Aktualno
4.8K

Gotovo je s turizmom i putovanjima - budućnost nam donosi uranjanje u metaverse?

Što je metaverse ili metaverzum? Znamo da je tehnologija doprinijela ubrzanom razvoju industrije putovanja - može li ova nova, koja cilja na spajanje virtualnog i stvarnog svijeta, utjecati na turizam, ali ovaj put u smjeru smanjenja turističkih migracija?

Vjerojatno je malo kome promakla vijest da Facebook više nije Facebook, već je sada Meta (ne u značenju "mete" ili "cilja", već po grčkoj riječi za "nad, dalje, nakon, iza"). Mark Zuckerberg, vlasnik Facebooka, promijenio je nedavno naziv svoje tvrtke. Sam Facebook i dalje ostaje Facebook jer Meta nije novi naziv društvene mreže već tvrtke koja upravlja Facebookom, Instagramom, WhatsUpom i nizom drugih proizvoda i usluga. 

Zašto baš Meta? Zašto što je meta skraćenica od metaverse ili, po naški, metaverzum - što bio bilo nešto poput zajedničkog virtualnog prostora neke zajednice koja bi, uz upotrebu interneta i proširene stvarnosti (AR - augmented reality), dijelila jači fizički doživljaj digitalnog svijeta. Zuckerberg najavljuje razvoj Facebooka u eko sustav metaverzuma. 


Kad stvarno nije stvarno, ali je stvarno

Metaverse nije novost iako su mnogi od nas tek sad čuli za taj pojam - mnoge kompanije već iskušavaju taj princip, posebno u gaming industriji. Kao primjer možemo navesti platformu Decentraland ili poznatu igru Fortnite čiji korisnici mogu uživati i u različitim aktivnostima osim u samoj igri. Sve su češći i primjeri spajanja pojedinih metaverzuma - i tu dolazimo opet do Zuckerberga čija vizija interneta za 5 godina nije razvoj tek jednog od metaversa, već pozicioniranje Facebooka u središte metaversa, odnosno svih tih virtualnih svemira. 
 

Metaverse je kovanica grčke riječi “meta” što znači “nakon, dalje” i skraćenice od engl. riječi universum što znači svemir, univerzum. Metaverse ima i svoj sinonim u engl. jeziku - cyberspace, a koji se nekada češće koristio, posebno u SF kinematografiji i literaturi

Metaverzum je donekle virtualna stvarnost (VR - virtual reality), ali uključuje i niz drugih tehnoloških rješenja, od klasčnih 2D aplikacija, koje su u širokoj upotrebi, do 3D prostora koji će se povezivati u virtualni svijet metaverse zajednice. Jedan od ciljeva je da u metaversu egzistiramo kao pojedinac s vlastitim digitalnim identitetom i da više nemamo hrpu razdvojenih računa za svaku digitalnu uslugu i proizvod, poput, primjerice, računa na WhatsUpu i profila na Facebooku, ali se te aplikacije ne bi spojile. Samo bi naš doživljaj digitalnog svijeta postao drugačiji.


Više ne surfamo, nego uranjamo u internet

Metaverse, poručuju iz Mete, ne bi bio samo za promatranje, internet na kojem se surfa, već onaj u kojeg bismo uronili i postali njegov dio. Svi metaverzumi, ovaj najavljeni Zuckerbergov i ovi drugi iz gejming industrije koji su se više približili samoj ideji, zapravo nastoje spojiti digitalni i fizički svijet u jedan, pri čemu se nameće jedno blesavo pitanje - koliko je to zapravo realno?

I dok Zuckerberg najavljuje holograme s kojima bi se trebali početi družiti uskoro, uz naziv tvrtke Facebook se povezuje sve više afera pa promjena naziva u Meta i najava mega(lomanskog) projekta The Metaverse pomalo izgledaju poput bacanja pijeska u oči i pokušaja vraćanja nekadašnjeg utjecaja mreže koja se danas pretvorila u ogromnu platformu za oglašavanje i (samo)promociju, prije svega ideja, a potom proizvoda i usluga. 


Može li metaverse pregaziti turizam?

Nije prvi put da se turizmu proriče pad prometa i preseljenje u virtualni svijet. VR, odnosno virtualna realnost, već je trebala promijeniti pružanje usluga u turizmu zauvijek. Virtualne ture su trebale zamijeniti doživljaje tijela i omogućiti nam da u svakom trenutku skoknemo na bilo koje mjesto na kugli zemaljskoj, makar ono bilo tisuću kilometara daleko. Trebale su, ali nisu.

VR i 3D naočale jesu, doduše, doživjeli nekakvu primjenu kod dizajniranja doživljaja na turističkim obilascima muzeja, a virtualne 360° ture su donekle zabavile ljude u lockdownu i doživjele određenu primjenu u reklamiranju hotela i drugih smještajnih objekata. Nije isključeno da će, razvojem i usavršavanjem tih tehnologija, primjena u turizmu biti veća, ali u ovom trenutku ne možemo govoriti širokoj upotrebi, o mainstreamu.
 

Nama se zapravo čini da nijedna tehnologija ne može zamijeniti doživljaj putovanja, bilo na neko dobro poznato i omiljeno mjesto, ili na neko sasvim novo, nepoznato i uzbudljivo, ne zato što je tehnologija nesavršena, nego zato što turizam je sloboda... Turizam nam daje nevjerojatan osjećaj slobode, kakav teško možemo iskusiti na bilo koji drugi način u svakodnevnom životu

Sad, u pandemiji, više nego ikada ranije turizam se istaknuo kao slobode. Svega smo se mogli odreći, ali putovanja ne. Sav uspjeh prošle turističke sezone dugujemo tom osjećaju slobode, kojeg su ljudi trebali nakon mjeseci provedenih u svojim kućama i gradovima. Turizam znači slobodu, slobodu kretanja i slobodu izbora, može li ikakva tehnologija pružiti takav osjećaj slobode, osim možda tek nakratko, kad pobjegnemo u virtualne svjetove? Želimo li uopće spajati stvarni svijet i sve te naše digitalne prilike za bijeg?


The Islandverse - duhoviti odgovor na naslovno pitanje

Možda najbolji odgovor na pitanje postavljeno u naslovu, koji se trenutno može dati, stiže s Islanda. Islanđani oduvijek imaju, u najmanju ruku zanimljive turističke kampanje, poput Looks like you need Island, lansiranu u proljeće 2019. na početku pandemije kada smo imali priliku nakupljeni stres otpustiti u obliku jednog sočnog vriska u mikrofon svog mobitela ili kompjutora. Vrisak bi potom bio pušten po islandskim prostranstvima dok ih mi sami ne posjetimo u zbilji. 

U novoj kampanji i videu, Islanđanin, duhovito nazvan Zack Mossbergsson, oponašajući Marka Zuckerberka, predstavlja projekt The Icelandverse. Islandverzum je, kažu u videu, unaprijeđena stvarna stvarnost bez blesavih slušalica, a u tom otvorenom svijetu je sve realno… u taj svijet se može potpuno uroniti u vodu koja je mokra i povezati s ljudima koji su stvarni… vidjeti konje koje zbilja možemo jahati, ptice i slapove, vlastitim očima…

Dalje se nabrajaju i prikazuju atrakcije Islanda pa pogledajte video sami i kažite biste li na jednu virtualnu turu Islandom ili biste radije uživali svim osjetilima u islandskim divljinama, geotermalnim lagunama i slapovima posvuda? Iskreno?



















 

Spremi

Mali apartman `tri sa tri´, kako ga povećati?!

Konferencija 3T 2022. - od umjetne inteligencije i robota do TikTok promocije u turizmu

10 savjeta za bolji booking i zadovoljne goste

UNWTO: Oporavak turizma brži od predviđenog, snažan rast zabilježen na Mediteranu

Facebook stranica za iznajmljivače: Kako iskoristiti puni potencijal za povećanje rezervacija?

Muči te nelojalna konkurencija?

Otkazivanje rezervacija u 2020.: Katastrofalno proljeće slijede ljetni mjeseci s naznakama oporavka

Što je seoski turizam i kako spojiti poljoprivredu s turizmom u Hrvatskoj?

Slažeš se...ili ne? - uključi se u raspravu
Pročitajte još:

Zima u Hrvatskoj: Za jaču otpornost moramo prvo izliječiti nepovjerenje, a ostale bolesti će se povući same

Iznajmljivači za Kiaru: Doniramo prihode adventskih noćenja za liječenje djevojčice sa zloćudnim tumorom

Popularno: