teže natjecati s profesionalnim upraviteljima nekretnina ili većim operaterima.

Budući da tržište kratkoročnog najma postaje "sve konkurentnije", jednostavno pružanje osnovnog mjesta za spavanje više nije dovoljno. Podaci dosljedno naglašavaju snažnu i rastuću potražnju za "jedinstvenim", "personaliziranim", "autentičnim" i "iskustveno orijentiranim" boravcima. To uključuje specifične pogodnosti poput wellness sadržaja, namjenskih radnih prostora, jedinstvenih arhitektonskih rješenja i velikih vanjskih površina. Vlasnici privatnog smještaja moraju prepoznati da diferencijacija više nije luksuz, već strateška nužnost. 

Ona bi mogla zahtijevati prilagodbu poslovnih modela, među pojedinim domaćinima i razmatranje prelaska na dugoročni najam ili aktivnim angažmanom u promociji rezervacija izvan glavne turističke sezone. I dalje postoji značajna prilika za razvoj turističkih usluga manje poznatim destinacijama, dok bi privatnim smještajem napučeni popularni gradovi, poput Splita ili Dubrovnika, mogli zabilježiti nižu prosječnu popunjenost. Manje poznata područja često aktivno nastoje privući turiste na održiviji način, čime pridonose uravnoteženijem regionalnom razvoju i potencijalno nude manje regulatornog trenja i veći potencijal rasta za pronicljive domaćine.

Iz svega navedenog može se zaključiti da će uspjeh pojedinca u turizmu i privatnom smještaju budućnosti ovisiti o sposobnosti prilagodbe, inovativnosti i predanosti održivim praksama, uz učinkovitu komunikaciju i promociju svojih vrijednosti na nestalnom i izbirljivom tržištu turističkog smještaja. 

Spremi

Obiteljski smještaj u doba pandemije: Mogu li nam pomoći dosad uvedene mjere?

Hoće li 2022. godina biti godina velikog oporavka globalnog turizma?

EU prijedlog: Digitalni zeleni certifikat kao COVID putovnica za koju nije nužno biti cijepljen

Bambusov parket: Koje su prednosti i nedostaci parketa od bambusa?

Koliko iznosi prosječna cijena najma kuće za odmor i o čemu sve ovisi cijena?

​Vrste kamina na struju: Kako ugraditi električni kamin u svoj dom?

​Hrvatska među 10 zemalja potpisnica deklaracije za pomoć turizmu u EU

Idemo na selo: 37 edukacija za vlasnike OPG-ova koji pružaju ugostiteljske i turističke usluge

Slažeš se...ili ne? - uključi se u raspravu
Pročitajte još:

Soda bikarbona - čaroban prah za čišćenje tijela i domaćinstva

Popularno: