Ideje i trendovi
4.6K

Od putnih sanduka do kofera na kotačima, čiji izum dugujemo i jednom hrvatskom građaninu

Tko je izumio kofer, teško je točno utvrditi. No, ovaj simbol turizma i putovanja ima svoju povijest i razvoj od teških drvenih sanduka do elegantnih modnih dodataka. Neka su imena zauvijek ostala zabilježena u povijesti turizma i kofera, a jedno je i s naših područja

Kad je turizam bio mlad, putovao je po našim obalama natovaren teškim drvenim kovčezima. Mladom turizmu ništa nije bilo teško, putovalo se čak i na mazgama. Dugačka putovanja nisu bila obilježena velikim brojem kilometara. Sredstva transporta činila su ih dugačkima, a putovali su samo imućni i hodočasnici, vojnici i razbojnici. Ono što turistima nije bilo teško, teško je bilo nosačima prtljage. 

Iako su još drevni Egipćani nosili prtljagu 1500. godine prije Krista, neki izvori tvrde da putovanje s prtljagom krenulo iz Mezopotamije još 2000 godina ranije. Otada pa kroz stoljeća poslije Krista, malo se mijenjala. Teške egipatske drvene sanduke, stari Grci su zamijenili manjim (jednako teškim) škrinjama. Počeli su upotrebljavati kožne torbe koje su tek s Rimljanima postale predmet za širu upotrebu, sve češće izrađivane i od tkanine. Siromašni su svoju prtljagu nosili u rupcima, često obješenima oko vrata. I rupci i torbe su nosili sitan teret ili novčiće sve do 16. stoljeća, kada je odjeća konačno dobila džepove.
 

S obzirom na to da su putovanja bila ekskluziva za bogate slojeve društva koji nikada nisu sami nosili svoju prtljagu, teški kovčezi su se jako dugo zadržali u upotrebi. Prve putne torbe su se pojavile sredinom 19. stoljeća, u vremenu koje se smatra početkom suvremenog turizma


Više od modne marke

1821. godine u jednoj francuskoj obitelji na istoku države, u blizini talijanske i švicarske granice, rodio se dječak kojeg su roditelji nazvali Luis. Bila je to obitelj obrtnika i farmera. Luisova majka je izrađivala šešire i umrla kad je dječak imao samo deset godina. Ni otac mu nije poživio mnogo dulje, ali dovoljno dugo da se oženi još jednom. 1835. godine, prije nego što će navršiti 14 godina, Luis napušta maćehu i rodni gradić pa kreće put Pariza. Udaljenost od 470 kilometara je prevalio za dvije godine, radeći pri tome razne poslove. 

Louis Vuitton
Prepoznatljiv logo s inicijalima LV nastao je nekoliko godina nakon Vuittonove smrti

Možda ta, inače, nježna dob koja prema mladom Vuittonu nije to bila, učinila je od njega vrijednog i vrsnog radnika. Zanatu izrade kofera naučio ga je majstor Marechal, ali učenik je nadmašio svoga učitelja. Iako nije izumio kofer, učinio ga je lakšim, praktičnijim i ljepšim. Bio je osobni majstor carice i prvi koji mu je napravio pravokutne rubove zbog čega se lakše slagao s ostalim koferima. Dizajnirao je bravu koja je otporna na obijanje i tako napravio moderne komade prtljage, čuvene i po svojim uzorcima čija je primarna svrha bila zaštita od kopiranja, a tek kasnije prepoznatljivost brenda. 
 

Vulkanska vlakna za dugo pamćenje

Vuitton je žrtvovao nešto od otpornosti i čvrstoće kofera za njegovu eleganciju i privlačan izgled. Činjenica je da kofer treba imati određen stupanj čvrstoće - to se danas lako postiže različitim kompozitima plastike.

Početkom 19. stoljeća, plastike u široj upotrebi nije bilo. Svijet se svijet sve brže okreće, suvremeni turizam se kotrlja, Prva industrijska revolucija već donosi benefite. Jesse Shwayder s braćom otvara manufakturu i trgovinu kofera u američkom Coloradu. 1939. dizajniraju svoj prvi kofer s vulkanskim vlaknima, izuzetne otpornosti i čvrstoće. Nazivaju ga Samsonite - naziv koji i dan danas označava kvalitetne putne kofere.


Izum kofera na kotačima

I naposljetku, pomalo nevjerojatno je da su kotači na kofere stigli tek mnogo kasnije. Stanoviti Bob Plath, pilot američe tvrtke Northwest Airlines, bio je umoran od nošenja vlastite prtljage. Patentirao je teleskopsku ručku i uspravio kofere na četiri kotačića za lakše skladištenje i prenošenje. Inspirirao je svoje kolege koji su brzo shvatili prednosti ovako dizajnirane prtljage. Zbilo se to 1987. godine. Prije smo poslali čovjeka na mjesec, nego što smo koferu postavili kotače.
 

Zanimljivo je da je prvi kotačiće na kofer postavio Bernard D. Sadow 1970., ali njegov proizvod je bojkotiran od strane poslovnih putnika, mahom muškaraca kojima "kotrljajuća prtljaga" nije bila dovoljno muževna

Karlovčani tvrde da je kofer na kotačima ipak izumljen nešto ranije i da izum pripada njihovom sugrađaninu Alfredu Krupi. Krupa je rođeni Poljak koji tijekom II. svjetskog rata završava u Karlovcu gdje živi i stvara do svoje smrti 1989. godine. Svestrani slikar, ilustrator, grafičar, pedagog i izumitelj još 1954. godine koferu dodaje dva kotača i ručku na suprotnom kraju pa tako nastaje i fotografije niže snimljena pred njegovom kućom u Karlovcu.

Alfred Krupa s koferom
Alfred Krupa i njegov kofer na kotačima

Krupa, međutim, nije uspio patentirati svoj izum, a na kotačima se tridesetak godina kasnije obogatio Bob s početka priče. Danas svi radije guraju, nego nose, a teško je predvidjeti kakva moda će zavladati u svijetu prtljage u godinama koje slijede. Samo u jedno smo sigurni, nećemo se vraćati na teške drvene sanduke. Bob Plath, nekadašnji pilot Boeinga 747, sada gura samo torbe sa štapovima za golf. U prvoj godini proizvodnje svojih kofera zaradio je svoj prvi milijun dolara. Danas se njegov dizajn kofera smatra jednim od izuma stoljeća. Taj primjer je jasan dokaz da se inovativnost krije u jednostavnim stvarima, a uspjeh nije ništa drugo, već plod sreće i hrabrosti da se bude drugačiji. 
Spremi

Besplatne edukacije za privatne iznajmljivače u Trogiru, Splitu, Poreču...

Koji su uvjeti prelaska granice RH za goste iz trećih zemalja

Ukrašavanje kamina za Božić: Kako dekorirati kamin za ljepši blagdanski ugođaj?

​Crvena boja zida: Kako crvena boja utječe na emocionalno raspoloženje osobe?

Svjetski dan turizma 2021. u Hrvatskoj - besplatni razgledi gradova, koncerti i popusti na turističke usluge

25 najposjećenijih zemalja na svijetu po broju dolazaka stranih turista

Smart Tourism Meet Up radionice o pametnom turizmu, trendovima i alatima za uspješniju promociju u turizmu

Vinski turizam ima velike šanse za brzi oporavak uz nove (nakon)pandemijske navike turista

Slažeš se...ili ne? - uključi se u raspravu
Pročitajte još:

21 top mjesto za fotografiranje u Hrvatskoj

Kada je turizam bio mlad - stare razglednice turističkih destinacija u Hrvatskoj

Popularno: