Adrenalinski turizam nije novi pojam. Adrenalinski turizam, kojeg još nazivamo i
pustolovni turizam, poÄetke svoje popularnosti bilježi joÅ¡ krajem proÅ¡log stoljeća u svijetu, a kod nas poÄetkom ovog, kada je u
PoreÄu otvoren prvi
adrenalinski park.
Aktivni turizam je širi pojam koji obuhvaća i ovaj adrenalinski.
Adrenalin ima mnogo toga zajedniÄkog s turizmom. Osim Å¡to veliki broj gostiju traži uzbuÄ‘enja i aktivnosti na odmoru, bavljenje turizmom je svakako adrenalinski posao. Sezonske gužve i svakodnevna komunikacija s razliÄitim ljudima donose nepredviÄ‘ene situacije pa Äesto unose adrenalin i u život domaćina.
Å to je adrenalin?
Adrenalin je zapravo evolucijski alat kojeg je mudra majka priroda iskoristila kako bi saÄuvala ljudski rod od nepredvidljivog sluÄaja zvanog opasnost. Hormon nadbubrežne žlijezde je alarm koji organizam dovodi u uzbuÄ‘eno stanje u trenucima kada je nužna brza reakcija, borba, bijeg, veća snaga ili budnost. Zahvaljujući adrenalinu, opstali smo.
Posljedica paljenja alarma i aktiviranja adrenalina jest otpuštanje endorfina, hormona ugode, nakon što je opasnost prošla. Kombinacija povećanog tjelesnog napora i 'slatkog umora' nakon toga, osjećaji su koji se teško zaboravljaju. Otud i ovisnici o adrenalinu.
Stoga nas ne trebaju Äuditi fotografije turista s njihovih dugo oÄekivanih i dugo planiranih godiÅ¡njih odmora. Ima tu blatnjavih neprepoznatljivih lica i rekvizita koji, u najmanju ruku, bude nelagodu u Äovjeku. NiÅ¡ta od toga ne podsjeća ni na kakav oblik odmora kakvog zamiÅ¡ljamo.
Iako je upoznavanje s tradicijom neke destinacije i istraživanje autohtonih vrijednosti nekog krajobraza visoko na cijeni, malo tko bi se bunio protiv doze adrenalina za zaÄiniti svoj 'odmor'.

Adrenalinu i pustolovnom turizmu su malÄice sklonije žene. Istraživanje AdventurTravelNews-a pokazuje i da samo 17 % avanturista putuje samo, obiÄno se radi o organiziranim turama, meÄ‘u kojima su Äesta i tzv. teambuilding putovanja.
Adrenalinski turizam u Hrvatskoj
Adrenalinska
turistiÄka ponuda može ukljuÄivati adrenalinske parkove, vožnje terenskim vozilima, splavima, Äamcima, rafting, jedrenje, planinarenje, jahanje, Äak i biciklizam te brojne druge aktivnosti koje se najÄešće odvijaju u prirodi.
Adrenalinski turizam u Hrvatskoj je danas dovoljno razvijen da svaka destinacija posjeduje zanimljivosti za goste koji vole aktivni odmor.
Prema istraživanju
2017 Virtuoso Luxe Report, svjetske mreže luksuznih turistiÄkih agencija, adrenalinski turizam je visoko na popisu želja prilikom putovanja. Isto istraživanje pokazuje i da Hrvatska izuzetno visoko kotira kao zemlja za pustolovna istraživanja.
Definicija luksuza se mijenja - turisti koji imaju novca traže jednostavne stvari - jedrenje s osobnim vodiÄem i kupanje na nekom od naÅ¡ih pustih otoka je luksuz o kojem sanjaju.
Hrvatska skriva joÅ¡ bezbroj rajskih krajolika gdje se može uživati u razliÄitim avanturama.
Rafting i
kajakarenje su najpopularniji na Äarobnim lokacijama na Cetini, Dobri, Korani, Kupi, Mrežnici, Zrmanji i Uni.
Jahanje je popularno u okolici Sinja i
Splita, te na kontinentu, u Slavoniji i Baranji.
Planinarenje je dostupno gotovo svima - Velebit, Biokovo, Dinara, Mosor, Medvednica, Papuk, Samoborsko i
ŽumberaÄko gorje - tek su dio atraktivnih planinarskih ruta nadomak naÅ¡ih destinacija Osijeka, Splita, Makarske,
Zagreba,
Zadra, itd.
PronaÄ‘imo adrenalinsku turistiÄku ponudu unutar ili u blizini naÅ¡e destinacije i nudimo je zainteresiranim gostima.
Ponudimo im mjesto gdje svoj dragocjeni odmor mogu lako pretvoriti u noćnu moru. I to namjerno. PriÄamo figurativno jer, za razliku od prave noćne more, ovdje neće stradati niÄiji duh niti tijelo, već uglavnom novÄanik. Banalni i predvidljivi odmor u nekoj od turistiÄkih destinacija nije baÅ¡ svakome zanimljiv. Mnogo gostiju traži akciju, priÄe u stilu agenta Bonda, prizore za dobre
selfije i pozornost svojih kolega i prijatelja kojima će prepriÄavati dogaÄ‘aje s odmora iz Hrvatske.
NesvakidaÅ¡nje scene za duhove gladne uzbuÄ‘enja bude dijete u Äovjeku. Ono razigrano koje joÅ¡ pamti logore od blata i granja, kampove osvojene na prepad i sva ona drveća na koja smo se ipak uspjeli popeti. Netko voli
paintball, a netko se hvata ukoštac sa svojim strahom od visine, demonom s kojim se bori još od pentranja po drveću u djetinjstvu.
Adrenalin za maÅ¡tovitiju turistiÄku ponudu
Pustolovni turizam sve viÅ¡e se razvija zahvaljujući djeci u nama koja odmor zamiÅ¡ljaju potpuno drugaÄije. Probudimo tu djecu u nama kako bi nam pomogli kreirati maÅ¡tovitiju i intrigantniju turistiÄku ponudu. Povežimo se sa svojim sumjeÅ¡tanima koji nude adrenalinske ture, posjeduju adrenalinske parkove ili iznajmljuju vozila i opremu za aktivan odmor.
Podijelimo njihove kontakte na svojim društvenim mrežama, nabavimo letke i promotivne materijale, dogovorimo popust za svoje goste ili barem preporukom proširimo svoju ponudu.
Povežimo se horizontalno unutar naše destinacije.
Trendovi u turizmu 2017. najavljuju ovu godinu kao godinu novih iskustava i avantura. Jednako tako, prema istraživanju
Tomas s poÄetka 2015. godine, turisti koji dolaze u Hrvatsku sve viÅ¡e traže aktivni odmor. Iako je Hrvatska joÅ¡ uvijek destinacija
mora i sunca, a time i sezonalnosti, potražnja za novim drugaÄijim sadržajima je u konstantnom porastu.
Prema istom istraživanju, između 30 i 50 % gostiju posjećuje nacionalne parkove, zabavne i kulturne sadržaje te prakticira rekreativne i
sportske aktivnosti. NajloÅ¡ijom ocjenjuju elemente ponude destinacija. Nisu samo turistiÄke zajednice i tijela lokalne samouprave odgovorni za kreiranje sadržaja unutar destinacije i dodatnu turistiÄku ponudu onoj smjeÅ¡tajnoj.
JaÄanje turistiÄke ponude destinacije i bolja promocija dodatnih sadržaja je zadatak i nas, domaćina.
Priliku za bolju popunjenost i dulju sezonu potražimo u povezivanju s ostalim djelatnicima u turizmu, restoranima, kulturnim ustanovama, agencijama i turoperatorima.
Osim avanturizma, pojaÄan interes bilježi i
gastronomski turizam, Å¡to je joÅ¡ jedna prilika za udruživanje na lokalnoj razini. Samo zajedniÅ¡tvom možemo pobijediti sezonalnost i pomoći izgraditi turistiÄki brend destinacije kako bi i naÅ¡e poslovanje bilo bolje, a zarada od turizma veća.
Jesmo li i mi, domaćini, ovisnici o adrenalinu?