Ideje i trendovi
46.1K

Mali turistički rječnik za iznajmljivače privatnog smještaja

U svijetu brze komunikacije, kratice preuzimaju svakodnevni govor, a mnoge susrećemo i u poslovanju prilikom iznajmljivanja turističkog smještaja. Uz brojne izraze iz engleskog jezika, postoji niz pojmova čije razumijevanje nam je potrebno za efikasno oglašavanje smještaja i usvajanje novih ideja

Onako kako tehnologija prodire u sve sfere našeg života i poslovanja, tako stižu i izrazi, kratice i riječi koje ne poznajemo i koje nas zbunjuju kada razgovaramo s kolegama iznajmljivačima, gostima ili kada pretražujemo bespuća interneta u potrazi za idejama koje bi nam pomogle unaprijediti poslovanje.

Kratice nas posebno živciraju i čim vidimo dva ili tri velika slova, kosa nam se diže na glavi. Tek smo usvojili LOL i TY, već stiže LOS i AC. Kako se izboriti sa svim tim frazama i izrazima koji su ispuzali iz engleskog jezika i zavladali verbalnim svijetom iznajmljivanja turističkog smještaja? Najgore je to što te izraze i kovanice teško pronalazimo u standardnim rječnicima - treba nam specijalizirani rječnik za naše poslovanje.


Vacation rental owners - to smo mi!

Vacation rental owner je vlasnik short-term rental, ukratko domaćin i vlasnik objekta za kratkoročni najam. Ovo nije teško pogoditi je se terminologija podudara s onom u našem jeziku, a vacation rental bismo doslovno preveli objekt za odmor uz inačice vacation apartment i vacation house koje ne treba objašnjavati.
 

A

AC (A/C, izgovara se ejsi) - prvo pa kratica! Iako zvuči opako kao da krije stručni termin koji se može obrazložiti tek uz stranicu teksta, AC je kratica za Air Condition, odnosno klima-uređaj.

Advertised Price - cijena noćenja koja se prezentira gostu i uključuje sve provizije i naknade.
 

B

Billboard Effect - teorija koja tvrdi da je broj kanala na kojima je smještajni objekt oglašen, upravo proporcionalan vidljivosti i broju rezervacija koje će domaćin ostvariti.
 

C

Changeover Days - postavka rezervacijskih sustava koja dozvoljava odabir dana u kojima gosti nemaju mogućnost prijave ili odjave. Changeover day je dan ili više dana za prijavu ili odjavu gosta.

Check In / Check Out - Prijava / Odjava.

Channel Manager - i ovaj termin nam je uglavnom poznat iako još nije uobičajena praksa u domaćem poslovanju. Channel Manager povezuje naš PMS (vidi: pod P - PMS nije ono što prvo pada na pamet) s internetskim oglašivačima smještaja i online kanalima za rezerviranje. Omogućava automatsko ažuriranje cijena, kalendara popunjenost i rezervacija na nekoliko platformi odjednom.

Conversion Rate - konverzija ili stopa broja pregleda našeg oglasa ili web stranice i upita pretvorenih u rezervacije.
 

D

Direct Booking ili Book Direct - direktan kontakt i rezerviranje smještaja kod vlasnika bez posrednika i provizija.

Down Payment je zapravo Deposit. Mi bismo to nazvali predujam, avans ili akontacija i svakom drugom riječi u našem jeziku koja označava postotak od ukupne cijene usluge smještaja, a koji nam gost uplaćuje unaprijed kako bi osigurao svoju rezervaciju. O uvjetima povrata akontacije, obavijestimo gosta prije uplate te se pridržavajmo dogovorenih uvjeta. U engleskom jeziku se naziva još i Advanced Payment.

Dynamic Pricing je suprotno od Fixed Pricing, a označava politiku određivanja cijena koje se mijenjaju ovisno o sezoni, broju gostiju, duljini boravka i slično. Dynamic Pricing znači i odobravanje popusta na cijenu u određenim uvjetima, dok fiksna cijena ne dopušta pregovore. Dinamične cijene više nisu samo odokativne - postoje specijalni softveri koji računaju umjesto nas, uzimajući u obzir i cijene naše konkurencije u istoj ili sličnim destinacijama te druge parametre.
 

G

GDS - Global Distribution System je mreža kojom upravlja tvrtka koja osigurava transakcije između pružatelja turističkih usluga i turističkih agencija. GDS povezuje aerodrome, aviokompanije, hotele, željeznice, putničke tvrtke i tražilice kako bi iskustvo putovanja bilo bolje, a putničke ga agencije koriste kako bi imali pristup raspoloživosti prijevoza i smještaja u realnom vremenu. GDS je poprilično skup prodajni kanal gdje hoteli plasiraju svoje najniže cijene za grupna putovanja. Ne koriste ga mali hoteli i domaćini. Najpoznatiji GDS sistemi su Amadeus, Galileo i Sabre.
 

K

KPI - Key Performance Indicators okuplja brojke kojima se mjeri uspješnost našeg poslovanja poput popunjenosti, prosječne cijene, konverzije i slično.
 

L

LOS Pricing - Length of Stay Pricing je cijena koja uzima u obzir duljinu boravka gosta i omogućava popust za goste koji ostaju dulje.
 

M

Metasearch - ovaj termin se često može čuti na turističkim konferencijama, a u osnovi znači krovnu tražilicu koja se koristi ostalim tražilicama kako bi izvela vlastite rezultate. U praksi to znači da kada naiđemo na oglas za naš smještajni objekt na stranici na kojoj se nismo registrirali, nije nužno prijevara u pitanju (hm, a što GDPR kaže na to), takve stranice su najčešće primjer metasearch tražilice. Neke od poznatih su Trivago, Skyscanner, TripAdvisor, Kayak pa čak i Google na čijim kartama su ucrtani naši objekti bez našeg angažmana. Metasearch omogućava putnicima i turistima bržu i jednostavniju pretragu povoljnijih opcija prijevoza i smještaja.
 

N

Net Rates - cijene izražene bez provizije i naknada.
 

O

OB Pricing ili Occupancy Based Pricing je cijena koja varira s obzirom na broj gostiju i omogućava popust za manji broj gostiju od onog kojeg dozvoljava kategorizacija naših apartmana.

Occupancy Rate - prosječna popunjenost smještajnih kapaciteta u godini.

OTA - Online Travel Agents su internetske agencije za oglašavanje i rezervaciju smještaja koje rade na proviziju, kao što je to npr. Booking.com.

Overbooking - znamo što ovo znači, nadamo se ne i u praksi. Dvostruka rezervacija je noćna mora iznajmljivača i gosta.

Payment Processor / Payment Getaway - posrednik pri plaćanju usluga najčešće kad se radi o naplati smještaja kreditnim ili debitnim karticama.
 

P

PCI compliance - Payment card industry compliance osigurava sigurnost kod kartičnog plaćanja.

Phishing - phishing e-mail ili phishing pošta je vrsta internetske prijevare čija su meta sve češće iznajmljivači, a metode sve sofisticiranije. Ovdje pročitajte kako se zaštiti od internetske prijevare.

PMS - Property Management System nas oslobađa stresa i pomaže nam upravljanju smještajnim jedinicama za turistički najam. To je softver koji razmišlja umjesto nas i usklađuje kalendare, rezervacije, cijene, za hotele još i osoblje, opremu itd. Spominjali smo ga kod channel managera kojem je PMS potreban za funkcioniranje, a ako ga ne koristimo, CM nam ga dodjeljuje sam.
 

R

Rack Rates - bi bila cijene za gosta koji je banuo niotkuda bez prethodne rezervacije. To bi, naravno, bila veća cijena od uobičajene, a visina ovisi i o dobu godine te drugim okolnostima. Primjerice, čovjek je doživio nezgodu i mora ostati u našoj destinaciji, tada mu nećemo ponuditi Rack Rate.


P

Rate Parity - usklađivanje cijena, odnosno jednake cijene na svim našim prodajnim kanalima i stranicama internetskih oglašivača smještaja, neovisno o iznosima pojedinačnih provizija.
 

S

Smart Locks - pametna brava, rekli bismo mi, a u osnovi to su softveri i aplikacije koji omogućavaju gostima prijavu i odjavu bez susreta s nama, tj. prihvat gosta bez dočeka u objektu. Smještajni objekt se otključava bez ključa.


W

Welcome App nije nešto što bismo trebali požuriti uvesti, to je internetska stranica ili aplikacija koja pruža gostu sve one informacije koje bismo mu pružili mi, predlaže aktivnosti i upućuje u lokalna događanja i zanimljivosti, a često omogućuje i komunikaciju (chat) s domaćinom. Nema te aplikacije koja može zamijeniti osmijeh i osobni kontakt kojeg cijene turisti koji biraju privatni smještaj za dane svojega odmora. 

 


Prije nešto manje od 10 godina, kod nas je objavljen prvi turistički rječnik u kojem je objašnjeno preko dvije tisuće pojmova, kratica i institucija iz područja turizma. Na njemu je radilo čak 13 stručnjaka, a gotovo je sigurno da je od njegovog 1. izdanja mnogo novih izraza osvojilo sektor pružanja usluga u turizmu. Riječi koje smo ovdje naveli tek su sitan dio vokabulara s kojim imamo priliku susresti se u svakodnevnom poslovanju.

Koje izraze i kratice vi susrećete u poslovanju i što znače?
Spremi

​Bor u apartmanu: Je li pametno postaviti božićni bor u apartman?

​Što je Google My Business i kako nam može pomoći kod punjenja kapaciteta

Domaćin na hrvatski način: 5 koraka za održivi razvoj ponude smještaja i čuvanje života na našem planetu

Prijeti li nam turističko samoubojstvo?!

IQM VODICE: Suradnjom do kvalitetnije turističke ponude, zadovoljnijih gostiju i stanovnika

Porezi i doprinosi za iznajmljivače smještaja

15 % veća boravišna pristojba za iznajmljivače paušaliste u 2019. godini?

Pozeleni! Ne od muke, već kao dio European Tourism Going Green 2030 projekta

Slažeš se...ili ne? - uključi se u raspravu
Pročitajte još:

Zašto turisti rezerviraju privatni smještaj i koje dodatne pogodnosti cijene?

Amenities - dodatne pogodnosti uz smještaj nekada i sada

Popularno: