Ideje i trendovi
13.4K

Ribolovni turizam - vrhunski turistički proizvod za ljubitelje brodova, obala i riba(ra)

Što točno znači ribolovni turizam? Koji su propisi kojima je regulirana turistička ribolovna aktivnost? Kako privatni iznajmljivači iz mogu uklopiti ribolovni turizam u svoju ponudu i promociju?

“Kad naÅ¡ brod plovi, plovi i rubu lovi, na jarbolima stojimo mi…”, vesela je pjesma Novih Fosila iz dalekih 70-ih godina proÅ¡log stoljeća. Da se uz ribolov može vezati neopisiv osjećaj sreće, kao Å¡to to i ova pjesma reče, znaju svi rekreativni ribolovci i turisti iz čitavog svijeta koji podržavaju ribolovni turizam.

Značaj ribolovnog turizma u domaćoj turističkoj ponudi i ekonomiji još uvijek nije veliki, ali ima potencijal, posebno zbog poticanja i razvoja tzv. plave ekonomije. Pojam je to koji opisuje različite gospodarske aktivnosti iskorištavanja mora uz očuvanje biološke raznolikosti.

Prednosti bavljenja ribolovnim turizmom

Zašto bi se ribari bavili turizmom?


Ribolovni turizam, kao selektivni oblik turizma, razvio se iz rekreacijskog ribolova. Prema podacima Food and Agricultural Organisation of United Nations (FAO) iz 2018., rekreacijskim ribolovom se bavi 6,7% ljudstva na planeti. 
 

Ribolov postaje rekreacijski onda kada lov ribe nije dio posla ili izvor prihoda, već služi za osobne potrebe ili se provodi isključivo iz zabave

Isti izvor nas obavještava da 9 milijuna Europljana (1,6%) obožava morski rekreacijski ribolov na što potroši oko 6 milijardi eura godišnje pri čemu provedu 77 milijuna dana u godini loveći ribu na različitim mjestima i na različite načine. Mnogi od njih, zapravo, nisu isključivo zainteresirani za ulov ribe, već uživaju u vizualnim i rekreacijskim iskustvima koje takva vrsta aktivnosti pruža.
 

Povijest ribolovnog turizma u Hrvatskoj

Razvoj ribolovnog turizma možemo povezati s razvojem rekreacijskog ribolova, ali i s razvojem turizma uopće. Naime, prvi turisti na svijetu su bili svećenici ili bogato plemstvo koje je razonodu tražilo u proučavanju i zapisivanju običaja i pojava na svojim putovanjima.

A mi ne moramo proučavati povijest turizma čitavog svijeta da bismo shvatili kako se ribolovni turizam kod nas proteže kroz stoljeća. Dovoljno je uzeti u ruke â€œPut po Dalmaciji” Alberta Fortisa iz 1774. ili njegovu â€œRaspravu lovu riba u Dalmaciji” iz iste godine pa da shvatimo kako je vrli talijanski svećenik i prirodoslovac možda jedan od prvih ribolovnih turista na ovim prostorima. 

Fortisa ćemo najbolje opisati njegovim riječima:

Vaš prijatelj što skuplja oblutke
i trave i kamenčiće s puta,
ne pušta na miru živjet’ kukce
uhodeći k tome i ribe i ptice.


Fortisov putopis po Dalmaciji vrijedan je izvor podataka o načinu života i prirodnim odlikama Dalmacije u ono doba pa saznajemo iz tih zapisa i o ribolovu i ribljem fondu Dalmacije i Jadrana. Je li Fortis ikada sam “zabacio tunju” ili je podatke prikupljao iz razgovora s ondaÅ¡njim ribarima, nismo sasvim sigurni, ali ribolovni turizam je upravo to - uhoÄ‘enje riba (i ribara), kao Å¡to to Fortis sam za sebe priznaje.

 


Što je točno ribolovni turizam, a što nije?

Mutne granice izmeÄ‘u ribolovnog turizma i ribolova pomogao nam je razlučiti Mosor Prvan, ekolog i biolog, izaslanik WWF-a pri Općoj komisiji za ribarstvo na Sredozemlju.

CF: Je li ribolovni turizam kada turist, uz važeću dozvolu, lovi ribu ili se ribolovnim turizmom može smatrati i samo izlet s ribarom, sudjelovanje možda u nekim poslovima na brodu i slične aktivnosti, bez posjedovanja dozvole i lova na ribe u sklopu takvog izleta?

Prvan: Rekreativni lov ribe od strane bilo koga, domaćeg ili turista nije ribolovni turizam. Ribolovni turizam je izlazak na more s profesionalnim ribarom koji ima ovlaÅ¡tenje za djelatnost ribolovnog turizma. Turist zapravo ne sudjeluje u ribolovu, on je gost na brodu. SluÅ¡a, promatra, uči, fotografira, a na kraju sve to često zavrÅ¡i i kupanjem. :)

 

 

Ribolovni turist, a nikada nije ulovio ribu

Eto, I to je moguće. Održivi ribolovni turizam je prilika za pomoć malim ribarima, a taj koncept se zasniva na tome da ribolov ostaje namijenjen isključivo profesionalnim ribarima, ali im se dopuÅ¡ta proÅ¡irenje djelatnosti kroz diverzifikaciju aktivnosti. 

Ima turista koji samo žele vidjeti kako izgleda dan ribara, provozati se ribarskom barkom, jesti ribu ravno iz mreže, okupati se usput u nekoj od skrivenih uvala tirkizno čistog mora. Ribolovni turizam može nuditi sve te aktivnosti uz edukaciju o ribarenju i navigaciji.

Oni koji se ipak želi okuÅ¡ati u ribolovu različitim alatima, moraju imati dozvolu za sportski ili rekreacijski ribolov. Za one koji žele pružati usluge ribolovnog turizma vrijedi Pravilnik o ovlaÅ¡tenju za obavljanje ribolovnog turizma (NN 59/2011) u kojem stoji da se turisti mogu okuÅ¡ati u ribolovu i na temelju grupne dozvole koja se izdaje ovlaÅ¡teniku, pružatelju ribolovne turističke usluge. 
 

Čemu održivi ribolovni turizam?

Održivi ribolovni turizam kao koncept ima svrhu smanjenja inteziteta ribolova kao doprinos održivom upravljanju ribolovnim fondom i sprječavanju prekomjernog izlova ribe, ali i kroz promicanje kulturne baÅ¡tine tradicionalnog ribolova. Kroz aktivnosti održivog ribolovnog turizma se poboljÅ¡ava ekonomski aspekt bavljenja tradicionalnim i malim ribarstvom.

Održivi ribolovni turizam je podvrsta je ekoloÅ¡kog turizma i zato se potiče u mnogim zemljama na svijetu. World Wildlife Fond (WWF) možda najustrajnije podržava male ribare u proÅ¡irenju svojih djelatnosti na Sredozemlju pa tako i u Hrvatskoj. Zato ćemo u ovu priču joÅ¡ jednom uključiti Mosora Prvana iz WWF Adria koji zna kakva je "situacija na terenu".

 

 

Odgovor na pitanje "kako smanjiti ribolovni napor, a ne smanjiti prihode ribara?"


CF: Kako kroz aktivnosti WWF-a potičete ribare na proširenje djelatnosti u smjeru turizma?

Prvan: Misija WWF-a je naći balans u suživotu čovjeka i prirode. Tako da kad govorimo o zaÅ¡titi prirodnih resursa i ekosustava, mi pokuÅ¡avamo naći ekvilibrijum izmeÄ‘u koriÅ¡tenja i očuvanja, odnosno gledamo kako da očuvamo prirodu, ali isto tako i doprinesemo opstanku lokalne zajednice koji od tih resursa žive.

U ribarstvu naÅ¡e "pitanje od milijun dolara" glasi kako smanjiti ribolovni napor, a ne smanjiti prihode ribara. Kako da oni manje love, a viÅ¡e zarade. Tu se ribolovni turizam pojavljuje kao win-win situacija. Umjesto da ribar baci 3 kilometra mreža, on za turiste radi demonstraciju ribolova s par stotina metara mreže, educira ih o tom zanatu, lokalnoj kulturi i baÅ¡tini i na kraju im zapravo pruža jedno sjajno i zabavno iskustvo za koje je dobro plaćen s njihove strane. Kad radi ribolovni turizam, ribar ne ovisi o ulovu za zaradu, zarada je već s njim na brodu u obliku turista. Ili kako kaže jedan naÅ¡ ribar, ja viÅ¡e ne lovim ribu nego turiste. :)

S naÅ¡e strane, mi ribarima pomažemo ostvariti tehničke uvjete za provedbu ribolovnog turizma (od prilagodbe brodice do ishoÄ‘enja dozvola), ali najbitnije je da im nastojimo, kroz suradnju s putničkim agencijama, osigurati goste. U skorijoj budućnosti ćemo pokrenuti nacionalnu platformu za ribolovni turizam čija će glavna uloga biti proÅ¡iriti te naÅ¡e aktivnosti na nacionalnom nivou. Da se razumijemo, ovo je za ribare u potpunosti besplatno, to financiramo iz vlastitih sredstava.
 

CF: Imate li informaciju koliko je kod nas popularna ta djelatnost, odnosno koliko je ribara koji pružaju turističke usluge?

Prvan: Koliko znamo nije joÅ¡ uzela maha, ali svake godine raste broj ribara koji se uključuju. Mi smo do sada podržali svega 5 ribara. U startu je njihova reakcija bila "nema Å¡anse da idem u to, pa koja budala bi doÅ¡la meni na brod gledat kako se mučim i joÅ¡ i to platila".:) Ispostavilo se da je to vrhunski turistički proizvod. :)

 

WWF je objavio principe održivog ribolovnog turizma:

1. Smanjenje izlova - najvažniji princip zato što je već gotovo 60% ribara na svijetu iscrpilo svoje riblje resurse.

2. Promocija kulturnog i društvenog nasljeđa - edukacija o važnosti očuvanja bioraznolikosti.

3. Bolja zarada - prema izvještaju WWF-a iz srpnja 2021., gotovo polovica ribara na području EU zaradi manje od prosječne nacionalne plaće. Diverzifikacija djelatnosti u svrhu neovisnosti o jednoj uskoj vrsti djelatnosti donijela bi im šanse za bolji ekonomski status.


WWF održivi ribolovni turizam

Iz WWF publikacije o principima održivog ribolovnog turizma 


Kakve veze ima obiteljski smjeÅ¡taj s ribolovnim turizmom?

Ako domaćin nije vlasnik plovila i nema ovlaštenje za provođenje djelatnosti ribolovnog turizma, ne znači da svojim gostima ne može ponuditi ovu atraktivnu aktivnost.

Horizontalno povezivanje u destinaciji je ključ razvoja održivog turizma, a povezivanje s lokalnim ribarima koji nude ovakav turistički proizvod je od koristi i ribaru i iznajmljivaču.
 

Već samom promocijom ribolovnog turizma i informiranjem gosta o takvoj prilici u destinaciji, činimo mnogo

Korak dalje je umrežavanje s ribarima i vrsta posredništva u kojem bi mogli svojim gostima osigurati neke pogodnosti za rezerviranje ribolovnih tura, čime dobijemo zadovoljnog gosta koji će teško zaboraviti odmor pod našim krovom.

Osim izravne koristi svim akterima u takvom dogovoru, tu je i ona kratkoročno neopipljiva opća dobit. Naime, Istraživački centar EU je joÅ¡ 2018. objavio analize prema kojima se viÅ¡e od 90% ribljeg fonda prekomjerno iskoriÅ¡tava. ÄŒak 34% riblje populacije na Mediteranu je nestalo, a s njima i 41% morskih sisavaca. 

Promocijom održivog ribolovnog turizma možemo pomoći da budućim generacijama ostavimo Mediteran kakav je nekad bio. Ali i naše rijeke i jezera…
 

Dozvola za promociju ribolovnog turizma 

Ribolovni turisti, dakle, ne trebaju dozvolu za ribolov. Njihova je aktivnost, barem Å¡to se ribarenja tiče isključivo, promatračka. To je, ponajprije, zbog njihove sigurnosti. Oni koji žele loviti ribu, moraju ishoditi dozvolu. Mnogo je i takvih turista koji mogu birati izmeÄ‘u aktivnog ribolova s profesionalnim ribarima i tzv. "big game" ribolova gdje se love trofejni primjerci tune. 

Ne treba posebno isticati da je razvedenost naše obale i relativna očuvanost čistoće Jadrana mamac za riboljupce iz Europe i svijeta. Preko 1000 otoka, raznolikost morske flore i faune, bogatstva su i vrijednosti na kojima možemo graditi turističke priče, samo dok ne zađemo u kaos masovnog turizma i dok je prioritet čuvanje tih vrijednosti i bogatstva. Održivi ribolovni turizam je upravo takav turistički proizvod.

Ni nama, malim iznajmljivačima, dozvola za promociju ribolovnog turizma ne treba. Promovirajući ribolovni turizam i spajajući svoje goste s lokalnim ribarima, promoviramo čuvanje naÅ¡e prirodne i kulturne baÅ¡tine i pomažemo malim ribarima opstanak u ovim izazovnim vremenima. I sve to uz zadovoljstvo naÅ¡eg gosta!


U nastavku pogledajte kratku video priču o ribolovnom turizmu na Lastovu:



WWF Sredozemlje: Ribolovni turizam u Hrvatskoj - Helena i Ivica s Lastova
 

Maritimo fishing - Dubrovnik
Spremi

Kaktus u apartmanu: Gdje posaditi kaktus i donosi li zaista negativnu energiju?

Solarne elektrane za kućanstva: Pozivi za sufinanciranje u tijeku i u najavi

Floyd Room - priča o brendiranju obiteljskog smještaja

Od Therese May do Edwarda Nortona - Globalni sumit Svjetskog turističkog vijeća u Rijadu s više od 3000 sudionika

Naslovna fotografija - par trikova za atraktivniju naslovnicu smještaja koja privlači klikove i rezervacije

Kutija prve pomoći i kućna apoteka: 6 stvari koje moramo imati kako bismo za svakog gosta mogli pronaći lijeka

Službeni cjenik za apartman, sobu ili kuću za odmor - kako mora izgledati u 2025.?

Koliko trebaju iznositi brzine interneta u apartmanu i zašto?

Slažeš se...ili ne? - uključi se u raspravu
Pročitajte još:

Hiking oko Šibenika: Ples po rubu kanjona Čikole pješačkom stazom sigurnom za sve uzraste

Beskontaktna tehnologija u privatnom smještaju - saveznik u privlačenju gostiju

Popularno: