Kada bismo
savršeno opremanje apartmana, soba ili kuća za odmor morali opisati jednim, sasvim određenim stilom,
bauhaus bi sasvim sigurno bio naziv tog stila. Ne mislimo pri tome na poznatu trgovinu s alatima i opremom za dom i vrt, već na filozofiju i pokret koji je promijenio pogled na dizajn početkom prošlog stoljeća.
Zašto baš bauhaus?
Zato što je to stil jednostavnih elegantnih linija i savršene funkcionalnosti, koji promovira upotrebu suvremenih materijala. A to je upravo ono što želimo u smještajnim objektima - funkcionalnost, udobnost bez osobnih stvari i ukrasa, univerzalnost i upotreba osnovnih boja. Bauhaus nije samo to - mnogo je više od estetike i stila - to je pokret koji je zauvijek promijenio pogled na arhitekturu, umjetnost i dizajn.
Bauhaus je idealan za apartmane jer maksimalno iskorištava prostor, donosi funkcionalnost i prozračnost, dok istovremeno nudi bezvremensku i elegantnu estetiku
Povijest Bauhausa
Bauhaus je revolucionarna škola i umjetnička filozofija koju je davne 1919. u njemačkom Weimaru osnovao čuveni arhitekt Walter Gropius. Glavni cilj Bauhausa je bio spajanje umjetnosti, obrta i industrijske proizvodnje. Gropiusova vizija je bila stvoriti "novu zgradu budućnosti" koja bi objedinila sve umjetničke discipline.
Temeljna ideja pokreta je "forma slijedi funkciju" što znači da izgled predmeta mora biti određen njegovom svrhom i uporabom, a ne suvišnim ukrasima.
Zgrada Bauhausa u Dessauu, koju je projektirao Walter Gropius 1925., je dizajnirana kao funkcionalni stroj, gdje svaki dio ima vlastitu formu, ali su svi dijelovi modularni i izvedeni industrijskim materijalima (Foto: A.Savin - https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=127200370)
Filozofija Bauhausa se širila brzo pa su nove škole otvorene u Dessauu 1925. i Berlinu 1932. Nacistički režim je ugasio sve tri škole 1933. No, ideja je ostala. Bauhaus je nastojao stvoriti umjetnost za mase i podići svakodnevne predmete na razinu visoke umjetnosti dostupne svima.
Bauhaus dizajn se temelji na osnovnim, čistim geometrijskim oblicima, poput kruga, kvadrata ili trokuta, i ravnim linijama. Odbacuje svaki dekorativni element koji nema funkcionalnu svrhu. Koriste se primarne boje - crvena, žuta i plava - kao naglasci, ali dominantna paleta je neutralna: bijela, siva i crna. Prednost daje industrijskim i modernim materijalima poput kromiranog čelika, stakla, betona i glatke žbuke. Ovdje vrijedi napomenuti da novi bauhaus stil u te materijale uključuje i prirodne, pa je drvo čest odabir kod uređenja interijera u kombinaciji s navedenim suvremenim materijalima.
Bauhaus briše razliku između "fine umjetnosti", kao što su slikarstvo i kiparstvo, i "primijenjene umjetnosti". Svi su oblici stvaranja su jednako vrijedni
Kultni primjeri uključuju Breuerovu Wassily stolicu ili dizajne inspirirane slikarima Kandinskyjem i Kleeom.
Marcel Breuer je bio talentirani student na slavnoj školi Bauhaus, koji je u povijest dizajna ušao kada je stvorio prvu stolicu od čeličnih cijevi. Time je postao pionir i glavni promotor metalnog namještaja u 20. stoljeću. Ovaj kultni komad, danas poznat kao Wassily fotelja (ili model B3), nastao je 1925. godine. Breuer ju je dizajnirao za stan slavnog slikara i kolege s Bauhausa, Wassilyja Kandinskog
Utjecaj škole
Kada je škola zatvorena, njezini su profesori Mies van der Rohe i Walter Gropius, emigrirali u SAD pa otamo proširili ideje Bauhausa širom svijeta. Bauhaus je postao temelj modernog dizajna interijera i grafičkog dizajna, a njegovi principi masovne proizvodnje, visoke funkcionalnosti i estetske vrijednosti dominiraju i danas.
Gropius je kasnije osnovao Novi Bauhaus u Chicagu, a duh Bauhausa živi u Europi i danas kroz pokret Novi europski Bauhaus (New European Bauhaus - NEB). Ova inicijativa Europske unije proširuje originalne principe Bauhausa dodajući im imperativ održivosti, inkluzivnosti i ekološke svijesti. Cilj je stvoriti ne samo funkcionalne, već i ekološki prihvatljive prostore i proizvode koji doprinose boljoj kvaliteti života za sve građane, kroz spoj umjetnosti, kulture i tehnologije u službi zelene tranzicije. Uz ovu modernu interpretaciju, Bauhaus je ostao relevantan, a njegovi temeljni principi ne pripadaju samo povijesti, već su vitalni putokaz za budućnost dizajna.
Temeljni principi dizajna
Filozofija Bauhausa temelji se na tri ključne ideje:
1. Funkcionalnost iznad svega
Svaki element u prostoru mora imati jasnu svrhu. Nema suvišnih ukrasa. Namještaj i predmeti dizajnirani su da budu efikasni, ergonomični i da služe modernom načinu života.
Kuhinja Frankfurt (Frankfurter Küche) Margarete Schütte-Lihotzky (1926.) je bila prva u potpunosti opremljena, modularna, ergonomska kuhinja dizajnirana za masovnu proizvodnju i maksimalnu efikasnost
2. Čiste, geometrijske linije
Stil odbacuje zakrivljene i ornamentalne forme, oslanjajući se isključivo na osnovne geometrijske oblike: krug, kvadrat i trokut. Linije su čiste, ravne i precizne.
Svjetiljka Kaiser idell Christian Dell (1931.) kao funkcionalna lampa s karakterističnim, čistim geometrijskim sjenilom i naglaskom na obliku tijela bez ornamenta
3. Spajanje umjetnosti i industrije
Cilj je stvoriti lijepo dizajnirane, ali masovno proizvedive predmete. Stoga se preferiraju moderni materijali i modularni, prilagodljivi dizajn.
Čajnik i set za kavu Marianne Brandt (1924.) spada u predmete izrađena od metala s čistim, sfernim i cilindričnim oblicima; dizajnirane kao umjetnička djela koja se mogu industrijski proizvesti
Kako urediti apartman u bauhaus stilu?
Krenut ćemo od palete boja. Boje su minimalne i strateški korištene. Neutralna baza - bijela, siva, odnosno nijanse betona/čelika i crna čine osnovu zida i većih komada namještaja.
U smještaj ćemo boje dodavati kroz detalje kao što je tekstil, umjetničko djelo ili stolica, ali koristeći crvenu, žutu ili plavu boju
Bauhaus promovira industrijske, moderne i inovativne materijale. Iako je neizostavan je kromirani ili polirani čelik, staklo za stolove, police ili pregrade radi propuštanja svjetlosti, beton s neobrađenim teksturama ili glatka bijela žbuka koji naglašavaju sirovu, funkcionalnu estetiku, uz principe Novog europskog Bauhausa, hladnoću tih materijala možemo razbiti toplinom drveta, sirove vune ili drugih autohtonih materijala koje nalazimo u našem podneblju.
Drvo ćemo dodavati u glatkim i neobrađenim formama
Namještaj će uvijek biti jednostavan, modularan i lagan. Ako nam budžet dopušta, uložit ćemo u replike klasičnih Bauhaus komada poput stolice Wassily ili Barcelona stolice od Mies van der Rohea.
Stolica Barcelona Ludwig Mies van der Rohea (1929.) je luksuzni komad, proizveden pomoću napredne industrijske tehnologije savijanja i spajanja metala, čime je dokazana mogućnost masovne produkcije elegancije
Podovi mogu biti polirani beton, uz korištenje sivih tepiha s kratkim vlaknima ili jednostavnog parketa bez naglašene teksture.
Rasvjeta ima ključnu ulogu u stvaranju atmosfere bauhaus interijera. Koristit ćemo industrijske svjetiljke od čelika ili aluminija s jednostavnim sjenilima. Popularne su i podesive lampe, izbjegavat ćemo raskošne lustere, posebno s kristalima.
Prekrivači, navlake, jastuci i posteljina će biti s geometrijskim uzorcima ili u jednoj od primarnih boja. Materijali trebaju biti jednostavni, poput pamuka, lana i vune.
Kod dekoracija ćemo biti minimalistični. Dominirat će apstraktna umjetnost inspirirana Kandinskyjem ili Kleeom ili funkcionalni predmeti poput vaza ili satova jednostavnih linija. Pravilo: Ako nije funkcionalno, ne treba nam.
Poster za izložbu Bauhausa kojeg je dizajnirao Kandinsky
Primjenom ovih principa stvorit ćemo apartman koji je gostoljubiv, lako se održava i nudi sofisticirani, bezvremenski dizajn za iznajmljivanje gostima različitih ukusa tijekom čitave godine.
Na naslovnoj fotografiji je čuveni geometrijski uzorak slikara Pieta Mondriana. Iako Mondrian nije bio formalni član Bauhaus škole, imao je značajnu estetsku i teorijsku ulogu, kao ključni prethodnik. Mondrian je zagovarao umjetnost temeljenu na čistoj apstrakciji - ravnim, horizontalnim i vertikalnim linijama i korištenju isključivo primarnih boja (crvene, žute, plave) uz crnu i bijelu. Ova radikalna vizija reda, discipline i geometrije poslužila je kao snažna filozofska i vizualna inspiracija ključnim figurama Bauhausa, uključujući Kandinskog i Kleea, ali i dizajnerima namještaja. Mondrianovi principi pružili su teorijsku podlogu Bauhausovom funkcionalizmu i minimalističkom motu "Forma slijedi funkciju", omogućujući im da odbace dekoraciju i prihvate čiste, industrijski primjenjive geometrijske forme.