Aktualno
5 25.3K

Online prijevare – kako ih prepoznati i kako se obraniti

Internetske prijevare su sve češće i sofisticiranije. Internet je osnovno sredstvo promocije našeg smještaja, komunikacije s potencijalnim gostima i ugovaranja rezervacija, što nas iznajmljivače čini pogodnom metom računalnih prevaranata

Online prijevare ili internetske prijevare mogu ozbiljno utjecati na naše poslovanje i sve su češće. Kako se poslovanje sve više seli u internetske vode, slijede ga kriminalci i prevaranti čije su metode prijevare sve sofisticiranije. Mi iznajmljivači smo posebno laka meta prijevara jer su naši podaci, poput adrese ili kontakata uglavnom javni ili lako dostupni. Sjetite se samo koliko često vas zovu iz različitih tvrtki nudeći usluge oglašavanja vašeg smještaja. Vjerodostojnost takvih poziva je upitna i može spadati u domenu prijevara.

Ipak, već smo naučili da ne nasjedamo lako na takve pozive te da upitima koji stižu s nepoznatih adresa pristupamo s oprezom. Proteklih tjedana na našu adresu je stiglo nekoliko vaših uznemirenih poruka u vezi portala otochorwacja.pl i upita s njihove adrese na koje nije moguće odgovoriti bez prethodne registracije i plaćanja oglasa. Na stranici Otochorwacja se nalaze oglasi apartmana iznajmljivača koji su nam se obratili za pomoć, bez njihovih odobrenja, i svakako preporučujemo da ne uspostavljate kontakt s navedenom adresom te da prepustimo nadležnim institucijama da se pobrinu za ovaj slučaj.
 

Svrha računalnih prijevara može biti narušavanje poslovnog ugleda, ali najčešće je u pitanju krađa novca.

Često se mogu čuti pritužbe iznajmljivača na lažne upite kojima navodno pojedini internetski oglašivači smještaja opravdavaju svoju svrhu i naše uplate za oglašavanje, međutim, naša manja briga su lažni upiti. Puno veći problem su lažne rezervacije.
 

Kako funkcionira prijevara lažnim rezervacijama?

Osim što može biti neugodna i oduzeti vremena i truda, lažna rezervacija može uzrokovati i financijski gubitak na nekoliko načina. Zbog lažne rezervacije, možemo propustiti onu pravu i ostati s rupom u kalendaru rezervacija. Osim toga, prevaranti koji se služe lažnim rezervacijama, mogu zavući ruku i u naš džep. Kako?

S obzirom na činjenicu da je kartično poslovanje sve nužnije u našem poslu, prevaranti će tražiti iznajmljivača da prihvati njihovu uplatu kreditnom karticom. U kasnijoj fazi prijevare, prevaranti će otkazati rezervaciju i tražiti povrat novca. Njihova potvrda o uplati će sadržavati podatke koji su ili lažni ili ukradeni.

Stoga budite jako oprezni kad je u pitanju kartično plaćanje, pogotovo unaprijed ili pod sumnjivim okolnostima. Naravno, samo zbog sumnje nećete odbiti potencijalnog gosta, ali ćete provjeriti njihove osobne podatke i pobrinuti se da ne ostanete kratkih rukava.
 

Lažna naplata usluge oglašavanja smještaja

Stranice na kojima se oglašavate također mogu biti meta online prijevare, ali ste najčešće vi ti koji će u toj prijevari biti financijski oštećeni. U takvim slučajevima, prevaranti se lažno predstavljaju kao naš partner oglašivač internetskog smještaja, često tražeći od nas naplatu provizije ili paušala oglasa za smještaj.

Prevaranti nas kontaktiraju s adrese partnera koja je istovjetna, ali lažna i s lažnog portala. Ponekad to može biti portal s gotovo jednakim nazivom kao što je onaj s kojim surađujemo, ali se razlikuje jedno slovo, i mi ne primijetimo razliku uvjereni da komuniciramo sa svojim suradnicima. Ako dugo surađujete s istim oglašivačima, velike su šanse da ćete primijetiti razliku u načinu ili vremenu komunikacije.
 

Provjerite dobro kome uplaćujete svoj novac i nikada ne otvarajte privitke e-pošte s nepoznatih adresa.


Primijetite li išta sumnjivo, kontaktirajte svojeg oglašivača. Tvrtke koje se bave online poslovanjem, imaju svoje metode sigurnosti i zaštite od računalnog kriminala. Sumnju na internetsku prijevaru možete prijaviti u svoju područnu policijsku postaju. Ministarstvo unutrašnjih poslova ima odjel za računalni kriminalitet koji je istreniran upravo za ovakve slučajeve. Nažalost, online prijava online prijevare nije moguća, ponajviše radi zaštite od lažnih prijava prijevare. Eh, da, ima i toga.
 

 

Poseban oprez u sezoni

Glavna turistička sezona u RH iziskuje poseban oprez. Tada smo najviše na meti prevaranata, a i najzaposleniji te nam pažnja popušta, a mogućnost prijevare raste. Naplatu usluge smještaja preporučujemo odmah po dolasku gosta u apartman, sobu ili kuću za odmor. Nisu rijetka svjedočanstva kada gost na kraju boravka nije imao dovoljno novca za podmiriti račun ili kad je dao petama vjetra.
 

Što je phishing?

Phishing je poseban oblik internetske prijevare kada dolazi do krađe identiteta putem elektroničke pošte. Prevaranti upućuje e-poštu na vašu adresu u kojoj traže da se na njihovoj lažnoj stranici registrirate i ostavite svoje osobne podatke. Tako se lako dolazi i do vaše lozinke, a jedna od posljedica lako može biti i pražnjenje vašeg bankovnog računa.
 

Mijenjajte lozinke češće i nikada ne koristite osobno ime, datume rođenja, druge slične lako dostupne osobne podatke ili brojeve u nizu.

E-poruka može biti s nepoznate adrese, ali nije neuobičajeno da je istovjetna nekoj od poruka tvrtki s kojima surađujemo, npr. obavijestima iz naše banke ili onima od našeg oglašivača smještaja. Ipak, najvjerojatnije je da će poruka doći s neke od ove tri adrese: Yahoo, Facebook, Microsoft Co., sudeći prema istraživanjima Kaspersky Laba, jedne od vodećih svjetskih tvrtki zaduženih za računalnu sigurnost.

Znamo da ćemo porukama s nepoznate adrese pristupati s oprezom, a svi naši suradnici već imaju naše podatke, stoga je ovakva poruka znak za paljenje alarma.

Online prijevare - phishing

Na karti gore vidimo da je postotak učestalosti phishing napada u RH još uvijek relativno nizak, a najugroženiji su stanovnici Brazila, Kine, Australije, Japana, Alžira, Rusije, V. Britanije, Kanade i arapskih zemalja.

Ipak, činjenica je da broj internetskih prijevara kontinuirano raste iz godine u godinu te se očekuje daljnji rast broja i raznolikosti napada. Računalni kriminal postaje svestraniji, a metode su već odavno nadmašile prijevare putem e-pošte. Koriste se tekstualne poruke ili društvene mreže koje su izuzetno dobar resurs za prikupljanje podataka za što učinkovitiji napad na naš identitet i na naše račune.

Razloga za paniku i paranoju ipak nema. Dogodi se da gosti nemaju dovoljno novca za podmiriti račun za smještaj iz različitih razloga, ali to ipak učine naknadno po povratku u domovinu. Puno je više pozitivnih priča, pogotovo kad smo i mi sami pozitivni i optimistični. Oprez je potreban u onoj mjeri u kojoj je to nužno u bilo kojem poslu. 
 

Ako primijetite ili posumnjate na prijevaru, najmanje što možete učiniti je upozoriti svoje kolege i ostale iznajmljivače smještaja. Ako ste imali iskustava s online prijevarama i sigurni ste u to, molimo, navedite sporne portale i situacije kojima ste bili izloženi. Pomozimo zajedno drugim iznajmljivačima da ne postanu žrtve internetske prijevare. 
Spremi

Ljeto bez dosadnih krvopija: Recept za prirodno sredstvo protiv komaraca kućne izrade

Bizarne turističke atrakcije: Kako je ova ogromna WC školjka pretvorena u zanimljiv muzej?

5 izazova u poslovanju koji su zajednički svim domaćinima

Što je seoski turizam i kako spojiti poljoprivredu s turizmom u Hrvatskoj?

Mali blagovaonski stolovi – iznimno važan detalj svakog apartmana

Nema više skrivenih troškova i naknada prilikom online rezervacija smještaja

Kako kreirati vlastitu digitalnu strategiju oglašavanja apartmana i prisutnosti na internetu

Ukrasni jastuci za dnevni boravak neodoljivog šarma

5 komentara Uključi se u raspravu
Ivan - KAŠTELA 27.02.2017 11:56
Prije par godina su me tlačili nazivajući me telefonom na lošem engleskom, zvučali su kao s dalekog istoka tvrdeći da su vodeći za bukiranje sa skandinavskog tržišta, da surađuju sa vodećim svjetskim agencijama, pretraživačima i avio prijevoznicima. Nudili mi suradnju da platim unaprijed oglašavanje. Odustali su nakon mojih više uzastopnih odgovora da jedino možemo surađivati ako će uzimati proviziju na ostvarena noćenja. Ime slavne tvrtke je SUNNY RENTALS. Nakon njih me je isti glas nekoliko puta telefonski pokušao obrlatiti predstavljajući se nekim drugim imenom tvrtke koju se nisam trudio zapamtiti jer sam odmah znao o čemu se radi te ga na isti način odbio.
Davor - SPLIT 10.03.2017 18:04
Sunny Rentals nisu prevaranti, stvarno imaju super portal. Ali jesu naporni telefonom i za naše tržište nisu uspješni. Reklamirao sam se preko njih, kada sam primio samo 1 upit u godinu dana od garantiranih 10, vratili su mi lovu, doduše s natezanjem, ali jesu.
Odgovori
Nada Marin - Zadar 01.03.2017 08:56
Ima puno primjera da ista osoba rezervira na stotinjak mjesta i to u srcu sezone. Imam primjer,, imao sam rezervaciju na 20 dana za osmi mjesec, špica sezone na ime Jelena Rogić, Trpinjska cesta, Vukovar. Nakon mjesec dana je otkazana da bi se ista pojavila nakon 15 dana ponovo i opet bila otkazana nakon čega sam kontaktirao agenciju. Provjerom je utvrđeno da ista gospođa ima od Paga to Trogira 49 aktivnih rezervacija, a istovremeno Booking.com strahovito kažnjava otkazivanja rangom na stranici, a iznajmljivač je tu nemoćan!
Lidija - Split 08.03.2017 23:46
O ovoj temi bi se moglo jako puno pisati. Pored svega, mislila sam da mi se ne može dogoditi prijevara, a ipak je. 3 puta sam išla na povjerenje, gosti su iz Hrvatske i Slovenije. Nisam uzela akontaciju i naravno zahvalili se. Jednom portalu sam platila i oglašavanje i dodatno za baner. Kad sam išla provjeriti, ono nigdje ureda, nigdje telefona. Uspjela sam ih pronaći, ali nema koristi jer imaju samo prekrasne slike. Sreća da su greške bile u početku mog rada. Moja poruka bi bila; suradnja samo s provjerenima, ako smo u dvojbi pronaći na portalu bilo koga, telefonom zamoliti kakva su im iskustva, vjerujem da će kolege dati iskren odgovor.
Ratko - Podgora 04.12.2017 10:55
Zanimljivo je primijetiti, tako bi se po tekstu moglo protumačiti, da su iznajmljivači uznemireni jer ne mogu odgovoriti na upit. Ako uplate, moći će odgovoriti. Samo, da je cijena i jednu kunu, ne treba prevarantima plaćati jer će se to uvijek osvetiti. U najmanju ruku time se potiče opstanak takvih lopovskih portala, a kad-tad će se onda nešto takvo dogoditi i vašem djetetu, ako već vi sami ne doživite prevaru. Mislim da komunikacija s gostom ide preko portala, a ne direktno, to znači da će se sve poruke presresti i lako je ostati bez akontacije ako stvarni gost i uplati. Svi koji ste dobili takav oglas, prijavite svojoj TZ ili MUP-u.
Slažeš se...ili ne? - uključi se u raspravu
Pročitajte još:

Osvrt na 3. Forum obiteljskog smještaja Grada Zagreba

Može li turizam bez tehnologije? Saznaj na 3T – prvoj domaćoj konferenciji koja spaja turizam i IT

Popularno: