Online prijevare ili
internetske prijevare mogu ozbiljno utjecati na naše poslovanje i sve su češće. Kako se poslovanje sve više seli u internetske vode, slijede ga kriminalci i prevaranti čije su metode prijevare sve sofisticiranije. Mi
iznajmljivači smo posebno laka meta prijevara jer su naši podaci, poput adrese ili kontakata uglavnom javni ili lako dostupni. Sjetite se samo koliko često vas zovu iz različitih tvrtki nudeći usluge oglašavanja vašeg smještaja. Vjerodostojnost takvih poziva je upitna i može spadati u domenu prijevara.
Ipak, već smo naučili da ne nasjedamo lako na takve pozive te da upitima koji stižu s nepoznatih adresa pristupamo s oprezom. Proteklih tjedana na našu adresu je stiglo nekoliko vaših uznemirenih poruka u vezi portala
otochorwacja.pl i upita s njihove adrese na koje nije moguće odgovoriti bez prethodne registracije i plaćanja oglasa. Na stranici
Otochorwacja se nalaze oglasi apartmana iznajmljivača koji su nam se obratili za pomoć, bez njihovih odobrenja, i svakako preporučujemo da ne uspostavljate kontakt s navedenom adresom te da prepustimo nadležnim institucijama da se pobrinu za ovaj slučaj.
Svrha računalnih prijevara može biti narušavanje poslovnog ugleda, ali najčešće je u pitanju krađa novca.
Često se mogu čuti pritužbe iznajmljivača na lažne upite kojima navodno pojedini internetski oglašivači smještaja opravdavaju svoju svrhu i naše uplate za oglašavanje, međutim, naša manja briga su lažni upiti. Puno veći problem su
lažne rezervacije.
Kako funkcionira prijevara lažnim rezervacijama?
Osim što može biti neugodna i oduzeti vremena i truda,
lažna rezervacija može uzrokovati i financijski gubitak na nekoliko načina. Zbog lažne rezervacije, možemo propustiti onu pravu i ostati s rupom u kalendaru rezervacija. Osim toga, prevaranti koji se služe lažnim rezervacijama, mogu zavući ruku i u naš džep. Kako?
S obzirom na činjenicu da je
kartično poslovanje sve nužnije u našem poslu, prevaranti će tražiti iznajmljivača da prihvati njihovu uplatu kreditnom karticom. U kasnijoj fazi prijevare, prevaranti će otkazati rezervaciju i tražiti povrat novca. Njihova potvrda o uplati će sadržavati podatke koji su ili lažni ili ukradeni.
Stoga budite jako oprezni kad je u pitanju kartično plaćanje, pogotovo unaprijed ili pod sumnjivim okolnostima. Naravno, samo zbog sumnje nećete
odbiti potencijalnog gosta, ali ćete provjeriti njihove osobne podatke i pobrinuti se da ne ostanete kratkih rukava.
Lažna naplata usluge oglašavanja smještaja
Stranice na kojima se oglašavate također mogu biti meta
online prijevare, ali ste najčešće vi ti koji će u toj prijevari biti financijski oštećeni. U takvim slučajevima, prevaranti se lažno predstavljaju kao naš partner
oglašivač internetskog smještaja, često tražeći od nas naplatu provizije ili paušala oglasa za smještaj.
Prevaranti nas kontaktiraju s adrese partnera koja je istovjetna, ali lažna i s lažnog portala. Ponekad to može biti portal s gotovo jednakim nazivom kao što je onaj s kojim surađujemo, ali se razlikuje jedno slovo, i mi ne primijetimo razliku uvjereni da komuniciramo sa svojim suradnicima. Ako dugo surađujete s istim oglašivačima, velike su šanse da ćete primijetiti razliku u načinu ili vremenu komunikacije.
Provjerite dobro kome uplaćujete svoj novac i nikada ne otvarajte privitke e-pošte s nepoznatih adresa.
Primijetite li išta sumnjivo, kontaktirajte svojeg oglašivača. Tvrtke koje se bave online poslovanjem, imaju svoje metode sigurnosti i zaštite od računalnog kriminala. Sumnju na internetsku prijevaru možete prijaviti u svoju područnu policijsku postaju. Ministarstvo unutrašnjih poslova ima odjel za računalni kriminalitet koji je istreniran upravo za ovakve slučajeve. Nažalost, online prijava online prijevare nije moguća, ponajviše radi zaštite od lažnih prijava prijevare. Eh, da, ima i toga.
Poseban oprez u sezoni
Glavna turistička sezona u RH iziskuje poseban oprez. Tada smo najviše na meti prevaranata, a i najzaposleniji te nam pažnja popušta, a mogućnost prijevare raste. Naplatu usluge smještaja preporučujemo odmah po dolasku gosta u apartman, sobu ili kuću za odmor. Nisu rijetka svjedočanstva kada gost na kraju boravka nije imao dovoljno novca za podmiriti račun ili kad je dao petama vjetra.
Što je phishing?
Phishing je poseban oblik internetske prijevare kada dolazi do krađe identiteta putem elektroničke pošte. Prevaranti upućuje e-poštu na vašu adresu u kojoj traže da se na njihovoj lažnoj stranici registrirate i ostavite svoje osobne podatke. Tako se lako dolazi i do vaše lozinke, a jedna od posljedica lako može biti i pražnjenje vašeg bankovnog računa.
Mijenjajte lozinke češće i nikada ne koristite osobno ime, datume rođenja, druge slične lako dostupne osobne podatke ili brojeve u nizu.
E-poruka može biti s nepoznate adrese, ali nije neuobičajeno da je istovjetna nekoj od poruka tvrtki s kojima surađujemo, npr. obavijestima iz naše banke ili onima od našeg oglašivača smještaja. Ipak, najvjerojatnije je da će poruka doći s neke od ove tri adrese:
Yahoo,
Facebook,
Microsoft Co., sudeći prema istraživanjima
Kaspersky Laba, jedne od vodećih svjetskih tvrtki zaduženih za računalnu sigurnost.
Znamo da ćemo porukama s nepoznate adrese pristupati s oprezom, a svi naši suradnici već imaju naše podatke, stoga je ovakva poruka znak za paljenje alarma.
Na karti gore vidimo da je postotak učestalosti
phishing napada u RH još uvijek relativno nizak, a najugroženiji su stanovnici Brazila, Kine, Australije, Japana, Alžira, Rusije, V. Britanije, Kanade i arapskih zemalja.
Ipak, činjenica je da broj internetskih prijevara kontinuirano raste iz godine u godinu te se očekuje daljnji rast broja i raznolikosti napada.
Računalni kriminal postaje svestraniji, a metode su već odavno nadmašile prijevare putem e-pošte. Koriste se tekstualne poruke ili društvene mreže koje su izuzetno dobar resurs za prikupljanje podataka za što učinkovitiji napad na naš identitet i na naše račune.
Razloga za paniku i paranoju ipak nema. Dogodi se da gosti nemaju dovoljno novca za podmiriti
račun za smještaj iz različitih razloga, ali to ipak učine naknadno po povratku u domovinu. Puno je više pozitivnih priča, pogotovo kad smo i mi sami pozitivni i optimistični. Oprez je potreban u onoj mjeri u kojoj je to nužno u bilo kojem poslu.
Ako primijetite ili posumnjate na prijevaru, najmanje što možete učiniti je upozoriti svoje kolege i ostale iznajmljivače smještaja. Ako ste imali iskustava s online prijevarama i sigurni ste u to, molimo, navedite sporne portale i situacije kojima ste bili izloženi. Pomozimo zajedno drugim iznajmljivačima da ne postanu žrtve internetske prijevare.