Ideje i trendovi
4.6K

Kako izmjeriti efikasnost u poslovanju: 7 ključnih pokazatelja uspješnosti (KPI) iznajmljivanja turističkog smještaja

Zašto bismo uopće mjerili uspješnost poslovanja kad možemo to onako od oka procijeniti? Koje mjere se mogu primijeniti u obiteljskom smještaju?

Ako ne mjerimo efikasnost u poslovanju, kako ćemo procijeniti koliko smo uspješni, jesmo li dostigli zadane ciljeve i postoji li prostor za napredak u poslovanju? Ključni pokazatelji uspješnosti (KPI) su mjerni alati koji nam mogu pomoći da unaprijedimo svoje poslovanje. 

Oni se najčešće označavaju čudnom kombinacijom slova, akronimima engleskih riječi, ali to nije razlog da ih se prepadnemo - u suštini se radi o vrlo jednostavnim izračunima koje vjerojatno već koristimo, na manje sustavan način.

U mikropoduzetništvu kojim se bavimo često se služimo intuicijom i odokativnim metodama mjerenja. Najveći nedostatak istih je da su pristrane, tek kada u svoje poslovanje uvrstimo kvalitetne mjerne instrumente, možemo objektivno sagledati svoja dostignuća, detektirati eventualne pogreške i spoznati realne mogućnosti unaprjeđenja svog poslovanja.


Ključni pokazatelji uspješnosti (KPI) u obiteljskom smještaju

1. ADR (Average Daily Rate)

ADR je prosječna dnevna cijena smještaja. Izračunavamo ju podjelom ukupnih prihoda s brojem ostvarenih noćenja. Veća prosječna cijena, naravno, znači uspješnije poslovanje.

 

2. OR (Occupancy Rate)

Stopa popunjenosti ili OR je brojka koju dobijemo ako podijelimo broj ostvarenih noćenja s ukupnim brojem raspoloživih smještajnih jedinica, odnosno dana kada je naš objekt otvoren gostima. Na dnevnoj razini, stopu popunjenosti možemo izračunati kroz primjer: Ako imamo 5 studio apartmana, 3 su puna, onda je stopa popunjenosti 3/5 = 0,6, odnosno popunjenost je 0,6 x 100 = 60%.

Viša stopa popunjenosti vrlo često znači niži ADR i obrnuto.
 

3. RevPAR (Revenue Per Available Rental)

RevPAR je pokazatelj efikasnosti poslovanja kroz odnos ukupnih prihoda i ukupnog broja raspoloživih soba. Može se računati i kao umnožak prosječne cijene noćenja i stope popunjenosti. 

Izračun 1: RevPAR = Prosječna dnevna cijena (ADR) x Stopa popunjenosti (OR)
Izračun 2: RevPAR = Ukupni prihodi / Broj raspoloživih smještajnih jedinica


RevPAR pokazuje kolika je vjerojatnost da napunimo kapacitete po određenoj cijeni. Što je ta brojka veća, veći su i naši prihodi.
 

4. CAC (Customer Acquisition Cost)

CAC je trošak privlačenja novih gostiju. U poslovanju bilo kakve vrste manje košta zadržavanje starih gostiju od privlačenja novih. Upravo CAC pokazuje koliko smo morali uložiti da bismo ostvarili vidljivost među novim gostima, nišama ili tržištima.

Kod obiteljskog smještaja, taj se trošak ogleda u troškovima oglašavanja na stranicama internetskih oglašivača smještaja ili kroz ulaganje u oglašavanje na društvenim mrežama. Ne bismo smjeli zaboraviti u te troškove uračunati i vlastito vrijeme provedeno u slaganju oglasa ili objava na social kanalima. 
 

Cilj je optimizirati troškove, a privući što više novih gostiju i povećati prihode i ROI

 

5. ROI (Return On Investment)

ROI ili povratak ulaganja je jedan od najpoznatijih KPI pojmova. Izračunavamo ga tako da od svog prihoda oduzmemo sve troškove i ulaganja, uključujući i trošak rada i oglašavanja. Konačan cilj je viši ROI, uz smanjenje troškova i veće prihode. 

 

6. Naknada vlasničke strukture

U osnovi su to željeni prihodi nas kao vlasnika smještajnog objekta. Što točno želimo od svog poslovanja? Primjerice, naknada vlasničke strukture može biti:

 

  • zajamčen mjesečni prihod - želimo stalna mjesečna primanja od iznajmljivanja;

 

  • fiksna stopa naknade - fiksne naknade za poslove koje obavljamo poput čišćenja ili vođenja rezervacija;

 

  • provizija - računamo na proviziju od svake ostvarene rezervacija.

 

7. Broj direktnih rezervacija

Praćenje izravnih rezervacija je važan pokazatelj jer njihov veći broj ukazuje na manje troškove provizija internetskim posrednicima kod oglašavanja smještaja (OTA). 

Prisutnost na različitim kanalima oglašavanja je i dalje važna, ali jačanje broja direktnih rezervacija je ključno za uspjeh u poslovanju. Primanje izravnih rezervacija može značiti dodatna početna ulaganja, poput izrade vlastite web stranice ili sklapanja partnerstva s nekim od oglašivača koji ne rade uz provizije, ali dugoročno se takav način poslovanja isplati. 

 

Jednom kada uputimo goste do kanala za izravne rezervacije, oni se više neće vraćati posrednicima, već će radije birati direktan kontakt koji znači i povoljniju cijenu noćenja

Analiza Global Vacation Rental Report 2022 pokazuje da se očekuje porast udjela direktnih rezervacija u ukupnima u 2023. jer taj trend stalno raste. U 2021. je iznosio 27%, a u protekloj godini 31%.

 

Udio direktnih rezervacija

 

Sada kada smo se upoznali s osnovnim metodama mjerenja uspješnosti poslovanja, vrijeme je uzmemo olovke i rokovnike u ruke pa stavimo na papir svoje parametre. Oni nam mogu pomoći odrediti cijene smještaja i strategiju oglašavanja. Analitičkim pristupom poslovanju možemo do većih prihoda. 

Spremi

Najčišća zemlja na svijetu je Švicarska, Hrvatska tek na 41. mjestu

Cjelogodišnji turizam: Je li naša šansa za razbijanje sezonalnosti već tu?

10 pitanja o planinama Hrvatske, njihovim posebnostima i ljepoti koja neprolazna je...

GAST PRO 2015. - Konferencija za male iznajmljivače

Utječu li cijene hrane na odabir destinacije?

Koliko nam je važna ocjena gosta?

​Nacionalni forum obiteljskog smještaja 29. do 30. ožujka u Splitu

Vishing, phishing, smishing - sezona je tu, a s njom stižu krađe identiteta i sve domišljatiji prevaranti

Slažeš se...ili ne? - uključi se u raspravu
Pročitajte još:

Koliko često treba mijenjati madrace u apartmanima?

12 pitanja koji vode do efikasnog oglašavanja apartmana

Popularno: