Intervju
21.7K

Ruralni turizam: Iznajmljivač koji je Donju Stubicu ucrtao u turističke karte

Intervju: Vid Horvat, sportski novinar koji se bavi i iznajmljivanjem, otkriva nam kako ostvariti popunjenost od sto dana u godini. Njegova Eko-kuća Horvat u Donjoj Stubici dočekuje strane goste i izvan sezone

Oblačno jesensko jutro. Ispod prozora u Mesničkoj sivi užurbani ponedjeljak. U uredu Apartmanije je šareno i veselo. Imamo gosta. U posjet nam je stigao Vid Horvat, 32-godišnji sportski novinar Nove.tv. Ne, nećemo pričati o košarci, Mamiću i Modriću, pričamo o turizmu. Osim što je košarkaški analitičar, Vid je i iznajmljivač.

Iznajmljivanjem se počeo baviti 2012. godine u potrazi za dodatnim izvorom prihoda. Kuća u Donjoj Stubici koju iznajmljuje je zapravo vikendica njegovih roditelja. Ponudili su mu je sami: `Zašto bi uzimao kredit i radio nešto novo, ako možeš pokušati s postojećim?´ Vid je vikendicu, zajedno s bratom i prijateljem, pretvorio u šarmantnu kuću za odmor s tri zvjezdice. I eksterijer i interijer kuće su uređeni u tradicionalnoj maniri, pretežno u drvu, a okućnica je zelena i pitoma. Mi do nje nismo stigli jer je kuća – zauzeta!

Vid: Puni smo stotinjak dana u godini. Trenutno je kuća pretvorena u filmski set – imamo domaću filmsku ekipu koja je iznajmila kuću za potrebe snimanja filma. Dogovaramo se s njima već mjesecima. Bili smo popunjeni, ali oni su htjeli doći baš kod nas.

I u Stubici su najatraktivniji termini oni u sezoni kao i u ostatku Hrvatske. Srpanj i kolovoz smo puni, ali i nova godina je već sada rezervirana. Popunjeni smo i u siječnju kada su školski praznici. Ovu godinu već imamo rezervacije za goste iz Zlarina i Splita u tom zimskom periodu, a i rujan i listopad su nam skroz ok. Najmanja potražnja je veljača i ožujak. Što vrijeme više prolazi, uz konstantan rad na promociji smještaja, više je gostiju, lakše je.


Početak nije bio lagan, ali Vid i njegovi suradnici nisu ulazili u nepotrebne troškove. Početna ulaganja nisu bila velika, doslovno su skupljali stari namještaj od prijatelja i poznanika i baš tako stvorili šarmantnu i ugodnu atmosferu kuće. Pucketanje drva pod nogama, nadopunjuje starinski namještaj s mnogo detalja, ali oprema ne zaostaje za suvremenim trendovima u iznajmljivanju.

Vid: Nemamo iste tanjure, nemamo isti beštek, sve je različito. Ali smo uložili u stvari bez kojih mi je turizam nezamisliv. Danas moraš imati internet! Uvođenje telefonskih linija kako bi kuća imala wi-fi u Donjoj Stubici je bio pravi izazov. Osim toga slušamo goste i osluškujemo njihove potrebe.
 

Nama su rekli da ne bi smjeli pričati s gostima, a meni je to osnovna stvar!

Prije koju godinu smo tako kupili aparat za kavu. Nismo ni razmišljali o tome, mi to ovdje ne korislimo. Nama se to čini kao nepotrebna sitnica, ali strancima puno znači. Oni ne znaju što je turska kava ili džezva. Imamo i drugih sitnica koje smo uzeli radi želja gostiju

Vid kaže i da im je u pokretanju posla pomoglo to što su dosta putovali. Tako zna što putnici vole i što privlači goste. Hrvatska je mala zemlja gdje je sve na dohvat ruke i to je naša prednost. Iz Stubice si za 20 minuta u glavnom gradu, a do Plitvica je dva sata vožnje. Zašto Stubica ne bi mogla biti oaza mira otkud gost kreće u istraživanje ove naše malene domovine? Problem je kako to predočiti ljudima.

Vid: Za razliku od mora, imali smo taj problem kako ljudima približiti Zagorje. Mislim..., tko će ukucati u google Donja Stubica?! More ide samo od sebe, znam iznajmljivače na Krku koji se niti ne oglašavaju, a puni su tri mjeseca. Daj, zamislite! A kod nas je mala potražnja, ali je mala i ponuda. Naš cilj je bio pokušati dobiti ljude da ostanu dulje od par dana. Da nas ne traže kuću samo za fešte, dođu na jedan dan i odu, već da nam dolaze ljudi na dulji odmor. I da dobijemo tzv. goste povratnike. Za sada imamo kolege iznajmljivače iz Primorja koji su prošlu godinu prvi put bili u Zagorju i oduševili se. Vraćaju se i ove godine da nastave otkrivati čari Zagorja.

`Hrvatska je fenomenalna i mi možemo privući goste iz čitavog svijeta´, kaže Vid. Komentari na njegovoj stranici sami su superlativi: `Kuća je nevjerojatna, kao na slikama, čak i bolje! Ispunjena je malim detaljima i namještajem, u potpunosti je izrađena od drva. U sve je uloženo puno ljubavi što možete i osjetiti. Stvarno smo uživali ovdje i za vrijeme našeg boravka nismo uspjeli pronaći manu ovome mjestu. Definitivno ćemo se vratiti opet ove zime!´. Stižu i iz Australije, zemalja Beneluksa, Kanade, čak i Meksika. Kuća u Donjoj Stubici privlačna je ljudima sa svih strana svijeta i većina gostiju koje Vid dočekuje su stranci. Kako mu to uspijeva?


Vid: Skužio sam da ima ljudi koji jednostavno vole drvene kuće! Da imam običnu fasadu, vjerovatno ne bismo imali takvu popunjenost. Osim toga, pazimo i na okoliš, a isto to očekujemo i od svojih gostiju. Odvajamo otpad, skupljamo plastične boce. Ono što goste privlači je i super pogled, mir, ali, kao najvažnije bih naglasio, roštilj u dvorištu. Svi vole roštiljati i mislim da neću slagati ako kažem da je dobra većina koristila roštilj. Imamo i kotao i drva.

Kuća se grije isključivo na drva, a klimu nema jer nije potrebna. Ima dobru izolaciju, a hladovina sljemenskih hrastova savršena je klima za vruće ljetne dane. Gosti koji dolaze zimi, neće se morati smrzavati dok ne upale vatru u kaminu, jer njihovi domaćini to naprave osam, devet sati ranije kako bi svojim gostima poželjeli `toplu dobrodošlicu´. Kasnije je tu vatru potrebno samo održavati. To isto Vid priča i o marketingu. U početku je potrebno puno više ulagati, dok kasnije, s većim brojem stalnih gostiju i njihovih preporuka, treba manje sredstava.

Vid: Prvo smo krenuli samo s oglašavanjem na par domaćih portala i jednim stranim, s kojima i dalje imamo izvrsnu suradnju. Startali smo bolje nego što smo očekivali, ali s kasnijim uključenjem stranih oglašivača popunjenost nam je značajno porasla. Trenutno se oglašavamo na desetak stranica za iznajmljivanje smještaja i dobro je. Oglašivače biramo po preporukama. Znam da ljudi ne vole plaćati oglašavanje, ali ja sam puno bolje iskustvo imao s portalom kojeg sam skupo platio i pošteno mi se vratilo, nego s nekakvim koji su me zvali `morate do ponedjeljka uplatiti, imamo poseban popust´, a onda smo otkrili da je prevara. Često nas kontaktiraju s različitih portala, nude oglašavanje, a na svojim stranicama imaju kartu Hrvatske koja je, nevjerovatno, ali istinito, odrezana! Dakle, imaju kartu Hrvatske, ali do Karlovca! Uopće nemaju kontinentalnu Hrvatsku! I onda zovu mene, u Donjoj Stubici, i traže da im platim odmah nešto kako bi me reklamirali?! S oglašivačima treba bit oprezan.

Oglašivači s kojima radimo su malo skuplji, ali se isplati ulagati u oglašavanje. Drugu godinu smo uložili puno više u marketing pa nam sada stižu gosti iz čitavog svijeta koji ostaju od tri, četiri dana do dva tjedna. U prosjeku oko tjedan dana. Napravili smo i svoju stranicu. Za fotografije smo angažirali profesionalca jer su one najvažnije, a kasnije smo napravili i video.
 

Vid smatra da su fotografije važne jer je prvi dojam najvažniji. Po njemu, kvalitetne slike su 80, 90 posto prodaje.

Vid: Taj prvi vizualni dojam je najvažniji, potom cijena, i to, naravno, prihvatljiva. Ovu godinu smo bili prisiljeni dignuti cijene, ali ne previše s obzirom na uloženo. I dalje je ono, što dobiješ za te novce, puno. Ako stavim 100 eura po noći, koga ću ciljati s tom cijenom. Radije ću staviti par desetaka eura manje, pa ću se tako probati približiti i ljudima koji nemaju veliku kupovnu moć. To vrijedi toliko, ali nažalost kod nas to ne prolazi. Treba biti realan. Mi se ponašamo kao da smo bogomdani, a zaboravljamo da u susjedstvu ima svega. Pogledajte, Sloveniju i Austriju. Austrija je jedna od najvećih turističkih sila u Europi. Mi se ne možemo nositi s njima. Prodaju planine i prirodu i možemo samo učiti od njih. Jeste li vidjeli u Sloveniji, kod Bleda, naselje s kućicama na drvetu? Kod nas ne postoji ništa takvo. Ne nudimo avanturu, a to ljudi traže na odmoru. Kod nas je ponuda skrpana, samo grabi gdje god možeš uzet lovu. Renomirani hoteli prodaju odmor i mir, a paralelno s time svadbe. I onda se gost dođe odmoriti, a dolje svadba buba čitavu noć. Taj ti više neće doći. To je čisti amaterizam i pohlepa. Može svadba, može odmor, može kupanje, može sve. Samo daj pare.

Vid i njegovi partneri nisu pohlepni niti žele samo trošiti zarađeni novac, već pokušavaju podignuti svoju ponudu na viši nivo, onako kako to rade Austrijanci i Slovenci. Svake godine ulažu još malo više nego prošle pa su tako ovu godinu imali najveća ulaganja do sada. Mijenjali su krov, uložili u nove krevete i madrace, postavili ograde oko roštilja na dvorištu zbog sigurnosti djece. Oko 20% zarade odlazi na podizanje kvalitete njihove usluge. Ujedno pokušavaju iskoristiti sve što imaju u blizini. Terme Jezerčica su dio njihove ponude te u suradnji s voditeljicom Termi, nude popust na ulaz svojim gostima. Potrude se i oko osmišljavanja aktivnosti za svoje goste.

Vid: Svakom gostu ponudimo priču oko toga gdje bi mogli na izlet. Tu se stvarno potrudimo. Imamo već uhodane pakete, npr. dvorci Mali Tabor, Veliki Tabor, Trakošćan, pa onda muzeji Neandertalac, Seljačka buna, priče su tu o Matiji Gupcu, njegovom rodnom kraju, koristimo blizinu Marije Bistrice pa nudimo vjerski turizam, imali smo i poveznicu sa školom jahanja u blizini, ali su oni prestali s radom, a tu je svakako i Park prirode Medvednica sa svojim pješačkim i planinarskim stazama. Uglavnom, tražimo i nudimo atrakcije i zanimljivosti u okolici. Istina, nismo nudili gastronomske doživljaje, ali ljudima svakako organiziramo aktivnosti i o svemu ih obaviještavamo putem e-maila unaprijed. Stranci to jako vole.

U stalnoj potrazi za podizanjem razine svoje usluge koju mjeri razinom zadovoljstva gosta, Vid je i sam pronašao zadovoljstvo. Zbog toga na iznajmljivanje gleda kao na hobi. Naravno da bi se jednog dana htio u potpunosti posvetiti svom hobiju, iznajmljivanju. Trenutno mu odgovara što su sva trojica partnera jednako angažirani oko ovog posla.

Vid: Mi sve sami radimo. Ne idemo preko agencija jer nam se to ne isplati. Agencije uzimaju hrpu love, a zapravo i dalje sve moraš sam obavljat: dočekati gosta, ispratiti ga, očistiti kuću... Kako god, okreneš, iznajmljivanje uzima dosta vremena. Postoje periodi kad je lakše. U svakom slučaju, dobro je da nas je troje jer jedna osoba ne bi mogla sve sama uz stalan posao. Bi, ali uz uvjet da zaboravi svoj privatni i drušveni život. Samo spavaj i radi.

Imaju dobru suradnju s TZ-om, ali smatraju da bi mogla biti i bolja. Po Vidovom iskustvu, turističke zajednice koje puno rade na promociji događanja, ne pomažu puno privatnim iznajmljivačima.

Vid: Seljačka buna ili aeromiting Rudolf Perišin, koji traju po dva dana, meni, koji radim 365 dana u godini, ništa ne znače. Čak i da mi nitko ne dođe ta dva dana. Tako da mislim da bi trebali više raditi na promociji kraja u smislu svega onoga što je karakteristično za Zagorje i onoga što se može ovdje raditi tokom čitave godine. Sadržaja ima, samo ih treba znati prezentirati. Što se tiče ruralnog turizma, vidim da se počinje nešto događati, ali mi se čini da nema konkretne akcije.

Svjesni su da turistička zajednica ne može pomagati iznajmljivačima pa su ove godine otvorili svoju firmu za zastupanje u turizmu. Sve je krenulo kada su upoznali stariji bračni par iz susjednog sela koji se bave iznajmljivanjem, ali ne znaju puno o internetu niti o mogućnostima prezentacije smještaja. Tada im je Vid priskočio u pomoć. Moglo bi se reći da je Eko-kuća Horvat pionir u ponudi privatnog smještaja stubičkog kraja. Bilo je i prije nešto soba koje su se iznajmljivale, ali niste mogli iznajmiti kuću za odmor ili apartman. Sada toga ima sve više. Kasnije ga je još nekoliko iznajmljivača kontaktiralo i ta se priča zakotrljala.

Vid: Zapravo, mi obavljamo ovaj internetski dio posla, vodimo korespodenciju s gostima, a kad se dogovorimo, domaćini preuzimaju. I upite koje mi ne možemo preuzeti, proslijeđujem susjedima. Bolje mi je da dođe kod nekoga drugoga i nešto dobro iz toga izađe. Kad god pomognem nekome da pronađe smještaj, ako je kod mene zauzeto, ljudi su oduševljeni: `Joj, hvala ti!´, nemaju vremena za traženje smještaja i to svima ide u prilog. Nema natjecanja, zavisti. Volio bih da smo svi puni stalno!

Prošle godine su se natjecali za potporu HTZ-a za oglašavanje i dobili ju. I ove godine su se kandidirali, a rezultati natječaja još nisu objavljeni. No, u međuvremenu su iz Turističke zajednice dobili obavijest da su nominirani za iznajmljivača godine na županijskoj razini! Čestitamo Vidu i nadamo se da će tu nominaciju i osvojiti! Možda su baš Vid i njegovi partneri sa svojom bajkovitom kućicom na bregu, Eko-kuća Horvat, najbolji dokaz da se svako ulaganje, bilo ono materijalno ili ne, na kraju ipak isplati!
Prilažemo kartu Hrvatske koja nije odrezana oko Karlovca ili Zagreba, na toj su turističkoj karti, Vid i njegovi partneri ucrtali i Donju Stubicu!
Spremi

Lijepljenje tapeta: 6 koraka za uspješno i brzo lijepljenje tapete na zid

Prijava i odjava gostiju - gdje i kako?

Kako izmjeriti efikasnost u poslovanju: 7 ključnih pokazatelja uspješnosti (KPI) iznajmljivanja turističkog smještaja

Prijeti li nam turističko samoubojstvo?!

Koje karakteristike donose tepisi od prirodnih materijala?

Magneti za frižider - tržište najpopularnijeg turističkog suvenira vrijedno je više od 1,24 milijardi dolara

​Najpopularnije vrste stolica: Kada odabrati drvene, plastične i tapecirane stolice?!

Akontacija za smještaj: Ima li gost pravo na povrat novca

Slažeš se...ili ne? - uključi se u raspravu
Pročitajte još:

Maritimo Recycling: Reciklaža plastike može biti jednostavna i svatko to može raditi kod kuće

Potencijal cikloturizma je veliki, samo to trebamo dobro upakirati i prodati

Popularno: