Šanse za povrat novca postoje u slučaju brze reakcije. Kako i kome prijaviti prijevaru?
Jako puno puta smo na ovim stranicama pisali o prijevarama i sve domišljatijim načinima kojima se služe prevaranti za izvlačenje novca. Posebnost našeg posla je što su naši osobni podaci, poput imena, adresa, kontakta, fotografija naših nekretnina, javno dostupni zbog prirode posla, a ta pristupačnost pogoduje prevarantima koji se lako predstavljaju kao iznajmljivači i tako na prijevaru izvlače novac od turista koji uplaćuju akontacije za boravak u lažnim smještajnim objektima.
Mjere opreza koje inače poduzimamo prilikom internetskih novčanih transakcija ponekad jednostavno nisu dovoljne. Svatko može upasti u klopku i uplatiti novac za nepostojeću uslugu na račun prevaranta
Što kad nam se tako nešto dogodi? Hitna prijava najbližoj policijskoj postaji je dobar potez, ali još je hitnija akcija kojom bismo možda mogli vratiti čitav iznos ili barem dio novca uplaćenog na račun prevaranta.
1. Odmah ćemo kontaktirati svoju banku ili pružatelja usluge plaćanja
Kartično plaćanje (Visa, Mastercard, i dr.) nudi nam šansu za tzv. chargeback, u prijevodu - povrat novca. To je jedno od međunarodnih pravila kartičnih mreža s ciljem zadržavanja povjerenja korisnika i zaštite od nepoštene prakse. Postupak ćemo pokrenuti u banci koja nam je izdala karticu - dobro bi bilo terećenu karticu i odmah opozvati. Šansa za povrat novca je velika ako dovoljno brzo zatražimo chargeback.
Ako smo novac uplatili putem PayPala, na stranicama ovog poslužitelja možemo otvoriti tzv. dispute, u doslovnom prijevodu - spor - kojim ćemo zatražiti povrat novca. Šansa za povrat novca je umjerena ako spor otvorimo odmah.
Ako smo platili bankovnom transakcijom, odmah ćemo obavijestiti banku jer postoji mogućnost da novac još nije podignut, pa se sredstva mogu vratiti nazad. Šansa za povrat novca ovisi o tome je li novac podignut.
1. Prijava banci ili pružatelju usluge plaćanjaUočimo li prijevaru, odmah ćemo prekinuti svaku daljnju komunikaciju s prevarantom. Nećemo prijetiti prijavom, već ćemo odmah aktivirati prijavu
2. Prijava prijevare Ministarstvu unutarnjih poslova (MUP)
Najbliža policijska postaja je najsigurniji način prijave prijevare.
3. Prijava CERT-u (Nacionalni centar za kibernetičku sigurnost)
Nacionalni CERT nudi mogućnost prijave i pomoći kod online prijevara.
Da bismo prijavili prijavu, poželjno je prikupiti sve podatke do kojih možemo doći, a koji se odnose na interakciju s prevarantom.
Dokazni materijal:
Poduzmete li sve ove korake, šanse za povrat novca su veće. Nažalost, jamstva nema. Novac izgubljen na prijevaru boli. Neće nas utješiti niti statistika koja pokazuje sve veću učestalost cyber kriminala koji danas u Europi zauzima 40% svih kriminalnih aktivnosti. U 2024. europski su građani izgubili na prijevaru čak 33,2 milijarde dolara. Najviše je prevarenih u Velikoj Britaniji i Francuskoj. Globalna prevarantska mreža je najjača u SAD-u, gdje svaki treći građanin podlegne u 12 mjeseci nekom obliku prijevare.
Zaštitit ćemo se od prijevare pojačanim mjerama opreza - nećemo uplaćivati novac na sumnjive inozemne račune, dobro ćemo provjeriti adrese s kojih stižu poruke. Koristit ćemo besplatne online alate, poput Trustpilot-a ili ScamAdviser-a za provjeru tvrtki od kojih naručujemo različite proizvode.
Šanse za povrat novca u slučaju prijevare nisu velike, ali šanse za zaštitu jesu i u našim su rukama. Prije svake, pa i najmanje uplate, dobro razmislite.
Turistički rezultati s početka godine: Lagani, ali znakoviti rast