Aktualno
3.6K

Koliko je zaista Hrvatska skupa turistima?

Nedvojbeno je da je Hrvatska postala skuplja od uvođenja eura. Koliko i gdje nas to može odvesti?

Rasprave o cijenama kuglice sladoleda i obroka u restoranima oduvijek su omiljena ljetna teme medija i društvenih mreža. Da je tomu tako, pokazuje i tekst, kojeg smo na ovim stranicama objavili sada već daleke 2018., pod nazivom Postaje li Hrvatska preskupa destinacija stranim turistima?. Spekulacije su uvijek jednake - jesmo li preskupi i što nudimo za cijene svojih usluga u turizmu?

Turizam u raljama inflacije, egida je priloga Dnevnika Nove TV od 8. lipnja, koji unatoč klikabilnom naslovu, donosi prilično povoljne ocjene turista koji trenutno borave u Hrvatskoj i zadovoljni su omjerom cijena i kvalitete usluga.


Zar nismo željeli turiste koji nas cijene?

"U prosjeku trošimo 5 funti više po obroku nego 2019. godine. Razlozi zbog kojih se stalno vraćamo u Hrvatsku su ti što ovdje nalazimo sve što želimo i volimo: sigurnost, ljubaznost, čistoću, prijateljsku atmosferu prema naturistima, pristupačan i raznolik smještaj bez potrebe za hotelima (u kojima ionako ne volimo boraviti), a sviđaju nam se i arhitektura, hrana, barovi te kozmopolitska atmosfera koju stvaraju turisti iz raznih zemalja, bez da ijedna nacija posebno dominira. Iskreno, nijedna druga destinacija u Europi ne ispunjava baš sve naše želje kao Hrvatska - i ako to znači da ćemo potrošiti malo više, neka bude tako", komentar je turistkinje iz Engleske, objavljen u rujnu prošle godine u raspravi "Koliko je Hrvatska skupa?" na Tripadvisoru.

S komentarom su se složili mnogi. Naravno, uvijek će biti i onih koji će grintati. Jedan od njih je i premijer Andrej Plenković, koji je, u gore spomenutom prilogu Nove TV, uputio apel poduzetnicima u turizmu da budu "mudri i pametni u formiranju cijena jer na taj način privlače goste". Poručio je još da sunca i mora ima i drugdje, očito sugerirajući da ne nudimo ništa više od toga za prevelike novce. Je li naš premijer svjestan kolika su fiskalna i parafiskalna davanja koja opterećuju naše poduzetnike? Kratka sezona, sve skuplja radna snaga, ogroman birokratski aparat koji maksimalno otežava poslovanje i kojeg hrani svaki pružatelj ugostiteljskih i drugih usluga u turizmu, teško da ostavljaju puno prostora za "mudrost i pamet u formiranju cijena".

Srećom, tu su turisti koji smatraju da nudimo više od sunca i mora pa i razumne cijene s obzirom na kvalitetu usluga. Nismo li oduvijek težili gostima koji su spremni platiti više, umjesto onih koje privlači masovna jeftina ponuda?


Cijene su subjektivne

Numbeo je jedna od popularnijih i posjećenijih internetskih stranica, na kojoj se mogu pronaći relevantne informacije s cijenama koje opisuju troškove boravka i života u pojedinim europskim zemljama. Podaci se ažuriraju svakodnevno. Prema posljednje unesenim cijenama obroka za dvoje u tri slijeda, Split se nalazi na 68. mjestu po skupoći (ili jeftinoći, ovisno kako tko gleda), u usporedbi sa 168 drugih gradova na tlu Europe. Skuplji od Splita su mnogi talijanski gradovi, ali ne i gradovi poput portugalskog Lisabona, španjolske Valencije ili grčke Atene. No, osim Zagreba i Splita, na toj listi drugih hrvatskih odredišta nema.

Što se troškova života tiče, koji uključuju nabavku namirnica, obroke u restoranima, transport i režije, Hrvatska je trenutno na 52. mjestu na listi od 139 zemalja. Skuplje od nas su još uvijek konkurentske Francuska, Italija, Cipar, Malta, Grčka, Španjolska, pa i susjedna Slovenija.

Budget Your Trip je još jedan online kalkulator koji računa prosječnu cijenu troškova boravka u određenim zemljama. Primjerice, prosječna dnevna potrošnja turista u Albaniji je procijenjena na 90 eura, dok u Hrvatskoj ona iznosi 115 eura. U Grčkoj, tvrdi ovaj kalkulator, potrošili bismo čak 216 eura dnevno, u Španjolskoj 190, u Italiji 199, a u Crnoj Gori 128 eura.

Cijena je, dakle, subjektivan pojam. Što znači "mudro i pametno formiranje cijena", teška je procjena. Činjenica je, također, da su plaće hrvatskih građana značajno niže od europskog prosjeka. Većina nama konkurentskih zemalja nudi višu prosječno neto plaću, izdašniji smo u odnosu na Grke, Albance, Crnogorce, a nešto niža prosječna plaća je i u Portugalu.

Za hrvatski turizam to može značiti da će biti sve manje domaćih turista, koji će ove sezone teško sebi priuštiti "more", kao i da uvesti možemo samo manje plaćenu radnu snagu, što može značiti, ali ne nužno, pad kvalitete usluge. A možda uopće nije na nama da razmišljamo o tome što je "mudro i pametno"? Ne bi li o tome trebali misliti oni koji kroje poslovno okruženje i određuju namete? Pa pozivaju nas na mudrost i pamet, suočeni s posljedicama svojih političkih odluka koje su nas dovele do rasta cijena uz pad interesa turista za naše krajeve?
Spremi

Naplata usluge karticama može povećati broj rezervacija privatnog smještaja

Zašto koristiti Instagram za oglašavanje smještaja?

Turistička članarina još 5 % manja?

Klimatske promjene ubijaju turizam

Je li privatni smještaj dobar, loš ili zao?

150 bespovratnih eura za financiranje marketinških aktivnosti privatnih iznajmljivača grada Rovinja

Hrvatski turizam u 2025.: Dubrovnik i obala osvajaju svjetska priznanja

Šparoge - tajni sastojak recepta za dobro gostoprimstvo

Slažeš se...ili ne? - uključi se u raspravu
Pročitajte još:

Tržište turističkih nekretnina bilježi stalan rast

Zaobilaze li coolcation putovanja mediteranske zemlje?

Popularno: