Aktualno
6.6K

Šibenik razvija regenerativni turizam koji oživljava javni prostor i uključuje lokalnu zajednicu

Regenerativni turizam je obrana od destruktivnih učinaka masovnog turizma i temelj nove Strategije razvoja turizma grada Šibenika do 2030. koju je, u četvrtak 29. travnja, predstavila autorica i znanstvenica dr. sc. Irena Ateljević

Turizam je oduvijek bio unosna ekonomska grana - stroj za pravljenje novca na temelju resursa u destinaciji, kao što su priroda, povijest, kultura i gastronomija. Da ljudi ni pod koju cijenu ne odustaju od turističkih putovanja, osvjedočili smo se u jeku pandemije kada ni stroge restrikcije nisu uspjele zaustaviti val turista koji se slijeva na naše obale svake godine.

Ta želja za putovanjem i istraživanjem drugih destinacija udružena sa sve povoljnijim cijenama putovanja i višem životnom standardu građana čitavog svijeta rezultirala je nemarnim odnosom prema turizmu i pojavom masovnog turizma u mnogim popularnim odredištima. 
 

Bitka protiv masovnog turizma

Pokazalo se kako turizam bez strategije može imati poguban utjecaj na okoliš i lokalnu zajednicu. Sjetimo se zaljeva Maya u kojem je snimljen popularni film Žal s Leonardom di Capriom, a koji je naklon najezde turist,a privučenih atraktivnim kadrovima iz spomenutog filma, morao biti zatvoren za posjetitelje kako bi se oporavio ekosustav u zaljevu. Ili. mnogo bliže nam, Venecije, grada iz kojeg je lokalno stanovništvo mahom iselilo, a ostao je muzej na otvorenom i turistički djelatnici koji servisiraju brojne turiste.

Kvaliteta života u popularnim turističkim odredištima rapidno opada s brojem dolazaka, a poslije sezone ostaju samo hrpe otpadaka i uništene vrijednosti koje turiste u prvom redu i privlače. Naravno, ostaju i puni džepovi, ali što će se dogoditi kada se unište sve prirodne blagodati, odsele lokalci sa svojom kulturom, nestane prepoznatljiva gastronomija i oštete ostaci povijesti?
 

Turizma kao prijetnje smo sve svjesniji. Godinama se promovira održivi turizam kao suprotnost ovom masovnom i pronalaze načini da turizam pomogne u zaštiti vrijednosti destinacije, umjesto da ih uništi

Regenerativni turizam je korak dalje od onog održivog. Cilj regenerativnog turizma nije samo ne ostaviti otisak u destinaciji, već je on inicijativa koja potiče posjetitelje da destinaciju ostave u boljem stanju od onog u kojem su je našli.
 

Regenerativni turizam revitalizira i regenerira lokalnu zajednicu destinacije


Šibenik - pionir regenerativnog turizma u Hrvatskoj


U četvrtak 28. travnja 2022. u Šibeniku predstavljena je Strategija grada Šibenika: Ususret regenerativnom turizmu 2030. koju za Turističku zajednicu grada Šibenika izrađuju dr. sc. Irena Ateljević, Tina Ateljević i Marthe Nordhal.

Inače, Irena Ateljević je znanstvenica s adresom u Šibensko-kninskoj županiji i nizom godina provedenih u istraživačkom i predavačkom radu na sveučilištima u Novom Zelandu i Nizozemskoj. Od 2008. je stručna savjetnica Svjetske turističke organizacije (UNWTO) u radnoj grupi “Osnaživanje žena u turizmu”, a njena biografija uključuje dugačak niz znanstvenih i istraživačkih angažmana na polju održivog i transformativnog turizma. Viša je znanstvena suradnica Instituta za turizam od 2011. u Zagrebu

Predstavljanje Strategije razvoja turizma Šibenik

Predstavljanje Stategije razvoja turizma u Šibeniku - Šibenik


Otkud započinje izrada strategije regenerativnog turizma? Naravno, od lokalaca, odnosno stanovništva, u ovom slučaju, Šibenika. Ateljević je zamolila svoje sugrađane, ali i turiste, da opišu grad zamišljajući ga kao osobu. Maštoviti odgovori o osobinama koje krase Šibenik poslužili su kao temelj Strategije, za koju Ateljević kaže, da joj je osnovni cilj identificirati se s gradom i biti "živi organizam, umjesto hladnog dokumenta koji počiva u nečijoj ladici".
 

Za regenerativni turizam nikada nije kasno

Nikada nije kasno za zaokret u planiranju turizma što nam potvrđuje i slučaj gore navedenog Maya zaljeva koji je nakon tri godine zabrane posjeta turistima, opet otvorio svoja vrata. Ateljević ipak ističe da Šibenik ima sreću što nije prethodno komercijaliziran u turističkom smislu, već je ostao neiskvaren.

U međuvremenu je Šibenik postao prepoznatljiv po svojim tvrđavama koje su ujedno i ljetne pozornice, a cilj Irenine Strategije je život s tvrđava prenijeti na gradske ulice. Prenijeti, ali tako da lokalno stanovništvo sudjeluje u tim aktivnostima i da bude nositelj novih regenerativnih turističkih proizvoda.

Iz Strategije razvoja turizma Šibenik

Iz predstavljene Strategije - Šibenik city strategy: Towards regenerative tourism 2030


 

Oživljavanje gradske jezgre kroz galerije na otvorenom i uređenje javnih česmi kao izvora pitke vode čiji se sadržaj može konzumirati isključivo iz boca i čaša od recikliranog materijala, tek su djelić Strategije iz koje tek treba izaći akcijski plan koji će je provesti u djelo

Šibenik se može pohvaliti i Adventurom, prvim plastic free adventom što je, pokazalo se sada, bio tek uvod u dugoročno planiranje i dizajniranje turističke ponude na temeljima održivosti i u suprotnosti sa stihijskim razvojem mas turizma.

Kao društvo, postajemo sve svjesniji da se trebamo brinuti za planet pa o svojim otiscima u prirodi i zajednici razmišljamo čak i kad smo na odmoru. Tu svijest treba poticati i na njoj graditi. I mi, domaćini, možemo angažirati svoje goste da sudjeluju u regeneraciji kroz postupno podizanje kvalitete usluge u smjeru zelenog smještaja, kroz promociju lokalnih proizvođača, ugostitelja s ponudom domaće hrane, sudjelovanje u akcijama čišćenja i očuvanja naše prirode i kulture.

Spremi

Kreće energetska obnova obiteljskih kuća - maksimalna potpora 62.120 eura

Zima u Hrvatskoj: Za jaču otpornost moramo prvo izliječiti nepovjerenje, a ostale bolesti će se povući same

Italija, Francuska i Španjolska prednjače po džeparenju turista

Iskustva s gostima - šaljiva strana iznajmljivanja privatnog smještaja

Iška kraljica: Preko snijega do opreme za preostalih osam učenika osnovne škole u Velom Ižu

Kako izbjeći negativne recenzije gostiju?

Fleksibilne cijene smještaja ne znače spuštanje vrijednosti naših usluga

Na ovogodišnji Zagreb Tourfilm festival prijavljeno čak 807 filmova iz 91 zemlje

Slažeš se...ili ne? - uključi se u raspravu
Pročitajte još:

Turska - od presađivanja kose do liječenja raka u najpopularnijoj destinaciji za medicinski turizam u Europi

Iznajmljivači obiteljskog smještaja svoje objekte uglavnom čiste sami, servis za čišćenje ili čistač(ic)e plaća samo 9% anketiranih

Popularno: