Propisi i Zakoni
696

Koristite tuđe fotografije bez dozvole autora u oglasima smještaja? Moguće da kršite autorska prava i mogla bi vas iznenaditi novčana kazna

Nedozvoljeno korištenje tuđih fotografija, najčešće preuzetih s interneta, u oglasima apartmana, soba i kuća za odmor može dovesti do ozbiljnih pravnih posljedica. Što su autorska prava i kako ih nes(a)vjesno kršimo? Kakva nas može stići kazna?

Prvi Zakon o autorskom pravu u Hrvatskoj je izglasan 2003. godine. Otada su se pravila mijenjala i postajala sve stroža. Posljednje izdanje Zakona o autorskom pravu i srodnim pravima (NN111/21) je usklađeno s nizom europskih direktiva i vrlo oštro osuđuje svako neovlašteno korištenje tuđih autorskih djela. U tom smislu razlikujemo nekoliko pojmova.

Autorsko djelo je, po definiciji, "intelektualna je (duhovna) tvorevina s književnog, znanstvenog i umjetničkog područja, izražena jezikom, zvukom, pokretima ili oblicima". Ono je u svojoj osnovi originalno i, kao takvo, štiti se autorskim pravom.

Autorsko pravo je, dakle, pravo autora da jedini raspolaže svojim djelima. Sama ideja nije autorsko djelo, ona mora biti u nekom obliku izražena. To nužno ne mora biti materijalizacija ideje, već bilo koji oblik izražavanja - govor, pokret, i sl. Među autorska djela spadaju i različite interpretacije ili prilagodbe, npr. prijevodi i ekranizacije književnih djela.

Stoga je jasno da je i svaka fotografija autorsko djelo. Samim snimanjem autor stječe prava, a zaštitu tih prava regulira spomenuti Zakon.


Korištenje tuđih fotografija u oglasima smještaja

Nije rijetka praksa da vlasnici apartmana, soba ili kuća za odmor u Hrvatskoj u svojim oglasima koriste fotografije koje nisu sami snimili, a da pri tom nemaju dozvolu autora fotografije.

Vrlo često u svojim oglasima želimo prikazati i ljepotu svog mjesta ili grada pa posegnemo za fotografijama s interneta, ne vodeći računa o autorima fotografija i njihovim pravima. Na počecima interneta, preuzimanje fotografija je bila uobičajena praksa, danas su brojne tvrtke koje slijede fotografije označene autorskim pravima i pokreću tužbe u ime vlasnika protiv onih koji su se ogriješili o njihova prava. 

Korištenje tuđeg materijala bez dozvole predstavlja kršenje autorskih prava i može dovesti do sankcija u skladu sa Zakonom o autorskom pravu i srodnim pravima iz 2021. godine.


Što kaže Zakon?

Prema Zakonu o autorskom pravu i srodnim pravima (NN 111/21), autor fotografije ima isključivo pravo na korištenje svoje fotografije, uključujući i pravo na reprodukciju, distribuciju, javno prikazivanje i javno priopćavanje. To znači da, bez dozvole autora, fotografije ne smijemo koristiti u bilo koje svrhe, posebno ne u komercijalne svrhe kao što su oglasi koji prodaju smještaj za turiste.

Ukoliko vlasnik apartmana u svom oglasu koristi tuđu fotografiju bez dozvole, utoliko autor fotografije ima pravo poduzeti pravne korake za zaštitu svoje intelektualne imovine. To može uključivati tužbu za naknadu štete i uklanjanje fotografije s oglasa u svrhu zaustavljanja kršenja autorskog prava.


Kako se zaštititi?

Najjednostavniji način zaštite od posljedica kršenja autorskih prava je da u svrhu oglašavanja koristimo isključivo fotografije koje smo sami snimili ili one koje su nam ustupili poznanici i prijatelji, odnosno autori čiju dozvolu za korištenje imamo. Fotografiju našeg mjesta ili grada možemo preuzeti i s nekog od besplatnih servisa za preuzimanje fotografija (Unsplash, Pixabay,...), ali i tada bi bilo dobro na fotografiji navesti ime autora i naziv stranice otkud je preuzeta.

Kada preuzimamo fotografije s interneta, obratimo pažnju na autorska prava. Prilikom pretraživanja slika na Google servisu, uključimo li filter Alati > Licence Creative Commons, u rezultatima pretrage će nam se prikazati samo fotografije s jasno definiranim pravilima korištenja. Većina ih dopušta korištenje bez dodatnih troškova, uz navođenje imena autora. Mogu imati i ograničenja u vezi s načinom ili kontekstom upotrebe, ali su ta ograničenja jasno navedena uz sliku i moramo ih se pridržavati prilikom upotrebe.

Licence Creative Commons na Googlu
Uključivanje filtera Licence Creative Commons prilikom traženja slika za mjesto Marija Gorica


Čemu uopće fotografije mjesta/grada u oglasima smještaja?

Više puta smo pisali o kvalitetnim fotografijama smještaja i kako vizualno prezentirati smještajnu ponudu u oglasima. Fotografije mjesta ili grada u kojem je naš smještajni objekt imaju smisla ako su snimljene iz objekta (s terase, prozora, iz vrta) ili ako smo sami snimili neku fotografiju na koju smo jako ponosni. U suprotnom odvlače pažnju od bitnoga, a to je naša smještajna ponuda.
 

Bezbroj je fotografija naših mjesta i gradova na internetskim prostranstvima koje su snimili profesionalci, koje gost može lako pronaći i uživati u prekrasnim prizorima. Prepustimo njima promociju našeg mjesta

Svoj oglasni prostor radije iskoristimo da sa što više fotografija predstavimo našu ponudu smještaja. Prezentirajmo sve prostorije iz daljine i detalje, sitnice koje pokazuju pažnju koju poklanjamo gostima. Snimimo sve interijere i okoliš objekta, pripazimo pritom da fotografije budu svijetle, oštre, kontrastne, kvalitetne. Unajmimo profesionalnog fotografa. Ako smo već toliko uložili u opremu smještaja, čemu škrtariti na fotografijama koje mogu sav naš napor pokazati u pravom svjetlu što će se sigurno isplatiti kroz zanimanje potencijalnih gostiju i više rezervacija.


Posljedice kršenja autorskog prava

Prema Zakonu o autorskom pravu i srodnim pravima (NN 111/21) fizička osoba koja krši autorska prava može biti kažnjena novčanom kaznom od u iznosu od 265,45 do 1327,23 eura. Nema smisla bacati novac, provjerite svoje oglase, izbrišite tuđe slike objavljene bez dozvole, i prezentirajte svoju smještajnu ponudu isključivo vlastitim fotografijama - bilo da ste ih snimili osobno ili su djelo unajmljenog profesionalca.
Spremi

Koliko iznajmljivača zaista živi od iznajmljivanja i druga ključna pitanja

Koja je cijena profesionalnog fotografiranja apartmana (i zašto se ta investicija uvijek isplati)?

Hrvatska ima sve za cjelogodišnji turizam i može biti turistički lider na Mediteranu

Budite drugačiji! Snimanje dronom i profesionalna fotografija izdvajaju oglas iz mase sličnog smještaja

Jeste li ikad odbili rezervaciju gosta iako je vaš apartman bio raspoloživ?

Emocionalna inteligencija - zašto je važna u turizmu i kako ju ojačati

Sigurnosni depozit za apartmane – kada i koliki polog za slučaj štete tražiti?

Kada treba graditi, a ne prodavati, i zašto je gradnja najlakši put do izravnih rezervacija?

Slažeš se...ili ne? - uključi se u raspravu
Pročitajte još:

Kategorizacija apartmana i kuća za odmor - utječe li datum rješenja na naše financijske obveze?

Popularno: